10 مرکز نوآوری مستقر در دانشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی به صورت همزمان و مجازی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع فعالان فناور دانشگاه شهید بهشتی ضمن تقدیر از تغییر رویه این دانشگاه به رویکرد فناوری و محصول محوری گفت: در حوزه های پیشرفته ای مانند لیزر، محصولات قابل توجهی در این دانشگاه در حال تولید است و این مسئله وظیفه ما را برای تخصیص حمایت های بیشتر سنگین تر می کند.

اهمیت حوزه صنایع  نرم و خلاق

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به اهمیت حوزه صنایع نرم و خلاق، افزود: در حال حاضر بیش از 1200 شرکت خلاق، در حال فعالیت هستند، حمایت از این حوزه، یکی از راهبردهای اصلی معاونت است و امیدواریم شاهد پیشرفت هر چه بیش‌تر این دانشگاه نیز در این حوزه باشیم.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه با اشاره به حمایت جدی از تکمیل طرح‌های نواورانه و توسعه گفت: حمایت از طرح‌های فناورانه و خدماتی مانند سرباز فناور و بسته حمایت از طرح های کلان و شرکت‌های خلاق، از جمله مواردی است که می تواند به فعالان فناور این دانشگاه عرضه شود. باید توجه داشت که دانشگاه های ما در کشور باید بر روی رشته های جدید، متمرکز شوند و دانشجویان خود را به تحصیلات بین رشته‌ای مورد نیاز کشور هدایت کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید دوباره بر اختصاص حمایت های مالی به طرح های نوآورانه دانشگاه شهید بهشتی، افزود: طرح احمدی روشن، خدمات ویژه شرکت های دانش‌بنیان، صنایع نرم و شرکت‌های خلاق و حمایت از پژوهش های مشتری محور  نیز از جمله دیگر بسترهای است که می تواند، مورد استفاده اساتید و فعالان فناور این نهاد دانشگاهی قرار گیرد.

به گفته ستاری، بخش عمده حمایت از تحقیقات نیز باید به پژوهش های اختصاص یابد که مشتری بالفعل دارد و پاسخی به یک نیاز فناورانه است. البته پژوهش های بنیادین علمی نیز جایگاه خاص خود را دارد و معاونت از طریق نهادهای مانند فدراسیون سرآمدان علمی، از این نوع تحقیقات نیز حمایت خواهد کرد.

نقش واحدهای فناور در توسعه

در ادامه سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های دانشگاهیان گفت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به حق پرچمدار فناوری و زیست بوم دانش بنیان در کشور است. تاکید ویژه دکتر ستاری بر تجاری سازی طرح های فناورانه دانشجویی و ادامه فعالیت فعالان فناور و هسته های علمی دانشگاهی در قالب شرکت نیز، مسئله بسیار ارزشمندی است.

قیداری همچنین بیان کرد: رویکرد این دانشگاه حمایت هر چه بیشتر از پژوهش های مسئله محور است و در این زمینه فعالیت ها و برنامه های نوآورانه دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

پایان نامه های مسئله محور

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در جریان این بازدید در ساختمان تست حرارتی و آزمایشگاه فیبر نوری، حضور یافت و  برخی محصولات عرضه شده در حوزه  سنسورهای فیبر نوری و اپتوژنتیک را مورد بازدید قرار داد.  مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهینه سلامت، نیز  در جریان این بازدید، دستاوردهای خود را معرفی کرد.

حمید لطیفی دبیر ستاد فناوری‌های فوتونیک، لیزر،  مواد پیشرفته و ساخت که سرپرستی آزمایشگاه میکرو فلوئیدیک و آزمایشگاه تصویر برداری نوری مغز در این دانشگاه را نیز بر عهده دارد، به معرفی محصولات فناورانه عرضه شده در این مراکز پرداخت.

بسیاری از  این محصولات حاصل تحقیقات برآمده از پایان نامه های دانشجویی است که در صورت دارا بودن ظرفیت تولید، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تجاری سازی خواهد رسید.

تلاش تیم های فناور

ساختمان پژوهشکده لیزر،  مقصد بعدی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در رخداد بازدید از مراکز نوآورانه وابسته به دانشگاه شهید بهشتی بود. رئیس بنیاد ملی نخبگان،  همچنین با حضور در ساختمان پژوهشکده لیزر،  مرکز نوآوری و فناوری فوتونیک، وابسته به این پژوهشکده را افتتاح کرد. این مرکز با حمایت ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده است. مدیر عامل شرکت پرتو آوای اطلس از جمله فعالان فناور حاضر در پژوهشکده لیزر بود که در مورد محصول درموسکوپ دیجیتال،  توضیحاتی ارائه کرد. 

