مراسم معارفه و تکریم سرپرستان سابق و جدید مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران این معاونت برگزار شد، گفت: موضوعی همچون دانش‌بنیان بحثی با ایجاد تفکر و فرهنگی متفاوت است. تفکری که اقتصاد کشور را متحول می‌کند و حرکت در مسیر پیشرفت را هموار. در این تفکر و فرهنگسازی با نگرشی جدید به موضوعات نگاه می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اما همچنان در حوزه دانش بنیان نیاز به حرکت تحول داریم. تعداد زیادی کسب و کار در این حوزه فعال هستند و تعداد بسیاری نیز متولد می‌شوند که باید زمینه برای فعالیت مناسب آنها فراهم شود.

وی از زحمات دکتر صاحبکار خراسانی رییس سابق مرکز مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان قدردانی کرد و  افزود: حضور ایشان در قوه قضاییه شروع یک حرکت جدید است برای تقویت زیست بوم فناوری. فضای دانش بنیانی به تازگی در این نهاد شکل گرفته است و همه باید کمک کنیم تا صاحبکار برای فرهنگسازی و توسعه اقدامات در این قوه موفق شوند تا ایده‌ها و تفکرات دانش بنیانی را در آنجا توسعه دهند.

ستاری همچنین ادامه داد: کارگروه مشترکی نیز در همین حوزه میان معاونت علمی و فناوری و قوه قضاییه در حال راه اندازی است تا بحث‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در آن پیگیری شود. قوه قضاییه نهاد مهمی است و همه از دولت و مجلس باید به قوه قضاییه برای توسعه اقدامات نوآورانه در این حوزه کمک کنیم.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: صاحبکار یکی از افراد موثر در توسعه پایه های دانش بنیان در کشور است. ستاری با اشاره به حضور خیاطیان در مسئولیت جدید گفت: خیاطیان نیروی این زیست بوم است که تفکری باز دارد و ایده های جدیدی را وارد کار می کنند.

پایبندی بر اصول

 در ادامه محمد صاحبکار خراسانی رییس سابق مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی گفت: در مدتی که این سمت را برعهده داشتم تمام سعی را برای پایبندی به اصول و قواعد انجام دادم. البته در این مسیری که پیموده شد نباید از هدایت و زحمات دکتر ستاری غافل شد که همواره با صبر نظرات و پیشنهادات من را قبول می کردند.

معاون راهبردی قوه قضاییه ادامه داد: از اینکه خیاطیان به این سمت رسیدند، بسیار خوشحال هستم و این حسن انتخاب را باید به دکتر ستاری تبریک گفت. من درسمتی که در قوه قضاییه دارم همچنان برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق تلاش می کنم تا راه آنها را باز کنیم. توسعه سامانه‌ها، شفافیت و افزایش رقابت راه اقتصاد، فرهنگ و اجتماعی است.

 همچنین محمدصادق خیاطیان یزدی رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی در این مراسم گفت: خدماتی  که به واسطه قانون دانش بنیان برای شرکت‌ها بدست آمد، کار سختی بود اما محقق شد. فعالیت در حوزه دانش بنیان همچون دو امدادی است. صاحبکار در این مدت زحمات بسیاری برای رشد این حوزه کشیدند که این مسیر را ادامه می دهیم تا به جایگاه اصلی برسیم.

وی همچنین بیان کرد: حوزه دانش بنیان و فعالیت شرکت‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد و دکتر ستاری نیز همچون فرزندی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق حمایت می کنند. پس آمادگی داریم واز تمام ظرفیت‌ها و نظرات استقبال می کنیم تا برای شکوفایی بیشتر نوآوری ها در این حوزه کمک کنند.

 پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیگر سخنران این جلسه بود. کرمی در ابتدا به خصوصیات اخلاقی و کاری دکتر صاحبکار اشاره کرد و گفت: صاحبکار فردی دقیق، پاک‌دست، طراح و سیاستگذار هستند. در طول فعالیت همکاری در معاونت علمی نیز در جایگاهی حساس قرار گرفتند. سمتی که می توانست چالش های زیادی را به همراه داشته است اما ایشان با روحیه دقیق و ویژه خود از عهده این مسئولیت به خوبی برآمدند. به گونه ای که تمام افراد به صداقت، سلامت و شفافیت کار ایشان گواهی می دهند.

کرمی اشاره کرد: دل کندن دکتر ستاری از صاحبکار سخت بود اما به واسطه کمک به آیت الله رییسی در قوه قضاییه بود که ارزش جدا شدن از صاحبکار و کمک ایشان در قوه قضاییه را برای ما و همکاران آسان می ساخت.

ماشاالله اخلاقی مدیر کل حراست معاونت علمی و فناوری نیز در این جلسه گفت: نام دکتر صاحبکار و شرکت‌های دانش بنیان در کشور با هم آمیخته شده است. باید به دکتر ستاری تبریک گفت که باعث شدند از دل معاونت این توانایی بروز و ظهور کند.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری نیز در این جلسه دکتر صاحبکار را به عنوان پیام رسان علم و فناوری در قوه قضاییه دانست و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

طی حکمی از سوی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری محمدصادق خیاطیان یزدی به عنوان سرپرست شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد. پیش از این محمد صاحبکارخراسانی، رییس این مرکز بود.

همچنین سید محمد صاحبکارخراسانی طی حکمی از سوی رییس قوه قضاییه به عنوان معاون راهبردی قوه قضاییه منصوب و مشغول به کار شده است