ویژه‌نامه «زیست‌بوم خلاق» به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسن مطلع این ویژه‌نامه یادداشتی از پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی «در ستایش پاسداری از سرشت و هستی» است. کرمی در این سرمقاله، با طرح این پرسش که «فرهنگ بهتر است یا فناوری؟» باب سخن را با مخاطبان درباره اهمیت فرهنگ در تحقق پیشرفت گشوده است. او در بخشی از این سرمقاله می‌نویسد: «بسیاری از مشکلات امروزمان، زمینه فرهنگی دارد، نه اقتصادی. یا دقیق تر آن، این است که زور فرهنگ، همواره بر قدرت اقتصاد، می چربد.»

 

این نکته، در عرصه اقتصاد و صنایع خلاق و نوآور، هم به شدت قابل احساس است. یعنی می توان با قاطعیت گفت که مشکلات اقتصادی جامعه، با اصلاح نگاه فرهنگی قابل حل است و بیش از آنکه در این میان، به دلار و ریال نیاز داشته باشیم، به اصالت و شخصیت محتاجیم.»

 

تیتر اول

یکی از بخش‌های ویژه‌نامه زیست‌بوم خلاق، معرفی فعالان صنایع خلاق و فرهنگی و گفت‌وگو با آن‌ها است. تیتر اول این ویژه‌نامه به مصاحبه با نرگس بامداد، مدیرعامل شرکت خلاق نواندیشان راه حجاب اختصاص دارد. این استارتاپ فعال در حوزه فرهنگی، برای رشد و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه حجاب در زمینه مد و لباس ایجاد شده است.

داستان موفقیت

ویژه‌نامه زیست‌بوم خلاق، در بخش داستان موفقیت این شماره با مدیر «توان سفیر پارسیان» یکی از شرکت‌های خلاق که استارتاپ «توانیتو» را برای کمک به توان‌یابان طراحی کرده به گفت‌وگو نشسته است. این مدیر جوان و خلاق با این کار ۱۷ شغل مستقیم و حدود یک هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده، در ان گفت‌وگو از مشکلات بر سر راهش و تجربه‌های کسب شده در این راه می‌گوید.

 

تعامل با انیمیشن‌ها

با تورقی در صفحات ویژه‌نامه زیست‌بوم خلاق، با یک استارتاپ در حوزه انیمیشن آشنا می‌شویم و با حمیدرضا بحرینی بنیان‌گذار پلتفرم پویانو گفت‌وگو کرده است. پلتفرم پویانو تلاش دارد در وسعتی عظیم به تولید انیمیشن تعاملی، بازی و کتاب‌های پویا و تعاملی به صورت ساده و کاربردی بپردازد تا هر تولیدکننده محتوای کودک در حین استفاده از آن بتواند محصولاتی با سرعت بالا و هزینه پایین را تولید کند.

 

اسباب بازی های مهارت افزا

یکی از چالش‌های افرادی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند یا کسب وکاری برای خود راه بیندازند فقر مهارتی است. «مهارت‌افزا» یکی از کسب‌وکارهای خلاقی است که تربیت نیروی انسانی کارآمد را هدف خود قرار داده و با طراحی اسباب بازی و دوره‌های آموزشی، مواردی را که مربوط به علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات است با ابزار بازی به کودکان این سرزمین آموزش می‌دهد. محمدحسین نخچی، درباره این شرکت خلاق در حوزه سرگرمی و اسباب بازی با ویژه‌نامه زیست‌بوم خلاق به گفت‌وگو نشسته است.

خلاق‌ها در هند

صنایع خلاق با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات چند سالی است که وارد اقتصاد جهانی شده است. تا کنون این صنایع به طور فزاینده‌ای برای رفاه اقتصادی اهمیت پیدا کرده است. ویژه نامه زیست‌بوم خلاق، در این شماره وضعیت اقتصاد خلاق هند پرداخته و سهم این کشور از صنایع خلاق و فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش اشاره شده که در حال حاضر تنها 5.5 درصد اقتصاد کشور هندوستان متعلق به اقتصاد خلاق است، اما باور بر این است که با تمرکز و برنام هریزی و دقت به خلاقی تها و توانایی‌های موجود در این کشور می‌توان این میزان را تا چندین برابر افزایش داد. با پیشرفت این صنایع در اقتصاد هند شاهد افزایش صادرات و کاهش واردات خواهیم بود.

 

گردشگری و کرونا

در بخش دیگری از ویژه‌نامه زیست‌بوم خلاق در یادداشتی به نقل از اشکان بروج به چالش‌های صنعت گردشگری در دوران بحران کرونا پرداخته شده است. این کارشناس صنعت گردشگری در یادداشت خود بیان می‌کند: در حال حاضر مشاهدات جهانی نشان می دهد که

تم و مدل سفرها عوض شده اند. سفرهای گروهی بزرگ جای خود را به سفرهای گروهی کوچک و انفرادی داده اند. منظور از سفر انفرادی، تک نفره نیست بلکه بطور مثال سفر با تعدادی بسیار محدود و متمرکز است. گذر از همه این چال شها در کنار نیاز به رعایت تمامی پروتکل‌ها توسط مردم نیاز مبرم به همکاری و حمایت دولت نیز دارد.»

 

در ویژه‌نامه «زیست‌بوم خلاق» مطالب و گزارش‌های متنوع دیگری چون معرفی کتاب‌های استارتاپی، راه‌هایی برای چگونگی ورود به کسب و کارهای حوزه پوشاک، اخبار متنوعی از شرکت‌های خلاق و فرهنگی آورده شده است.

علاقمندان می‌توانند نسخه دیجیتالی این ویژه‌نامه را که به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و ریاست جمهوری در 42 صفحه منتشر شده است، از طریق نرم‌افزارهای کدخوان بر روی رایانه‌ها و تلفن‌ همراه خود مطالعه کنند.