تماشاگران سینمای چین به تازگی دریافته‌اند که امکان تماشای فیلمی از هایائو میازاکی انیمیشن‌ساز مطرح ژاپنی را در آینده نزدیک به دست خواهند آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ورایتی، فیلم انیمیشن فانتزی «پونیو» محصولی از هایائو میازاکی استاد انیمیشن ژاپنی که سال ۲۰۰۸ ساخته شده از ۳۱ دسامبر در سینماهای چین اکران می‌شود.

به این ترتیب این فیلم ۱۲ سال پس از اکران اصلی‌اش این اجازه را یافت تا راهی سینماهای چین شود.

گرچه انیمیشن‌های ژاپنی و به ویژه آثار میازاکی در چین بسیار محبوب و شناخته شده هستند، بسیاری از آثار کلاسیک از این دست تاکنون هرگز در چین به نمایش درنیامده است.

«پونیو» سومین فیلم کلاسیک از استودیو جیبلی است که در دو سال اخیر در سینماهای چین روی پرده می‌رود.

سل ۲۰۱۹ انیمیشن «شهر اشباح» محصول سال ۲۰۰۱ میازاکی در چین اکران شد و ۶۹ میلیون دلار (۴۸۸ میلیون رنمینبی) فروش کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز فیلم «همسایه من تورتورو» که محصول ۱۹۹۸ بود با فروش ۲۵.۸ میلیون دلاری در چین روبه رو شد.

در زمان ساخته شدن انیمیشن «پونیو» این انیمیشن در آمریکا اکران و فروشی ۱۵ میلیون دلاری را ثبت کرد و در مجموع در سراسر جهان ۲۰۲ میلیون دلار فروخت که ۱۶۵ میلیون دلار از این رقم تنها به ژاپن تعلق داشت. این انیمیشن در تایوان یک میلیون دلار و در هنگ‌کنگ نیز ۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ فروش کرد.

این فیلم انیمیشن تصویرگر داستان پسر جوانی است که با «پونیو» یک ماهی قرمز پرنسس دوست می‌شود و دل به او می‌بازد و تلاش دارد تا او را به یک انسان بدل کند.

میازاکی برای تبلیغ این فیلم قدیمی با انتشار یادداشتی دست‌نویس در رسانه‌های اجتماعی چینی با مخاطبانش هم صحبت شد. وی با استفاده از حروف چینی نوشت: اگر پونیو بتواند شادی به همراه بیاورد، عالی خواهد شد.

در دو سال اخیر چین اجازه واردات فیلم‌های انیمیشن ژاپنی را افزایش داده که به معنی تغییری بزرگ نسبت به سال‌های گذشته است که به دلیل تنش‌های سیاسی بین دو کشور اجازه چنین کاری داده نمی‌شد.