در حال حاضر 140 خدمت متنوع به بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بخش مهمی از این خدمات مرتبط با حوزه توانمندسازی است. شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و بلاعوض و حمایت‌های اداری و حاکمیتی، تحت پوشش برنامه فشرده توانمندسازی نیز قرار می‌گیرند و به صورت دل‌خواه می‌توانند از این برنامه‌ها و خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

این خدمات همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، در راستای توانمندسازی، رشد و بلوغ این شرکت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. البته همه‌ 140 خدمت عرضه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توانمندتر کردن آنها ارائه می‌شود. با این همه، 25 خدمت خاص به صورت ویژه و مستقیم برای تحقق این هدف عرضه شده است.

 

از مشاوره‌های تخصصی تا توسعه فنی محصولات

«مشاوره های تخصصی کسب و کار» یکی از این خدمات توانمندساز است که حداقل در 17 حوزه کسب و کار و در 53 سرفصل، عرضه می‌شود. برگزاری جلسات مشاوره برای بررسی مشکلات و رفع چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از برنامه‌های انجام گرفته ذیل این خدمت است.

«مشاوره‌های توسعه فنی محصولات» نام خدمت دیگری است که در سبد خدمات توانمندسازی قرار گرفته است. بر اساس این خدمت، جلسات مشاوره فنی برگزار می‌شود و با کمک خبرگان تلاش می‌شود تا محصولات دانش‌بنیان و فناور تولید شده توسط شرکت‌ها از حیث فنی، توسعه یابند.

«ارزشگذاری و تبادل فناوری» نیز نام خدمت دیگر در این طیف خدمات است. خدمات ارزشگذاری  و تبادل فناوری، به منظور شناسایی دارایی‌های فنی و دانشی شرکت‌های دانش‌بنیان و تعیین ارزش اقتصادی آنها ارائه می‌شود.

 

خدمات ویژه در حوزه بیمه

«بیمه‌های تامین اجتماعی و بازرگانی» نیز در هر دو حوزه تامین اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی مانند بیمه مسئولیت و یا بیمه درمان به این شرکت‌ها ارائه می‌شود، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تعامل و امضای تفاهم‌نامه با موسسات بیمه‌گر بزرگ مانند سازمان تامین اجتماعی و شرکت بیمه ایران، این خدمات را فراهم کرده است.

کمک مالی به «تحقیقات بازار» نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند تا شناخت بهتری از بازارهای هدف پیدا کنند.

مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به منظور شناخت بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار مصرف و رقبای احتمالی، در این زمینه برای انجام تحقیقات بازار کمک مالی اختصاص می‌دهد. در قالب «خدمات حقوقی» نیز، ده‌ها خدمت و مشاوره مختلف در اختیار شرکت‌ها، قرار می‌گیرد.

 

طراحی صنعتی و ساخت قالب

بر اساس خدمت «طراحی صنعتی و ساخت قالب» نیز به این واحدهای دانش‌بنیان کمک می‌شود که به منظور معرفی و نمایش عملکرد محصول به سرمایه‌گزاران و مشتریان، نمونه دمو و آزمایشی محصول را طراحی کنند و طراحی محصول و بسته‌بندی به منظور ارائه محصول بهتر به مشتریان، نیز به شکل بهینه‌تری انجام گیرد.

«نشست‌های پرسش و پاسخ حضوری و وبینار تخصصی پرسش و پاسخ مجازی»، «مجوز‌ها، تاییدیه‌ها و استانداردها»، « تبلیغات و اطلاع رسانی»، « توسعه بازار داخلی»، « مالیات و خدمات مالی و اداری» و « منابع انسانی» نیز نام برخی دیگر از خدمات بیست و پنج‌گانه توانمندسازی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و دیگر بخش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با طراحی کمیته‌های تخصصی متشکل از خبرگان و کارشناسان شناخته شده در رشته‌ها و صنایع مختلف، تلاش دارد تا یک شرکت دانش‌بنیان را از همان مرحله جنینی و استارتاپی تا زمان بلوغ و رشد کامل همراهی کند تا با استفاده از خدمات توانمندسازی، دوران رشد را با مشکلات کمتری، طی کند.

فعالان دانش‌بنیان می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر و استفاده از این خدمات متنوع به سامانه‌های خدمات‌دهی  و اطلاع‌رسانی مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به WWW.daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنند.