نابودی سلول‌های سرطانی معمولاً موجب آسیب دیدن سلول‌های سالم بدن هم می‌شود، اما نانوذرات دارویی که تنها در سلول‌های سرطانی حل می‌شوند این مشکل را برطرف می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان آلمانی موفق به ابداع نانوذراتی تازه شده‌اند که می‌توان داروهای ضدسرطان را در درون آنها گنجاند. نانوذرات یادشده داروها را به طور دقیق به درون تومورهای سرطانی منتقل می‌کنند. داروهای یادشده تنها در درون محیط این سلول‌ها حل و فعال می‌شوند و در نتیجه سلول‌های سالم بدن آسیبی نمی‌بینند.

این روش برتری آشکاری بر برخی روش‌های درمانی دیگر متداول برای مقابله با سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی دارد که در هر دوی این روش‌ها سلول‌های سالم بدن نیز آسیب می‌بینند و فرد با درد و عوارض جانبی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

نانوذرات یادشده متخلخل هستند و باعث ایجاد حساسیت و واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن نیز نمی‌شوند. بخش عمده داروی ضد سرطانی مذکور را کلسیم و سیترات تشکیل می‌دهد که اثر درمانی مناسبی بر روی تومورهای سرطانی دارد.

یک لایه از جنس لیپید روی این نانوذرات را پوشانده که تنها در درون سلول‌های سرطانی تجزیه شده و اجازه آزاد شدن داروها را می‌دهد. لیپید یک لایه دارای ترکیبات آلی از جنس هیدروکربن است که معمولاً در آب حل نمی‌شود، اما در اکثر حلال های غیرقطبی و آلی حل می‌شود. لیپیدها در ساختار خود دارای اتم‌های اکسیژن، نیتروژن، فسفر و هیدروژن هستند.

تا به حال از این روش برای نابودی ۴۰ تا ۷۰ درصد از تومورهای سرطانی در موش‌ها استفاده شده و تأثیرگذاری آن به خصوص بر روی تومورهای تهاجمی‌تر بیشتر بوده است. همچنین بعد از گذشت دو ماه از استفاده از این روش درمانی عوارض جانبی خاصی در موش‌ها مشاهده نشده است.