محققان دانشگاه برکلی موفق به تولید بازوبند هوشمندی شده‌اند که قادر به شناسایی انواع حرکات دست است و راه را برای تولید پوشیدنی‌های هوشمند هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سیستم‌های بصری رایانه‌ای تنها در صورتی قابل استفاده هستند که دست فرد همیشه در برابر انها قابل رؤیت باشد. اما این مساله همیشه ممکن نیست و گاهی نیز می‌تواند امنیت و حریم شخصی اشخاص را به خطر بیندازد. استفاده از دستکش‌های الکترونیک به عنوان یک راه حل جایگزین نیز می‌تواند هم کاربر را به زحمت بیندازد و هم به علت شکننده بودن اکثر این محصولات یک راه حل همیشگی محسوب نشود.

برای حل این مشکلات یک بازوبند نازک مجهز به تراشه تولید شده که به دور دست بسته می‌شود و حرکات دست را درک و ثبت می‌کند. این کار از طریق حسگرهای الکتریکی این بازوبند صورت می‌گیرد که سیگنال‌های عصبی رد و بدل شده در زیر پوست را شناسایی می‌کنند.

این بازوبند مجهز به یک الگوریتم هوش مصنوعی نیز هست و بر همین اساس حرکات دست را تفسیر و تعبیر می‌کند. نکته جالب این است که بازوبند مذکور حتی در صورت فکر کردن کاربر به انجام یک حرکت آن را درک می‌کند.

بازوبند یادشده در حال حاضر قادر به درک ۲۱ حرکت و ژست مختلف دستان افراد است که می‌توان به هر یک از این حرکات، کارکردی خاص را نسبت داد. از جمله حرکات یادشده می‌توان به مشت کردن دست، نشان دادن هر یک از انگشتان، صاف کردن دست و غیره اشاره کرد.

این اختراع راه را برای تولید انواع پوشیدنی‌های هوشمند، ابزار جدید واقعیت مجازی، انواع تولیدات رباتیک، دستان پروتزی و غیره هموار می‌کند.