در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن دولت ترامپ، چالش‌های عمده بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شد، این مشکلات باید در دوره جدید اصلاح شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  پایگاه خبری و تحلیلی «هچینگر» به نقل از یک دانشجوی کره جنوبی که آمریکا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده است، می‌گوید: سالی که من دانشجوی بین‌المللی دانشگاه پرینستون شدم، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده شد. در آن زمان، من خودم را فقط ناظر سیاست آمریکا می‌دانستم. به عنوان یک شهروند کره جنوبی، فکر کردم که این تغییر چالشی برای من ایجاد نمی‌کند.

جیم این کانگ از نگرانی‌های چهار سال گذشته‌اش می‌گوید و ادامه می‌دهد: این دغدغه را داشتم که ریاست جمهوری مشکلی را برای دانشجویان مهاجر ایجاد می‌کند و من برای همیشه مصون نخواهم ماند.

این دانشجوی بین‌المللی با اشاره به نگرانی‌هایش می‌افزاید: اکنون، به عنوان یک دانشجوی ارشد دانشگاه که وضعیت ریاست جمهوری ترامپ آمریکا را از سر گذارندم، فهمیدم که غریزه ام درست بوده است.

چهار سال گذشته اساساً معنا و مفهوم سیاست ایالات متحده نه تنها برای جوانان، بلکه به ویژه برای کسانی که به دلیل وضعیت تابعیت خود قادر به رای دادن نبودند، دستخوش تحولی جدی شد. آن‌چه روزگاری به نظر می رسید، به چاالشی برای دانشجویان تبدیل نخواهد شد، مستقیماً آنان را تحت شعاع قرار داد.

 

فضایی برای تنفس دوباره دانشجویان بین‌المللی

برای بیش از یک میلیون دانشجوی بین المللی در ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا امیدی برای پایان دادن به چهار سال سیاست تحریک، اضطراب و نارضایتی روزافزون بود. در ماه سپتامبر، وزارت امنیت ملی محدودیت های ویزای تحصیلی را پیشنهاد کرد که مدت اقامت دانشجویان خارجی را محدود می کند.

 

در ماه ژوئیه، اداره مهاجرت و امور گمرکی ایالات متحده اعلام کرده بود که اگر دانشجویان بین‌المللی حداقل در یک کلاس حضوری در پاییز شرکت نکنند، نمی‌توانند در کشور بمانند. پس از عقب‌نشینی دانشگاه ها و کارفرمایان در سراسر کشور، این سیاست برای دانشجویان دارای ویزا به سرعت لغو شد، اما محدودیت مشابهی برای دانشجویان بین المللی، مانند دانشجویان تازه وارد که هنوز ویزای ایالات متحده را دریافت نکرده بودند، ادامه داشت.

دولت همچنین موانع جدیدی را در برنامه ویزای H-1B معرفی کرده است ، توانایی کارگران ماهر خارجی برای کمک به جامعه ایالات متحده را محدود می کند و ویزای بیش از هزار دانشجوی چینی را با ادعای ارتباط با ارتش چین لغو کرده است.

نتیجه انتخابات سال 2020، فرصت تنفس دوباره را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرد. بایدن تنوع در کارکردهای کشور را در اولویت قرار داده است و امید را برای مقابله با نژادپرستی سیستمی به ویژه در برخورد با مهاجران و دانشجویان بین‌المللی ایجاد  کرد.

حتی اگر دانشجویان، به عنوان اتباع خارجی، هرگز در دستگاه سیاسی این کشور مشارکت نکنند اما طی چهار سال گذشته فهمیده‌اند که از سیستمی که در آن اختلافات و تبعیض‌های جدی وجود دارد، مصون نیستند.

جیم این کانگ می‌گوید: هنگامی که برای اولین بار وارد ایالات متحده شدم ، متعجب شدم که به راحتی می توانم در این کشور حضور داشته باشم، اما دیری نپایید که مجبور شدم یاد بگیرم که به عنوان یک فرد رنگین پوست، هماره با دید دیگری نگریسته می‌شوم. هرچه بیش‌تر زمان می‌گذشت، تأثیرات بیگانه ستیزی که ترامپ سعی در عادی سازی آن داشت بیش‌تر تاثیر خود را نشان می‌داد.

این دانشجوی اهل کره جنوبی از مشکلاتی که نگاه بیگانه‌ستیز ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا برای آسیایی‌ها به وجود آورده بود می‌گوید: من نمی توانستم از خانه بیرون بیایم بدون آن‌که به حرف‌هایی که پشت سرم گفته می‌شود، فکر نکنم. فکر کردن به این که مردم بی گناه آسیای شرقی به دلیل آن‌کهترامپ با لحنی نژاد پرستانه، این ویروس را «ویروس چینی» نامید، مورد آزار و اذیت و حمله قرار گرفتند.

"الان هم پدر و مادرم از سئول با من تماس می گیرند تا در مورد تنها بودن در خیابان به من هشدار دهند. من می بینم که خودم را با کلاه می پوشانم و همچنین با پنهان کردن صورتم سعی می‌کنم از حمله‌های نژادپرستانه مصون بمانم.

ترامپ طی انتخابات امسال بیش از 70 میلیون رأی آورد و این نشان می دهد که ریاست جمهوری بایدن در تلاش برای حل اختلافات عمیق تر این کشور با چالشی دشوار روبرو خواهد شد.

ما می توانیم امیدوار باشیم

در کلاس های درس پر از همسالان از طیف گسترده ای از آمریکایی الاصل‌ها می توانند با همکلاسی های متفاوت از آنها تعامل داشته باشند و واقعیت ها و پیچیدگی های فرهنگ‌های بیگانه را بیاموزند.

دانشجویان بین‌المللی و مهاجران اغلب نقشی حیاتی در مشارکت در نوآوری خلاقانه ای دارند که باعث می شود ایالات متحده همان چیزی باشد که هست.

ایالات متحده چیزهای زیادی برای آموختن به افرادی مانند من دارد. اینکه من بعد از فارغ التحصیلی در ایالات متحده خواهم ماند مشخص نیست. اما پس از تماشای تلاش همسالان آمریکایی من نه تنها برای رأی دادن بلکه برای کمک به دیگران در انجام این انتخابات، من دیگر هرگز از امتیاز رأی دادن در کشور خودم چشم پوشی نمی کنم. شرمنده ام که یک بار اجازه دادم عدم آشنایی من با روند سیاسی کره جنوبی بهانه ای برای عدم مشارکت سیاسی باشد.

چهار سال گذشته به من آموخته است که هر کدام داوطلب را در آن رأی گیری تأیید کنم ظرفیت حیرت انگیزی برای تغییر دارد ، که این امر اغلب برای افرادی که حرفی برای گفتن ندارند بسیار مهم است. من مشتاقانه منتظر فرصت بعدی ام برای استفاده از این حق برای ایجاد تغییر هستم.