با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از تجهیزات حوزه درمان ناباروری رونمایی شد تا ایران در جمع کشورهای دارنده این فناوری قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که دانش‌بنیان‌های حوزه فناوری سلول‌های بنیادی اکنون به عدد و وزن قابل توجهی رسیده‌اند، افزود:150 شرکت در حوزه سلول های بنیادی داریم که ۱۰۵ شرکت دانش بنیان شده‌اند.

ستاری با بیان این‌که شاهد تحول‌های چشمگیری در این عرصه و به دست شرکت‌های دانش بنیان بوده‌ایم، ادامه داد: خوشبختانه ایران به یکی از قطب‌های ارزنده در حوزه سلول‌های بنیادی و فناوری‌های درمان ناباروری بدل شده است. این روند باید با رونق هرچه بیش‌تر فعالیت‌های پژوهشی و هموار کردن راه تجاری سازی ایده‌های نوآورانه دنبال ‌شود.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از ادامه روند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این حوزه گفت و ادامه داد: محصولاتی در این شرکت دانش‌بنیان به تولید رسیده است و با حمایت مستمر و جدی از زیست بوم نوآوری و فناوری، تلاش می‌کنیم مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه هموار شود.


بی‌نیازی از واردات محصولات کلیدی درمان ناباروری
بر اساس این گزارش، توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ۳۰ محصول نهایی شده توسط متخصصان و پژوهشگران شرکت دانش بنیان راون سازه رسما به چرخه مصرف وارد شد.
با تولید کیت های تشخیصی، محیط های کشت، محیط‌های رشد و محیط های ذوب و انجماد اسپرم، تخمک و جنین ایران را در میان کشورهای سازنده وسایل و موادمصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری قرار گرفته است.
وسایل و مواد مصرفی مورد استفاده در مراکز درمان ناباروری بیشتر وارداتی است و بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان را شامل می شود.
بومی سازی دانش تولید این مواد علاوه بر قطع وابستگی به خارج و  صرفه جویی ارزی، امکان صادرات آن به کشورهای منطقه و همسایگان ایران و ارز آوری بالای آن فراهم می کند.


همچنین دسترسی آسان و به موقع و مداوم به این وسایل و مواد  و نیز قیمت مناسب و کیفیت بالای  آنها نسبت به مشابه خارجی موجب کاهش چشمگیر  هزینه ها و ارتقای کیفیت  درمان به سود بیماران است.
شرکت راون سازه در حال حاضر مشغول مطالعه و پژوهش بر روی تولید محیط های کشت مورد نیاز مراکز توسعه و فناوری های سلول های بنیادی است که باتولید آزمایشی این محصولات، از سال 1400 آغاز خواهد شد.
شرکت راون سازه برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد بازار مصرف برای این محصولات، زمینه مشارکت ۲۰ کلینیک در به عنوان سرمایه گذار و مصرف کننده را فراهم کرده است