خط شکنی جشنواره مقاومت در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، تجربه ای گرانسنگ و بی سابقه را دراختیار مسوولان این رویداد فرهنگی گذاشته که می تواند در برگزاری رویدادهای مشابه فرهنگی به شدت مفید باشد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تجربه ای تازه  و کاملا متفاوت در نوع خود محسوب می شود. برگزاری جشنواره در شرایطی که کرونا شرایط ویژه ای را برجهان تحمیل کرده است، خودش یک اتفاق مهم محسوب می شود اما اینکه با مدیریت اصولی و استفاده صحیح از امکانات موجود،  یک "تهدید آنچنانی" را به "فرصت آنچنانی" تبدیل کنیم، حتما چیزی بیشتر از یک اتفاق معمولی است.

در جایی که هنوز تردیدهای جدی در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین وجود دارد و برخی آن را ناکارآمد و امتحان نشده و برخی دیگر هم اساسا چشم انداز و آینده ای برای آن متصور نیستند، یک مدیریت ریسک پذیر که با قواعد کار آشناست، پا پیش می گذارد و کار را به فرجام می رساند.

مدیریت چنین رویدادی با چنین ملاحظاتی نشانگر ظرفیت هایی است که پیشتر امکان استفاده از آنها فراهم نشده است. برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به صورت آنلاین یکی از اتفاقات بسیار مهم و "دست اول" این رویداد فرهنگی است. این "دستاورد جشنواره" در دوره ای که ویروس کرونا معادلات جهان را یکسره به هم زده است، و همه چیز را از حالت عادی آن خارج کرده است، آزمون تمام عیاری است که به نظر می رسد مسوولان این رویداد فرهنگی از آن سربلند بیرون آمده اند. خصوصا که پیشتر چنین تجربه ای در کشور وجود نداشته است و از این نظر مدیران جشنواره خطر بزرگی به جان خریده اند که خواسته اند این تجربه را آن هم در این ابعاد از سر بگذرانند.

شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اولین رویدادی است که به صورت آنلاین برگزار شد و این تجربه آنقدر موفقیت آمیز، تازه ومنحصر بفرد بود که مدیران جشنواره های داخلی دیگر مثل کودک ونوجوان نیز مصمم شدند جشنواره خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. این تجربه تازه برای مخاطبان و منتقدان هم تازگی و زوایای نامکشوف خودش را داشت ونتیجه این شد که جشنواره با همین ویژگیها توانست نگاههای بسیاری را به خود معطوف کند که در زمانه فعلی که ازهمه چیز بوی "رکود" و "ایستایی" به مشام می رسد، یک موفقیت بزرگ محسوب می شود که باید آن را قدر دانست.

این جشنواره همچنین  "الگویی مناسب" برای موضوع همیشه جذاب و البته جنجالی "هزینه" به "کارکرد" است .جشنواره، نمونه ای خوب در باره این موضوع است که می توان با هزینه های به مراتب پایین تر از هزینه های جشنواره هایی که می شناسیم، یک جشنواره باشکوه وباکیفیت قابل قبول برگزار کرد. به گفته دبیر این رویداد فرهنگی، هزینه‌های انجام‌شده در این جشنواره به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است اما گستره اثرگذاری این جشنواره با دریافت بیش از ۱۰ هزار اثر از ۱۳۵ کشور جهان، در سطح بین‌المللی اصلا با  تولید وپخش یک فیلم قابل قیاس نیست.

جشنواره با چنین بضاعتی، به چنین جایگاه و دستاوردهایی رسیده است که با هر متر و عیاری که بسنجیم اگر نگوییم بی نظیر، اماکم نظیر و درنوع خود کاملا متفاوت از سایر جشنواره ها بوده است. این در حالی است که کرونا و شرایط پخش آنلاین باعث نشده تا مسوولان جشنواره از بخش های گوناگون آن صرفنظر کنند خصوصا وقتی بدانیم که این جشنواره از هشت بخش مختلف تشکیل شده  که به جز دو بخش ملی ، دیگر بخش‌ها بصورت بین‌المللی برگزار شدند.

خط شکنی جشنواره مقاومت در برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، تجربه ای گرانسنگ و بی سابقه را دراختیار مسوولان این رویداد فرهنگی گذاشته که می تواند در برگزاری رویدادهای مشابه فرهنگی به شدت مفید باشد.