دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری گفت: با توانمندسازی و مهارت افزایی دانش‌آموزان باید به یکی از حلقه‌های زنجیره دانش‌بنیانی کشور بدل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین اختتامیه بوت‌کمپ و مسابقات هوشمندسازی دانش‌آموزی بیان کرد: هدف من از حضور در این مراسم، تقدیر از همکاری نهادها و زنجیره این اکوسیستم در برگزاری این بوت‌کمپ فناورانه است که این زنجیره شامل شرکت های بخش خصوصی، پارک‌ علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکارانم در معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری وشکوفایی است

کرمی افزود: نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در کنار آکادمی دانش‌پژوهان آینده، مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء ایستادند تا این رویداد فناورانه برای دانش‌آموزان مستعد به بهترین شکل برگزار شود.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، چند سالی است که مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری و نوآوری را زیاد می‌شنویم و مسوولان و جامعه بر روی آن تاکید دارند این مفهوم زمانی تقویت و کارا می‌شود که زنجیره آن تکمیل شود، همه دست‌اندرکاران کنار یکدیگر بایستند، ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورند و زنجیره و شبکه آن را تکمیل و حلقه‌های مفقوده را بیابند.

کرمی ادامه داد: سال‌های گذشته دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منبع تربیت و آموزش نیروی انسانی مجرب و متخصص و تبدیل علم به محصول فناورانه بودند؛ اما امروز عناصر جدید و بازیگران دیگری هم به این عرصه ورود کرده‌اند تا این زنجیره تکمیل شود.

صندوق‌های جسورانه بازیگران جدید زیست بوم

 رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: یکی از این بازیگران جدید، صندوق‌های جسورانه هستند. مجموعه‌هایی که برای حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه و صنایع خلاق شکل گرفته‌اند. صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از شاخص‌ترین‌ و اصلی‌ترین این صندوق‌ها است.

کرمی افزود: 5 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان و 6 هزار استارتاپ و 1250 شرکت خلاق شکل گرفته در کشور از دیگر بازیگران جدید این زیست‌بوم هستند.  کرمی خطاب به اولیا و دانش‌آموزان حاضر در بوت کمپ گفت: شما دانش‌آموزان مستعد حوزه هوشمندسازی هم می‌توانید با اتصال به استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا، باعث قوت و قدرت یافتن کشور در حوزه هوش مصنوعی شوید. هرچند در این مقطع هدف ما بیشتر مهارت افزایی و توانمندسازی است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به هدف شکل‌گیری مراکز نوآوری در کشور، تاکید کرد: در این مراکز ایده‌های نوآورانه جذب می‌شود پرورش می‌یابد و حمایت می‌شود تا ایده به مرحله اجرا و تجاری شدن و تولید محصول برسد.

ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طرح‌های اولویت‌دار ملی

کرمی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ربیس جمهوری به طرح‌های اولویت‌دار ملی ورود کرده است، گفت: برای اجرایی کردن این کار، در تلاش هستیم در کنار حمایت از تحقیقات مرز دانش، به حوزه تربیت نیروی انسانی مجرب برای آینده کشور  و نیز تامین و ساخت زیرساخت‌های لازم در حوزه هوشمندسازی و اینترنت اشیاء ، IOT، بلاکچین، AR و VR هم ورود کنیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در ادامه بیان کرد: در همین راستا هم دو روز پیش 58 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. این پژوهش‌سراها نقشی تاثیرگذار در تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور از دوران کودکی دارند.

کرمی افزود: اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک رتبه خود را در هوش مصنوعی از چهاردهم دنیا به رتبه‌های تک رقمی و زیر 10 برسانیم باید در این حوزه سرمایه‌گذاری و هزینه کنیم. این سرمایه‌گذاری‌ها باید از دوران طفولیت و مدرسه آغاز شود. یعنی در کنار دانشگاه‌ها، به توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هم توجه کنیم.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: باید بچه‌ها و فرزندان جامعه ما با موضوعات روز و فناوری‌های نو از کودکی  آشنا و عجین شده تا در آینده کشور تاثیرگذار باشند.

ورود شرکت‌های دانش بنیان و مراکز خصوصی

کرمی ادامه داد: این کار هم باید با حضور بخش خصوصی انجام شود. چون توان دولت و مدارس در تربیت این نیروی ماهر زیاد نیست و نباید بیش از این هم در این حوزه اجرا ورود کند. بنابراین حتما باید شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز خصوصی به این حوزه بیایند و در کنار مهارت‌افزایی به آموزش بچه‌ها و والدین کمک کنند و دولت تسهیلگر و آماده‌کننده زیرساخت باشد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: معاونت علمی و فناوری به این حوزه ورود کرده است و از این کار در همه حوزه‌های فناورانه به ویژه اینترنت اشیا، بلاکچین و فناوری‌های نوظهوری که کشور به آنها نیاز دارد حمایت می‌کند.

کرمی همچنین تاکید کرد: مفهوم بوت‌کمپ در ارتش آمریکا برای تربیت، تقویت و رشد نیروی سربازان و افسران جنگی ترویج یافت. حالا این مفهوم در ایران به برگزاری دوره‌های فشرده و تخصصی برای جوانان توانمند کشور که افسران و سربازان آینده حوزه علم و فناوری کشور هستند مورد استفاده واقع شده است. نیروی انسانی ماهری که قرار است آینده  علمی و اقتصادیکشور را بسازند و تولید علم و فناوری از راه تجاری‌سازی ایده‌ها را محقق کنند. امید داریم هر روز تعداد این بوت‌کمپ‌ها بیشتر شود.

کرمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تلاش می‌کنیم حمایت‌های شکل گرفته برای جامعه نخبگانی را به خروجی و دستاوردهای منتج شده از بوت‌کمپ‌ها هم اختصاص دهیم.

بر اساس این گزارش، بوت‌کمپ هوشمندسازی دانش‌آموزی، نوعی فعالیت آموزشی است که در حوزه‌های مختلف هوشمندسازی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در قالب سرگرمی‌های عملی با ظرفیت محدود برگزار شد. این بوت‌کمپ، دوره هیجان‌انگیزی است که دانش‌آموزان را برای ورود به دنیای هوشمند، ایده‌پروری و ثبت اختراع آماده می‌کند. این رویداد فناورانه ششم، هفتم، سیزدهم و چهاردهم آذرماه برگزار شد.