در مراسم افتتاح این مرکز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در مراسم افتتاح این مرکز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

این مرکز با حمایت  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در راستای توسعه فعالیت های فناورانه دانشجویی راه اندازی شد.

مرکز نوآوری و فناوری های آموزشی غرب تهران در فضای بیش از 2 هزار و 600 متر مربع و در ۴ طبقه ایجاد شده است.ایجاد تحول در زیست بوم نوآورانه شهر تهران و ترغیب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به تاسیس تیم های خلاق و فناور و ارائه طرح های نوآورانه مسئله محور در حوزه آموزشی از جمله اهداف تاسیس این سرای نوآوری است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که استواری و فرهنگسازی دانش‌بنیان نیازمند رسوخ آن در دل دانشگاه‌ها است، گفت:  باید یک تحول فرهنگی و توجهی دوباره به خلاقیت و نوآوری ایجاد شود. این تحول خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه‌ها در حال رخ دادن است.

ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه ناحیه‌های نوآوری و فضاهای مساعد بروز خلاقیت افزود: با این حمایت‌ها تا کنون حدود یک میلیون متر مربع به فضاهای نوآوری دانشگاه‌ها افزوده شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت توجه به سایر منابع درآمدی دانشگاه‌ها به غیر از شهریه یا منابع دولتی به سوی خلق ارزش از نوآوری و صنایع خلاق یادآوری کرد و گفت: این عزم جدی در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده است و دیگر دانشگاه‌ها نیز می‌بایست با الگوگیری، سهم درآمدی خود را از نوآوری و صنایع فرهنگی و خلاق افزایش دهند. این روند با سرعت خوبی اتفاق افتاده است و حمایت از این رویکرد جدید به صورت جدی پیگیری می شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر توجه جدی دانشگاه‌های دولتی به نوآوری ادامه داد: زیست بوم‌ نوآوری، راه خود را به سوی متن جامعه گشوده است و با اهمیت‌بخشی به مراکز رشد، خلاقیت و نوآوری در این راه نو گام گذاشته‌اند.
ستاری با بیان این‌که زیست بوم نوظهور و جوان اقتصاد خلاق در حال بلوغ و رشدی در خور توجه است، اظهار کرد: تحقق این مهم خود یک تغییر جدی را در بینش جامعه، دانشگاهیان و فعالان اقتصاد ایجاد کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به این‌که حمایت از سراهای نوآوری با همکاری دانشگاه آزاد روندی ادامه دار برای ایجاد بازار برای کسب و کارهای نوآور دانشگاهی است، ادامه داد: روند آغاز شده زمینه‌ای فراهم می کند که سهم دانشگاه از نوآوری و توانمندی و جوانان خلاق افزایش پیدا کند و ضمن کاهش تکیه صرف به درآمد از محل شهریه، ارزش افزوده بالاتری را از محل نوآوری کسب کند.

خلق ثروت و دانش متقابل رویه امروز اقتصادهای نوآور است
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیا این که مفهوم دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر با نوآوری پیوند خورده است، ادامه داد: تا دهه گذشته عمده مبنای شکل گیری شرکت ها بر مبنای پول بود، اما در سال های اخیر شرکت‌های قدرت گرفته از ایده و توانمندی های مغزافزاری دست بالاتر را دارند.
وی افزود: اگرچه در گذشته کشورهای دارای قدرت نظامی جلوتر بودند اما امروز این کشورهای برخوردار از سرمایه انسانی خلاق این قدرت را در دست دارند.

واعظی با اشاره به گذار دانشگاه‌ها از مسیر آموزش محوری به سوی تولید ثروت از دانش ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها به تولید ثروت کشورها کمک کرده‌اند بلکه به تولید علم نیز یاری رسانده‌اند.  موضوع اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از محورهای توسعه در ذهن تصمیم‌گیران کشور به عنوان یک ضرورت تلقی شود.

وی با اشاره به ایجاد زمینه تسهیل روندها و قوانین گفت: باید فضایی برای جوانان خلاق و همچنین توسعه فناوری‌های نو فراهم کنیم تا موتور پیشران کشور، اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های مبتنی بر نوآوری و خلاقیت قرار بگیرد. خلاقیتی که از ذهن جوانان نخبه کشور نشات گرفته است‌.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان ابن که اقتصاد مبتنی بر خلاقیت هیچ محدودیتی برای توسعه ندارد، افزود: بسیاری از کشورهایی که تصور حضورشان در عرصه اقتصاد جهانی دور از ذهن بود، اکنون جایگاه قابل توجهی در میان قدرت‌های اقتصادی دارند. باید برای توسعه کشور دانشگاهیان به عنوان خاستگاه نوآوری و خلاقیت مورد حمایت قرار بگیرند.


