یک نماینده مجلس گفت: شرکت‌های خلاق نیز همچون شرکت‌های دانش‌بنیان شایسته و مستحق حمایت هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خرم‌آباد گفت: کشور ما نیاز به عزم جهادی و تغییر جدی در دیدگاه‌های حمایتی در حوزه اقتصاد دارد تا شاهد نتایجی متفاوت‌تر از آنچه تا کنون بوده‌ایم، باشیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های خلاق در حوزه‌هایی مانند کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی و  هنرهای تجسمی و نمایشی فعال هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: این حوزه‌ها از این ظرفیت برخوردار هستند که اقتصادهای محلی را در گوشه و کنار کشور متحول سازند یا سطح اشتغال‌زایی را افزایش دهند. به همین دلیل، شرکت‌های خلاق نیز همچون شرکت‌های دانش‌بنیان شایسته و مستحق حمایت هستند.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر حمایت حداکثری از زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق و نوآورانه کشور گفت: در هنگام بررسی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراس اسلامی، برخی از نمایندگان اعلام کردند که باید نام شرکت‌های خلاق نیز در این قانون در کنار نام شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد و این شرکت‌ها نیز از حمایت قانونی برخوردار شوند.

ویس‌کرمی، ضمن توضیح بسترهای قانونی موجود برای حمایت از شرکت‌های خلاق، افزود:  در بسته حمایت قانونی از شرکت‌های خلاق، باید حتماً حمایت قوی مالی و تسهیلاتی وجود داشته باشد و به برخی حمایت‌های شعاری و معنوی، بسنده نشود. با توجه به اینکه اغلب این شرکت‌ها توسط جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، ایجاد می‌شود، باید یک بسته متنوع حمایت، اعم از معافیت‌های مالیاتی و کمک‌های بیمه‌ای برای پشتیبانی از شرکت‌های خلاق، تصویب شود.

وی ضمن اشاره به سازوکار اجرایی و قانونی مجلس شورای اسلامی، گفت: معاون محترم علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تا کنون چند بار در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور یافته است. مسئولین حوزه شرکت‌های خلاق در این معاونت نیز می‌توانند با حضور در این کمیسیون، مشکلات و نیازمندی‌های شرکت‌های خلاق را به نمایندگان منتقل کنند، تا تصویری شفاف‌تر و کارشناسی شده‌تر در این زمینه ایجاد شود.

وی همچنین بیان کرد: بی شک در هنگام طرح قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صحن علنی مجلس، در صورت انجام کار اساسی و کارشناسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از گنجاندن نام شرکت‌های خلاق در این قانون کارگشا و مهم، حمایت خواهند کرد. نظر مجلس شورای اسلامی این است که با تکیه بر فعالان دانش‌بنیان، خلاق و نوآور کشور، یک اقتصاد درون‌زا و قوی در ایران اسلامی، ایجاد شود.