معاون اول رئیس جمهور از تدوین دستورالعملی خاص برای استفاده از واکسن توسط وزارت بهداشت خبر داد، گفت: هیچ مقام دولتی و خانواده مقامات دولتی خارج از این دستورالعمل به واکسن دسترسی پیدا نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اسحاق جهانگیری در سومین جشنواره مریم میرزاخانی که امروز ۶ دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به قانون اعطای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج با توابع خارجی از طریق مادر گفت: بیش از ۸۲ هزار نفر تقاضای گرفتن تابعیت از طریق مادر را کرده‌اند و تاکنون ۱۵ هزار پرونده کامل شده و تعدادی شناسنامه نیز صادر شده و در اختیارشان قرار گرفته است. این حداقل کاری بود که از لحاظ حقوقی می‌توانستیم برای جامعه زنان انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: فکر می‌کنم توسعه علم و فناوری، امروز ضرورت توسعه پایدار کشور است و خوشبختانه اقدامات وسیعی در زمینه توسعه علم صورت گرفته است؛ هفته گذشته به مناسبت هفته پژوهش جلسه‌ای با وزیر علوم و همکارانشان داشتیم و درباره شاخص‌های رتبه علمی کشور اطلاعات و آماری ارائه شد. به حق اقدامات شایسته ای در زمینه تولید فناوری در کشور انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان ما به یک مجموعه اثرگذار در اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند.

جهانگیری ادامه داد: با اینکه شرکت‌های دانش بنیان در ابتدای راه هستند اما ابتدای پرشتابی است و جوانان ما در شرکت‌ها نشان دادند به دنبال فرصت و شرایط هستند که ظرفیت‌های خود را به صحنه عمل در بیاورند. این ظرفیت و استعداد در بحث کرونا نیز به خوبی خودش را نشان داد و در واقع نسل جوان ما قادر است کارهای بزرگی را انجام دهد. در بین افرادی که در تولید علم و فناوری نقش ایفا کردند، زنان جایگاه ویژه ای دارند و مهمترین پیام جشنواره علم و زن این است که اگر زنان فرصت پیدا کنند، در همه صحنه‌ها به خوبی می‌درخشند و قادر هستند تحولات بزرگی به وجود بیاورند.

امیدواریم همه موانع احتمالی پیش رو برای زنان برطرف شود

وی با اشاره به اینکه صدها زن دانشمند در کشور هستند که می‌توانند نقش ویژه ای ایفا کنند و مهم این است که حکومت و نظام شرایطی را مهیا کند که زنان با خیال راحت در صحنه‌های مختلف شرکت کنند، گفت: خوشبختانه زمینه مشارکت زنان بهتر شده و امروز صحنه‌های مدیریت حضور دارند؛ تعداد زنان مدیر در کشور نسبت به سال هیا گذشته رشد قابل توجهی دارد. امیدواریم همه موانع احتمالی پیش رو برای زنان برطرف شود تا در صحنه‌های علمی و همچنین در دیگر صحنه‌ها نقش ایفا کنند.

تولید کالاهای تحریم شده توسط جامعه علمی کشور

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع کرونا، باید در این شرایط سخت از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم و در تحریم مهمترین کاری که باید انجام شود بی اثر کردن تحریم‌ها است؛ یکی از راه‌های آن کاری است که جامعه علمی کشور انجام داد و سعی کرد از این فرصت استفاده و برای تولید کالاهای تحریم شده همت کند. به فضل الهی علی رغم محدودیت‌های شدید منابع ارزی در کشور با کمبود رو به رو نشدیم و علت هم این بود که فعالان علمی و اقتصادی به ما کمک کردند. در شرایط دشوار کشور یکی از انتظاراتی که از جامعه علمی می‌رود این است که ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدیدی خلق کند.

تحریم‌ها را دور زدیم / هم نفت می‌فروشیم هم کالا صادر می‌کنیم

جهانگیری بیان کرد: در این بین ما سعی کردیم تحریم‌ها را دور بزنیم آنها می‌گویند نباید نفت بفروشید و یا کالا جا به جا کنید اما در حال حاضر ما هم نفت می‌فروشیم هم کالا وارد و صادر می‌کنیم. کار دیگری که از جامعه علمی و دانشگاهیان انتظار می‌رود، گشودن افق‌های جدید برای جامعه است.

فشار روانی دشمنان برای مایوس کردن مردم ایران

وی با بیان این مطلب که آمریکایی‌ها و دشمنان ما سعی کردند با تحریم‌ها و فشار روانی مردم ایران را مایوس کنند و یک آینده تیره و تار در ذهن مردم ترسیم کنند، تصریح کرد: دانشگاهیان در این شرایط باید به جامعه امید دهند و در واقع تاب آوری، تحرک و تفاهم و هم بستگی کلماتی هستند که می‌تواند کشور را از دشواری عبور دهد.

معاون اول رئیس جمهور به بحث واکسن کرونا و توجه دولت به مطالبه مردم در این رابطه اشاره کرد و گفت: دولت مکلف است که نهایت تلاش خودش را بر این مساله بگذارد چرا که باید دغدغه مردم را برطرف کند و اطمینان دهد که سلامت مردم، مساله نظام دولت و نظام است

۹۷ درصد داروی مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود

جهانگیری ضمن بیان اینکه شیوع کرونا برای بخش‌های اقتصادی، معیشت مردم، اجتماعی و فرهنگی تبعات زیادی دارد که باید به موقع خودش به آن پرداخت، گفت: طبیعی است مقابله با این ویروس اصلی ترین مساله ما است؛ در همه زمینه‌ها تلاش ما این است که تولید داخل داشته باشیم به طور که در حال حاضر ۹۷ درصد داروی مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود و فقط ۳ درصد دارو از خارج تامین می‌شود.

تلاش برای تولید داخلی واکسن کرونا

وی ضمن تاکید بر اینکه یکی از تلاش‌های دولت و مسئولین و دانشمندان ما این است که حتماً تلاش کنند واکسن در داخل کشور تولید کنند، اظهار کرد: این یک مسیر است اما تا زمانی که به تولید داخل برسیم ممکن است چند ماه دیگر هم طول بکشد و اگر بتوانیم واکسن مورد نیاز مردم از هر جای دنیا تامین و وارد کنیم، یک لحظه درنگ نمی‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نه تنها ۲۰۰ میلیون یورو بلکه به هر میزان که لازم باشد، برای تهیه واکسن تامین خواهیم کرد. در زمینه تامین واکسن چندین جلسه با وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه و معاونانشان برگزار کردم که چه موانعی بر سر تامین واکسن وجود دارد و البته تحریم‌ها در هر زمینه‌ها برای ما مانع ایجاد می‌کند ولی به فضل الهی توان مدیریت کشور تحریم‌ها را بی اثر کند.

تدوین دستورالعملی خاص برای استفاده از واکسن / هیج مقام دولتی زودتر به واکسن دسترسی نخواهد داشت

جهانگیری همچنین از تدوین دستورالعملی خاص برای استفاده از واکسن توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این دستورالعمل به اطلاع همه خواهد رسید و مردم مطمئن باشند که احدی خارج از دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا نخواهد کرد. هیچ مقام دولتی و خانواده مقامات دولتی خارج از دستورالعمل به واکسن دسترسی پیدا نمی‌کند بلکه همه مردم به طور مشابه دسترسی پیدا خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر واکسن تهیه کنیم.

حتی یک ساعت برای تامین واکسن تعلل نخواهیم کرد

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که حتی یک ساعت برای تامین واکسن تعلل نخواهیم کرد و اکر کسی تعلل کند، در پیشگاه الهی مسئول است.