دستگاه رامان پرتابل دارای کاربرد در گیت های فرودگاهی،  فیلتر بایوساید،  دستگاه پلاسما کلین،  دستگاه استریل مواد ذایی به روش پلاسما،  پلتفرم هوشمند اسپکتروسکوپی،  حسگر گاز فوتو آکوستیکی، اسپکترومتر گوشی هوشمند،  سنسور فیبر نوری جریان بالا،  پوشانه جوان سازی پوست، دستگاه خلوص سنج اکسیژن،  دستگاه کمک تنفسی اضطراری،  مولتی الکترو درایو مغز،  دستگاه تعقیب کننده چشم،  نیز از جمله دیگر محصولات فناورانه عرضه شده در نمایشگاه برگزار شده در این مرکز بود. 

این محصولات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  از مرحله ایده پردازی و دانش به مرحله پیش تولید و یا تجاری سازی رسیده است. ۱۸ تیم فناور در پژوهشکده لیزر این دانشگاه حضور دارند. رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان همچنین با حضور در آزمایشگاه مغناطیس این پژوهشکده با پژوهشگران، فعال در این مرکز به گفتگو پرداخت.

توسعه طرح های فناورانه حوزه گیاهان دارویی

ستاری همچنین با حضور در میان محققین پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی، با فعالیت های فناورانه این نهاد از نزدیک آشنا شد. «طراحی و ساخت تله فرمونی الکتریکی ملخ صحرایی در مقیاس پایلوت»، «پروژه طراحی محصول و انتقال فناوری سیستم غنی سازی عصاره های گیاهی از آزمایشگاه به صنایع شیمیایی و دارویی» و «عصاره های استاندارد شده زعفران»، از جمله برخی محصولات فناورانه عرضه شده در این پژوهشکده بود که برخی از آنها وارد مرحله تجاری سازی شده است. 

آغاز به کار مرکز علم و الهیات

مرکز علم و الهیات پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور آغاز  کار کرد. این مرکز به عنوان یکی از اولین نهادهای علمی دانشگاهی در ایران خواهد بود که فعالیت خود را در حوزه علم و دین و فناوریهای نرم  آغاز می کند.

از جمله ماموریت های آن نیز می توان به کوشش برای فهم بهتر و عمیق تر از نسبت علم و الهیات و همچنین ترویج اندیشیدن درباره نسبت آنها اشاره کرد. مرکز علم و الهیات همچنین قصد دارد تا درباره چاش های خصوصاً اخلاقی حاصل از فناوری های جدید پژوهش کند. برنامه های متنوع پژوهشی – آموزشی – ترویجی با استفاده از متخصصان دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور از جمله برنامه های این مرکز است.

مرکز علم و الهیات موضوع‌های پژوهشی خود را در چهار محور الف. علوم فیزیکی، فناوری‌های مرتبط و الهیات، ب. علوم و فناوری‌های زیستی و الهیات، ج. علوم شناختی، فناوری‌های مرتبط و الهیات، د. علوم و فناوریهای نرم ، علوم اجتماعی، علوم انسانی و الهیات و ه. مباحث عمومی علم و الهیات تعریف کرده است. در ادامه این بازدید، مدیر پروژه تولید رایحه حرم رضوی در مقیاس صنعتی نیز،  ضمن برشماری ویژگی های فناورانه این طرح،  به ارائه توضیحات فنی در خصوص این طرح پرداخت. 

بازدید از فعالیت شرکت های، چابکفا، راهکار طب آزما، ایمایج نهان، مستقر در مرکز رشد دانشگاه، از جمله برنامه های دیگر ستاری در این بازدید دانشگاهی بود. وی همچنین با حضور در کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری، از نزدیک در جریان پیشرفت برخی طرح های نوآورانه  این کانون قرار گرفت. اپلیکیشن پرفا از جمله استارتاپ های حاضر در این کانون بود که در زمینه آموزس زبان فارسی به غیر فارسی زبان ها فعالیت می کند. یکی دیگر از استارتاپ های حاضر در این مرکز نیز در زمینه آموزش مهارت های اجتماعی به نوجوانان مبتلا به اتیسم فعالیت می کند.