فهرست کالا و خدمات دانش‌­بنیان بر اساس ویرایش هفتم به صورت کامل عرضه شد تا فهرستی کامل، به ­روز و بسیار پیشرفته بر اساس نیازهای کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ تولید کالاهای دانش­‌بنیان، یکی از معیارهایی است که در فرایند ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش‌­بنیان مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین برای این منظور فهرستی از حوزه‌های فناوری کالاها و خدمات دانش‌بنیان تهیه و مبنای عمل قرار گرفته است.

در واقع، برای جلوگیری از سردرگمی و فعالیت­های غیرمرتبط، لیستی کامل از خدمات و کالاهای دانش‌­بنیان و حوزه ­های مورد نیاز کشورارائه شده است، تا فعالان دانش‌­بنیان و فناور، بر اساس این لیست تکمیل شده حرکت کنند و از حوزه‌­های مشخص شده، مطلع باشند.

برای تهیه این فهرست، منابع مختلفی مورد توجه قرار گرفت، یکی از این منابع، فهرست­ ها، دسته­ بندی­ ها و تجربیات، مشابه در برخی کشورهای توسعه­ یافته یا در حال توسعه بوده است.

اولین فهرست کالا و خدمات دانش­ بنیان در سال 1391 ارائه شد. در حال حاضر پس از گذشت نزدیک به 8 سال، مرکز شرکت­ ها و موسسات دانش ­بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری توانسته است در زمستان 1399 یک لیست کامل، به­روز و بسیار پیشرفته را بر اساس نیازهای کشور ارائه کند.در تهیه این فهرست، همچنین اسناد بالادستی مانند «شیوه­ نامه معیارهای کالا و خدمات دانش بنیان» نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در این مرحله فهرست مربوط به کالا و خدمات در 7 گروه مختلف فناوری که بیشترین تقاضا و مراجعه را از سوی شرکت­های دانش­ بنیان و فناور، داشته ­اند مورد بازنگری قرار گرفته و به شکل بسیار کامل­ تری عرضه شده‌­اند.

زیست­ فناوری، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید آزمایشگاهی، نفت،گاز و پتروشیمی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم­ افزارهای رایانه ­ای، برق و الکترونیک و سخت ­افزارهای رایانه ­ای، مواد پیشرفته و داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی  این هفت حوزه را تشکیل می‌­دهند.

علاقه­ مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده این فهرست، می­توانند به سامانه مرکز شرکت­ ها و موسسات دانش ­بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به آدرس

daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنند.