پژوهشگران سراسر کشور در جشنواره ملی «ریتکس» که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شده است به رقابت می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ این جشنواره در راستای گفتمان‌سازی و ایجاد بسترهای حمایتی برای تحول و توسعه پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور با نگاه ویژه به اولویت‌های علمی و فناوری کشور برگزار می‌شود. در رویداد «ریتکس» پژوهشگران نوآور سراسر کشور طرح‌های کاربردی خود را برای بررسی و داوری عرضه می‌کنند و در نهایت به پژوهش‌های منتخب جوایزی تعلق می‌گیرد. 

در واقع این رخداد علمی برای تشویق فناوران و پژوهشگران برای فعالیت بیشتر در زمینه پژوهش‌های کاربردی برگزار می‌شود. پژوهش‌های که امکان تجاری‌سازی و عملیاتی کردن آنها وجود دارد و می‌تواند موجب ایجاد تحرک در زیست‌بوم نوآوری کشور شود.

پیوند نظام‌مند پژوهشهای علمی و زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، فرهنگ‌سازی و رونق گفتمان «پژوهش‌های مسئله‌محور» و ایجاد بستر تسهیل‌گری پژوهشهای علمی کشور برای مهارت‌افزایی و تحقق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، از جمله اهداف کلان برگزاری جشنواره پژوهش‌های مسئله محور ریتکس است.

پژوهشگران می‌توانند در رشته‌هایی مانند هوا و فضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز و  فناوری‌های زیستی و چندین رشته دیگر پژوهش‌های مسئله محور خود را به دبیرخانه رویداد ریتکس ارائه کنند. پژوهش‌های شرکت کننده در بخش جوایز به دو بخش پژوهش‌های دانشگاهی و شرکتی تقسیم می‌شوند. در بخش پژوهش‌های دانشگاهی، 5 طرح پژوهشی برگزیده تا سقف 200 میلیون تومان تسهیلات تجاری‌سازی، دریافت می‌کنند.

همچنین 5 پایان نامه برگزیده مقطع دکتری 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به همراه 20 میلیون تومان تسهیلات تجاری‌سازی، دریافت می‌کنند. 5 پایان نامه برگزیده مقطع کارشناسی ارشد نیز، 5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به همراه 10 میلیون تومان تسهیلات تجاری سازی، دریافت می‌کنند. منتخبین دانشگاهی، این رویداد از آموزش رایگان و توانمند سازی تجاری سازی، برخوردار می‌شوند.

پژوهش‌های منتخب  شرکت‌ها و واحدهای فناور نیز از تسهیلاتی مانند، توانمندسازی هسته‌های پژوهشی در شرکت‌ها، حمایت از تحقیق و توسعه شرکت‌ها، حمایت از نمونه‌سازی و تجاری‌سازی دستاوردهای دانشگاهی، امکان جذب و استقرار در مرکز رشد نخبگان و تسهیلات خدمات آزمایشگاهی برخوردار می‌شوند.

علاقه‌مندان تا 1 بهمن ماه 1399 فرصت دارند تا طرح‌های کاربردی خود را به دبیرخانه جشنواره پژوهش‌های مسئله محور ریتکس واقع در پارک فناوری پردیس معاونت علمی ارسال کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش دارد تا با حمایت از جشنواره‌های هدفمندی مانند ریتکس دانشجویان و پژوهشگران سراسر کشور را ترغیب کند تا از پژوهش و پایان نامه نمره محور به پژوهش‌های مسئله مور و کاربردی تغییر جهت دهند.