رئیس جمهوری به همه استانداران کشور دستور داد که اقدامات خود را برای ایجاد کارخانه نوآوری در استان‌هایشان تسریع کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری  در پی دریافت "گزارش اقدامات به عمل آمده درباره راه اندازی کارخانه نوآوری در استان کرمانشاه"، ضمن تقدیر از استاندار این استان، تاکید کرد که "سایر استانداران هم برای ایجاد کارخانه نوآوری همه اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت های خود را در این زمینه تسریع ببخشند."

از زمان افتتاح نخستین کارخانه نوآوری آزادی در تهران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز استقرار شتاب دهنده‌ها و استارت آپ های خاورمیانه و شمال آفریقا با ایجاد اشتغال برای حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان تحصیلکرده با حضور رئیس جمهور در ۱۴ آبان ۹۸ و دستور به مسوولان ذیربط برای ایجاد کارخانه های مشابه در سراسر استان های کشور، شاهد آغاز عملیات اجرایی و به دنبال آن افتتاح زنجیره ای این کارخانه ها در سراسر کشور هستیم.

 

معاونت علمی و فناوری برای توسعه کارخانه های نوآوری چه اقداماتی انجام داد

بر اساس این گزارش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی در کشور اقدام به ایجاد کارخانه‌های نوآوری در کشور کرده است. کارخانه‌هایی که در ساختمان‌های متروکه و بلااستفاده شهری در بطن شهرهای بزرگ ایجاد شده‌اند و محلی برای رشد و پرورش ایده‌های نوآورانه و فناورانه جوانان خلاق و سرآمدان علمی کشور شده است.

این کارخانه‌ها به صورت بومی و با توجه به توانایی‌های استانی و منطقه‌ای ایجاد شده است، یکی از هدف‌گذاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که به جای صرف منابع محدود دولت در ایجاد فضاهای جدید، بهینه‌سازی پهنه‌های شهری متروکه را محور قرار دهد، ماموریت مهم این معاونت در این طرح استفاده از ظرفیت‌های خالی شهرها برای توسعه فناوری است.

با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون حدود ۶۰۰ مترمربع از فضاهای متروکه، بهسازی و بازسازی شده و در اختیار شرکت‌ها و استارتاپ ها قرار گرفته است. کارخانه‌های نوآوری بر اساس تجربه‌های موفق جهانی ایجاد شده است. این کارخانه‌ها ظرفیت اشغالزایی بالایی دارند و در طی این چند سال توانسته‌اند حجم بالایی از نوآوری را به صنایع کشور تزریق کنند. کارخانه‌های نوآوری فضایی برای هم‌افزایی بازیگران و امکانات مختلف عرصه نوآوری هستند. بازیگرانی چون شتابدهنده‌ها، فضای کاری مشترک، مرکز نوآوری و استارتاپ‌‌ها.

در حال حاضر به جز استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه که کارخانه نوآوری در آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده، در ۱۱ مرکز استان دیگر نیز کارخانه‌های نوآوری در مرحله افتتاح یا ساخت قرار دارد.