هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران با حضور معاون هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پهنه رودکی و تالار وحدت آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه و هنرمندان مجسمه‌ساز عصر یکشنبه ۲۴ آذرماه در پهنه رودکی و تالار وحدت آغاز به کار کرد.

در هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، ۹۰ اثر از هنرمندان مجسمه‌ساز به نمایش گذاشته شده است. در این دوره دوسالانه، هنرمندان به صورت فراخوانی، کیوریتوری و مدعو حضور دارند. در واقع ۴۰ اثر در بخش فراخوانی انتخاب شدند و ۳۰ اثر در بخش کیوریتوری و ۲۰ هنرمند مدعو نیز آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در پهنه رودکی و محوطه بیرونی تالار وحدت، ۱۵ اثر نصب شده بودند؛ آثاری که نسبتاً بزرگ و بیشتر مناسب فضاهای خارجی هستند در این فضا و بقیه آثار در لابی‌ها و راهروهای تالار وحدت جانمایی شده‌اند.

معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی برگزارکننده بینال‌های هنری نیستند

سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران گفت: یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل هنرهای تجسمی این بوده که فرصت را برای فعالیت انجمن‌های تخصصی هنری فراهم کند و یکی از رویدادهایی که انجمن‌ها برگزار می‌کردند بینال‌های تخصصی مرتبط با رشته هنری بود که در زمینه برپایی این بینال‌ها، رایزنی‌هایی با مدیرکل هنرهای تجسمی صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد و اکنون شاهد برپایی بینال‌های هنری یکی پس از دیگری هستیم. بر این اساس، هر سال بین ۲ تا ۴ رویداد تخصصی انجام شده یا در حال برنامه‌ریزی برای انجام، بوده است کما اینکه برخی از این رویدادها به دلیل شرایط ویژه ناشی از کرونا، از زمستان گذشته و تابستان امسال برگزار نشدند.

وی با اشاره به برگزاری دوسالانه ملی سرامیک، بیان کرد: امروز نیز شاهد افتتاح بینال مجسمه‌سازی تهران بودیم و به زودی نیز شاهد برپایی بینال نقاشی خواهیم بود. بنابراین به دور از هر حاشیه‌ای، پرداختن به این رویدادها برای نشان دادن فعال بودن عرصه هنر و به ویژه هم‌نشینی استادان و جوانان، اقدامی شایسته بوده است.

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تدوین شیوه‌نامه‌ای برای حمایت از برپایی بینال‌های هنری، گفت: معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی برگزارکننده بینال‌های هنری نیستند اما تسهیل‌کننده و دستیار هنرمندان هستیم برای اینکه بتوانند رویدادهای تخصصی هنری را برگزار کنند. این، تمایل بیش از اینکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دنبال شود در اهتمام هنرمندان و اعضای انجمن‌هاست که باید دنبال شود. فکر می‌کنم در تمامی دوره‌های گذشته، همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمک و همکاری با انجمن‌ها بی میل نبودند. در این دوره نیز ما اهتمام ویژه‌ای داشتیم که با گفتگو با هنرمندان امکانی فراهم کنیم که این رویدادها برگزار شوند.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در توضیح کیفیت آثار هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی بیان کرد: در این زمینه چندین نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه همنشینی جوانان و بزرگان نکته قابل ستایشی است. دوم، توجه به المان‌های هویتی و فرهنگ ایرانی در ایده‌پردازی و استفاده از مواد و مصالح و در جمع‌بندی آثار دیده می‌شود. آثار روایت دارند و هر کدام بر اساس فرآیندی که در ذهن هنرمند شکل گرفته نه صرفاً اثری به دوسالانه برسد، یکی از ویژگی‌های قابل توجه است.

اداره کل هنرهای تجسمی در نوع و شکل برگزاری بینال‌ها دخالتی ندارد

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برای برپایی دوسالانه‌ها، موانع را از پیش رو برداشتیم، یادآور شد: با وجود شرایط پیش آمده برای برگزار نشدن دوسالانه‌ها، تلاش کردیم موانع از پیش رو برداشته شود. اگر دوسالانه مجسمه‌سازی تهران را در نظر بگیرید، اتفاقاتی که افتاد مبنی بر استعفای دبیر، به تعویق افتادن جشنواره، شورای دبیران، جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به تالار وحدت، شرایط کرونا، وضعیت بد اقتصادی و موارد دیگر رخ داد، یک بهانه‌اش برای برگزار نشدن کافی بود اما تمام بهانه‌ها را دور کردیم و از دوستان در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز خواستیم با توان بیشتر کار کنند تا بینال برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد تسهیل‌کننده برگزاری بینال‌ها است، اظهار کرد: برخی مواقع تلاش می‌کنیم که به جامعه هنری انگیزه بیشتری بدهیم چون این را وظیفه خودمان می‌دانیم چراکه بینال‌ها، مهمترین رویداد تخصصی انجمن‌ها به حساب می‌آید.

مظفری درباره وقفه‌های چندین ساله در برگزاری بینال‌ها نیز گفت: یکی از دلایلی که برگزاری بینال‌ها به تعویق می‌افتاد این بود که هیأت مدیره انجمن‌ها هر دو سال یک بار تغییر می‌کنند و دوره فعالیت یک هیأت مدیره برای انجام کارهای بینال کفاف نمی‌دهد. این ثابت نبودن افرادی که مسئولیت را برعهده می‌گیرند، گاهی اوقات چالش‌های را به وجود می‌آورد اما دوسالانه مجسمه‌سازی تهران که بارها تا مرز برگزار نشدن پیش رفتیم، بالاخره برگزار شد.

وی با بیان اینکه اداره کل هنرهای تجسمی در نوع و شکل برگزاری بینال‌ها دخالتی ندارد، توضیح داد: نوع، شکل برگزاری، داوری آثار، محتوا، تعداد آثار و … در اختیار انجمن‌های تخصصی است و تلاش می‌کنیم دخالتی نداشته باشیم کما اینکه در بینال مجسمه‌سازی نیز چنین اتفاقی افتاد و ما به نظرات دبیران احترام گذاشتیم و اجازه دادیم کاری که درست است، انجام دهند.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان به فضای بین رشته‌ای حاکم بر آثار این دوره بینال اشاره و بیان کرد: در هفتمین بینال مجسمه‌سازی تهران نیز آثار فضای بین رشته‌ای داشتند و مخاطب صرفاً مجسمه‌هایی با نگاه کلاسیک نمی‌بیند بلکه خیلی از اتفاقات که ناشی از برداشتن مرزها و مدیوم‌ها است، در آثار دیده می‌شدند که این نوع آثار در بینال هشتم نیز دیده می‌شوند و حتی در این مسیر چندین قدم جلوتر است. راهی که انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز شروع کرده بود و باورش در مجسمه معاصر چیزی فراتر از مجسمه‌های کلاسیک بود، امروز شاهد آن هستیم.

هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران تا ۲۴ بهمن ماه ۹۹ در پهنه رودکی و تالار وحدت برپاست.