واعظی با تاکید بر این‌که تحقق شعار مورد تاکید مقام معظم رهبری در گروی اهمیت بخشیدن به پژوهش و نوآوری است، ادامه داد: دولت نیز وظیفه خود می‌داند که موانع و بروکراسی‌های بر سر راه این حوزه را از میان بردارد.

وی با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد این فضای مساعد گفت: من شاهد این تلاش در سال‌های اخیر بودم و با تلاش معاونت علمی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای راه تا کنون رشدی صد برابری  اشته‌اند. این شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر مبارزه با کرونا یاری‌گر کشور بودند و پاسخ‌گوی مهم‌ترین نیازهای کشور بودند.

بر اساس این گزارش، این مرکز نیز در گذشته ساختمانی در اختیار دانشگاه آزاد بوده است. پروژه بهسازی و نوسازی یکی از دانشکده های قدیمی دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ۹۷ آغاز شد و این ساختمان قدیمی در دی ماه ۱۳۹۹  به یک سرای نوآوری مدرن و فناورانه تبدیل شد.

در حال حاضر ۲۰ تیم استارتاپی و ۷ واحد فناور در  سرای نوآوری مستقر هستند. علاوه بر هسته های فناور دانشجویی، شرکت ها و استارتاپ های مختلف دیگری نیز در این مرکز نوآوری مستقر هستند.

مرکز نوآوری و فناوری های آموزشی تهران همچنین از یک شتابدهنده تخصصی برخوردار است. تیم های استارتاپی   پیش از پذیرفته شدن در سرای نوآوری, مراحل شتابدهی را در این شتابدهنده طی می کنند. فضای کار اشتراکی,  اتاق فکر, کافه علم,اتاق کنفرانس و زیرساخت های اینترنتی, برخی از امکانات این مرکز است.

هسته‌های خلاق دانشگاهی علم و اقتصاد را پیوند می‌دهند
در ادامه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که فضای کنونی دانشگاه‌ها، مجال تبدیل داشته‌های آموزشی به مهارت‌های فناورانه و نوآورانه است، ادامه داد: زیست‌بومی که دانش اندوخته شده در ذهن دانشجویان جوان را به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کند اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است.
وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها با ورود به مسیر نوآوری،راه طولانی ارتباط با صنعت را کوتاه کرده‌اند، ادامه داد: پیوند میان دانشگاه و صنعت یکی از دغدغه هایی بود که خوشبختانه با ورود دانشگاه‌ها به عرصه نوآوری محقق شد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌ که زمینه‌های پرورش خلاقیت‌ها برای نقش آفرینی در اقتصاد فراهم شده است افزود: با شکل‌گیری این هسته‌های نوآور و خلاق، شکل گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاوره، راه برای تحول اقتصاد کشور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان هموار می‌شود.

سراهای نوآوری ورود خلاقیت دانشگاهی به صنعت را تسهیل کرد

همچنین محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که ایجاد سراهای نوآوری با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادبیات و فرهنگ تازه ای را در توسعه نوآوری ایجاد کرده است ادامه داد: تلاش کردیم تا نقش دانشگاه از محوریت آموزش فراتر برود. بنابراین مفهومی عام‌تر از فضاهای صرفا آموزشی تحت عنوان سراهای نوآوری شکل گرفت.
وی افزود: مفهوم سرای نوآوری، مفاهیم گوناگونی را چون نوآوری، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و ارتباط دانشگاه با صنعت را در خود جای داده است.

طهرانچی با اشاره به حمایت صنایع از دانشگاه‌ها گفت: با این مفهوم امسال زمینه ورود جوانان دانشگاهی به صنعت فراهم شده است و دانشجو از روزهای نخست حضور در فضای خلق نوآوری برای صنعت را تجربه می کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تصویب ایجاد بیش از ۲۹ سرای نوآوری در استان‌های کشور گفت: با ایجاد این سراها تلاش می‌کنیم فضاهای کارکردی را به اشتغال تخصصی اختصاص دهیم. این موضوع در دانشگاه آزاد با نگاهی عملیاتی دنبال می شود. چراکه حیات دانشگاه به اقتصاد دانش‌بنیان وابستگی دارد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که این سرای نوآوری، سومین گام در مسیر ایجاد اقتصاد نوآورانه بر بستر فضای آموزشی است، ادامه داد: تا دهه فجر انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین سرای نوآوری در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی گشایش می یابد. همچنین تا پایان سال جاری نیز ۴۰ سرای نوآوری افتتاح خواهد شد. این روند با هدف تحقق تغییر نگاه و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی و حرکت در مسیر خلق ارزش از نوآوری ادامه خواهیم داد.