کتاب بررسی و تحلیل نظام آمار اقتصادی سینما به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق و توسط موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این کتاب با ارائه آمار و اطلاعات دقیق همراه با نمودار و جدول‌هایی سعی شده است وضعیت نوآوری و نفوذ آن در صنعت سینما به نحوی معرفی شود که برای خواننده جذاب و خواندنی باشد.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنایع فرهنگی، صنعت سینما یا به تعبیری دیگر صنعت فیلم است. با گسترش ارتباطات و رشد صنعت سینما در دنیا، مقوله دادوستدهای فرهنگی و اقتصادی و اثرات ناشی از آن با چالش‌های مهمی روبرو شد. کتاب بررسی و تحلیل نظام آمار اقتصادی سینما هم به عنوان پژوهشی درصدد است با استفاده از چارچوب اقتصادی، نظام آمار اقتصادی حوزه سینما را با استفاده از نگاشت نهادی این حوزه احصای شاخص‌های مورد نیاز و جمع‌آوری متغیرهای موجود شکل دهد.

وجود فناوری در قسمت های مختلف این صنعت باعث به وجود آمدن زیست بومی پیچیده شده است که بازیگران مختلف را در بخش های فنی، تولید و توزیع به کار می گیرد. در این پژوهش تلاش شده است نوآوری های مربوط به صنعت سینما در سطح ملی بین المللی دسته بندی و ارائه شود تا این کار زمینه برای معرفی شاخص ها و آمارها بر اساس نوآوری را فراهم کند.

این نوشته در 3 فصل مجزا به موضوعاتی چون «تبیین فنی، اقتصادی و آماری صنعت سینما»، «رویکرد نوآورانه صنعت سینما» و «آمارنامه تحلیلی از صنعت سینما» پرداخته است. تشریح مبانی، مفاهیم و تعاریف فنی فیلم و سینما، تحلیل اقتصادی این حوزه و بررسی سازوکارهای تولید کالاهای فرهنگی در این صنعت با استفاده از تجارب دیگر کشورها از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از بخش‌های مهم این پژوهش، ارائه جداولی از تحلیل‌ها و شاخص‌های نوآوری حوزه سینما است. در این بخش تلاش شده است تا شاخص‌هایی را برای سنجش و رصد شرایط کشور در حوزه نوآوری‌های سینما معرفی شود. در حوزه تولید فیلم، شاخص‌هایی چون تعداد استارتاپ‌های فعال کشور در حوزه سینما، تعداد مراکز رشد فناوری‌های تخصصی سینمایی، سهم فیلم‌های سه‌بعدی نمایش داده شده در کشور و غیره مورد بررسی قرار گیرد.

ارائه آمار موجود نوآوری در حوزه سینما بر اساس اقلام مورد نیاز برای ساخت شاخص‌های نوآورانه و میزان موجود بودن این شاخص‌ها در صنعت سینمای کشور هم بخش دیگری از این پژوهش را به خود اختصاص داده است.

آمارنامه سینما هم بخشی جذاب در این پژوهش برای علاقه‌مندان به این صنعت است. در این بخش آمارهای تطبیقی در حوزه سینما ارائه کرده است. آمارهایی درباب «تولید فیلم سینمایی»، «نمایش فیلم‌ها» و «درآمد گیشه» در آن ارائه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب با ارائه جداول و نمودارهای آماری به پایان می‌رسد.

ارائه آماری از کارگاه‌های تولید فیلم سینمایی، ویدئویی و برنامه‌های تلویزیونی، ضبط صدا و انتشار موسیقی، میزان تولید فیلم سینمایی، توزیع و نمایش فیلم‌های سینمایی، زیرساخت این صنعت و غیره هم در این پژوهش آمده است. اطلاعاتی که برای علاقه‌مندان به این صنعت خواندنی و قابل توجه است.

کتاب بررسی و تحلیل نظام آمار اقتصادی سینما که با تلاش موسسه خدمات فرهنگی رسا و با همکاری و حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فناوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در 126 صفحه منتشر به قلم روح‌الله ابوجعفری عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، علی افضلی و مجتبی نصراللهی‌نسب منتشر شده است.