پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاوردهای روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از وزارت علوم، روح‌الله عزیزی تفتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد و مجری این طرح با بیان اینکه گردگیری و تمیز کردن پنل‌های خورشیدی امری ضروری برای بازدهی بالا و افزایش عمر آنهاست، گفت: با توجه به نیاز روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای تولید انرژی، تولید برق فتوولتائیک توسط پنل‌های خورشیدی رو به گسترش است از طرف دیگر در کنار توجه به بحث پدافند غیرعامل، توزیع مراکز تولید برق فتوولتائیک در پشت‌بام‌ها می‌تواند ضمن کمک به اقتصاد خانواده، هزینه و استهلاک انتقال و توزیع برق در بین و داخل شهرها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

وی افزود: از آن‌جا که آلودگی پنل‌های خورشیدی تأثیر بسزایی در کاهش بازدهی و طول عمر آن‌ها دارد، در حال حاضر، تمیزکاری پنل‌ها با شستشو توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این امر با چالش‌هایی مانند فراموشی شستشو یا نیاز به شستشو بعد از هر طوفان و گردوخاک همراه است. بنابراین، یک ربات گردگیر کم‌هزینه جهت پنل‌های خورشیدی پشت‌بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت خودکار انجام دهد.

به گفته دکتر عزیزی‌تفتی این ربات که با همکاری حمیدرضا احمدی شاپورآبادی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، سیدامیرحسین مشتاقیون، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخته شده برای انواع چیدمان‌های پنل‌های خورشیدی قابل استفاده است به طوری که در زمان‌های از پیش‌تعیین‌شده به صورت خودکار فعال شده و عملیات تمیزکاری را به دو صورت خشک یا تر انجام می‌دهد.

وی دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه پایین آن، تمیزکاری خودکار پنل‌ها در بازه‌های زمانی قابل برنامه‌ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل‌ها را از جمله دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه برای سه نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال انجام است.

عزیزی تفتی در خاتمه افزود: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال‌شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی اقتصادی و بهینه‌سازی ساختار مکانیکی به‌منظور کاهش بیش‌تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح است.