۱۰ ایالت آمریکا به اتهام نقض قوانین آنتی تراست از گوگل شکایت کرده و خواستار پرداخت غرامت و تجزیه بخش های آن شده اند. در این شکایت فیس بوک به همکاری با گوگل در این زمینه متهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از رویترز،  تگزاس و ۹ ایالت دیگر  در آمریکا شکایتی علیه گوگل ثبت و این شرکت را متهم کرده اند با همکاری فیس بوک قوانین آنتی تراست(ضدانحصار) را در حوزه کسب وکار آنلاین زیرپا گذاشته است.

در حال حاضر گوگل یک سوم بازار تبلیغات آنلاین در سراسر جهان را در اختیار دارد. این ایالت ها خواستار آن هستند که گوگل برای عملکردهای غیرقانونی خود خساراتی پرداخت کند. همچنین آنها خواهان تجزیه بخش هایی از این شرکت شده اند.

این دومین شکایت قانونگذاران علیه فیس بوک و چهارمین شکایت از مجموعه دعوی های قانونی فدرال و دولتی است که با هدف کنترل رفتار پلتفرم های فناوری بزرگ طی دو دهه گذشته انجام شده است.

البته در شکایت ایالت تگزاس به نگرانی هایی اشاره شده که طی دو سال گذشته رسانه های مختلف به قانونگذاران در آمریکا و اروپا گوشزد کرده اند. گوگل بهای تبلیغات خود را  بسیار کاهش داده و تقریبا به صفر رسانده تا بتواند بر تبلیغ کنندگان سلطه کند و همچنین از روش های فریبکارانه  استفاده کرده است. 

این در حالی است که  گوگل شکایت تگزاس را بی اساس خواند و فیس بوک نیز هنوز به درخواست های اظهارنظر در این باره واکنشی نشان نداده است.

بیش از ۸۰ درصد درآمد آلفابت( شرکت مادر)از طریق تبلیغات گوگل تامین می شود.