استاد ویروس شناسی با بیان اینکه جهش های ویروس انگلیس، دانمارک و استرالیا در ایران دیده نشده، گفت: طبق توالی یابی های تا مهرماه این جهش ها نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر حسین کیوانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جهش‌های جدید ویروس کرونا که در انگلیس، دانمارک و استرالیا دیده شده به خبرنگار مهر اظهار کرد: همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و ویروس کرونا از این قضیه مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه اما در جهش‌های ژنتیکی، مهم، خصوصیاتی است که به ویروس داده می‌شود، گفت: جهش‌های کنونی در انگلیس، دانمارک، استرالیا و برخی کشورها از ۳ ماه گذشته در این کشورها مشاهده شده بود؛ ۱۷ جهش در مورد قدرت سرایت، افزایش بیماری زایی و کشندگی تا ۷۰ درصد در این کشورها گزارش شده بود.

استاد ویروس شناسی خاطر نشان کرد: خوشبختانه طی توالی یابی های موج اول و دوم منتهی به شهریور ماه و بعضاً در مهر ماه جهش‌های این کشورها را در ایران نداشتیم.

وی با بیان اینکه این مطالعه به صورت مستمر و زیر نظر سازمان پدافند غیر عامل انجام می‌گیرد که در آن جهش‌ها رصد می‌شوند، تاکید کرد: این توالی یابی و بررسی‌های بیشتر در موج سوم در حال ارزیابی است.

کیوانی اضافه کرد: آمار و ارقام مشخص است و نشان می‌دهد که تا موج دوم بیماری کرونا (تا ماه شهریور و مهر ماه) جهش‌های دیده شده در انگلیس و … را در ایران نداشتیم.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بررسی این موضوع و رسیدن به جهش‌ها زمانبر است و باید نمونه‌های مختلف از سراسر کشور داشته باشیم و جامعه آماری ما کامل باشد.

وی با بیان اینکه اینکه جامعه آماری باید روی چندصد نفر مورد ارزیابی قرار بگیرد، افزود: مردم باید کماکان مراعات کنند چون همان جهش‌های انگلیس، دانمارک و استرالیا ممکن است در ایران ایجاد و منتشر شود ولی هر چقدر جلوی انتشار و انتقال ویروس را بگیریم از چنین بلایایی مصون هستیم.

کیوانی با تاکید بر ضرورت مراعات افراد در نکات بهداشتی، عنوان کرد: اگر فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمعات را نداشته باشیم باعث عدم جلوگیری از انتشار ویروس می‌شویم.

وی گفت: اگر فردی از این کشورها وارد می‌شود بایستی فکر کنیم که ناقل ویروس است و می‌تواند به راحتی انتقال دهد از این رو لازم است که حتماً در این موارد موضوع قرنطینه را جدی بگیریم.