سبدی از خدمات متنوع به شرکت‌های خلاق عرضه می‌شود که برخی به صورت مستقیم در راستای توانمندسازی این شرکت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ خدمت مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود. علیرغم نبود بسترهای قانونی لازم ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است که بخش قابل توجهی از این خدمات به شرکت‌های خلاق نیز ارائه شود. 

بر این اساس، شرکت‌های خلاق نیز بیش از 10 خدمت مختلف مانند انواع تسهیلات و دوره‌های آموزشی و کمک هزینه‌های مختلف را دریافت می‌کنند.

سامانه بیز سرویس وابسته به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در کنار خدمات مختلفی که به شرکت‌های خلاق عرضه می‌کند، یک دسته خدمات ویژه شامل ۱۷ خدمت توانمندساز را به شرکت‌های خلاق فعال در زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق کشور ارائه می‌کند.

از ارزش‌گذاری و تبادل فناوری تا پیشخوان مشاوره صادرات

ارزش‌گذاری و تبادل فناوری، یکی از این خدمات است که در راستای ارزش‌گذاری محصولات و خدمات نوآورانه خلاق به این شرکت‌ها ارائه می‌شود. بیمه‌های تامین اجتماعی و بازرگانی، نیز بر اساس قراردادهای دوجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر در اختیار شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرد. همچنین کمک هزینه و حمایت از شرکت‌های خلاق در راستای «تبلیغات و اطلاع رسانی» نیز در اشکال مختلف انجام می‌گیرد.

تامین مالی و طرح تجاری، تحقیقات بازار، توسعه بازار داخلی، حقوقی، خدمات و مشاوره فنی محصولات، طراحی صنعتی و ساخت قالب، عارضه یابی و توسعه کسب و کار، مالکیت معنوی (اختراع و نشان تجاری)، مالیات و خدمات مالی و اداری، مجوزها، تاییدیه ها و استانداردها، منابع انسانی و نظام وظیفه، نشست‌های پرسش و پاسخ (حضوری، وبینار)، پیشخوان مشاوره صادرات و واردات و کمپین‌های توانمندسازی نیز از دیگر خدمات عرضه شده در این سامانه هستند که در اختیار شرکت‌های خلاق قرار گرفته است.

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین تلاش می‌کند تا در رایزنی با نهادهای مختلف، خدمات مختلف دیگری را به این سبد خدمتی اضافه کند. انجام رایزنی‌های قانونی با قوه مقننه در راستای ایجاد بسترهای قانونی برای خدمترسانی بیشتر به شرکت‌های خلاق، بخش دیگری از تلاش‌های این ستاد را در برمی‌گیرد.