کتاب آمار اقتصادی نشر و پی‌نمایی به همت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق و توسط موسسه خدمات فرهنگی رسا منتشر شد.

در این کتاب سعی شده با ارائه آمار و جدول‌هایی مستند، تصویری جذاب و خواندنی از صنعت نشر و پی‌نما برای خوانندگان و مخاطبان ایجاد شود. یعنی علاقه‌مندان با مطالعه آن با دنیایی از اعداد و ارقام کاربردی که تصویری واقعی از وضعیت این صنعت ارائه می‌کند، آشنا می‌شوند.

این کتاب با ارائه نیازهای نوآورانه، چالش‌های موجود، اقدامات لازم برای توسعه و گسترش زیرساخت‌ها و معرفی زنجیره ارزش این صنعت تکمیل می‌شود و در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد تا با خواندن آن بتوانند درک درستی از وضعیت فعلی صنعت نشر و پی‌نما به دست آورند.
 

بررسی شاخص‌های اقتصادی صنعت نشر

نشر همیشه بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید. به تعبیری نشر شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که منابع اطلاعاتی مختلف مانند کتاب، مجله و مانند آن را در شکل‌های مختلف منتشر می‌کند. پی‌نما هم یکی از شاخه‌های صنایع فرهنگی و نوعی نشر با محتوای خاص و طراحی ویژه است که در این کتاب سعی شده با ارائه آمارهای موجود، وضعیت این دو محتوای فرهنگی در ایران و جهان، بررسی شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

در این پژوهش منتشر شده مبانی، مفاهیم و تعاریف فنی مرتبط با حوزه نشر و پی‌نما معرفی می‌شود تا بابی باشد برای شناخت زیرمجموعه‌ها و کالاهایی که در این صنعت کاربردی هستند. موضوعاتی چون بررسی شاخص‌های اقتصادی این حوزه، سازوکار تولید کالاهای فرهنگی در صنعت نشر، ارائه تجارب برخی کشورهای فعال و کلیدی صنعت نشر و پی‌نما، تبیین نظام آماری این صنعت و غیره.
 

شناخت کشورهای قدرتمند صنعت نشر و پی‌نما

این نوشته در تبیین مفاهیم فنی و نظری نشر و پی‌نما به معرفی رسانه و انواع مختلف شنیداری، دیداری و گفتاری آن، نحوه تولید محتوا و انواع نشر پرداخته است. در ادامه هم نگاهی کلی به وضعیت نشر در جهان و ایران دارد. موضوعی جذاب و قابل توجه برای علاقه‌مندان به این حوزه کاربردی. دوستداران این صنعت می‌توانند با مطالعه این کتاب، با کشورهای قدرتمند در این صنعت هم آشنا شوند و وضعیت موجود آنها در این حوزه را بهتر بشناسند.

از آنجایی که آمارها را ابزاری برای نشان دادن وضعیت فعلی و پلی برای برنامه‌ریزی‌های آینده می‌دانند نویسندگان این کتاب هم یک بخش از این کتاب را به ارائه آمارهایی به روز از وضعیت موجود حوزه نشر و پی‌نما اختصاص داده‌اند تا جایگاه ایران در این صنعت مورد بررسی قرار گیرد. طبقه‌بندی آماری حوزه نشر در جهان و ایران هم یکی دیگر از بخش های خواندنی این کتاب است.

تحلیل صنعت نشر و پی‌نمایی با رویکرد نوآورانه و دانش‌بنیان هم فصلی از این کتاب است که تلاش می‌کند تصویری واقعی از وضعیت نشر کتاب و جایگاه کتاب های اینترنتی ارائه کند. کتاب هایی که چند سالی است جای خود را در زندگی مردم باز کرده است. با ورود تلفن‌های همراه هوشمند و به تبع آن استفاده گسترده از برنامه‌های کاربردی پیام‌رسان، اقبال مردم به مطالعه نسخ آنلاین و الکترونیکی نشریات افزایش معناداری یافته است.
 

آشنایی با شیوه‌های دیجیتال نشر

فروش آنلاین کتاب، کافه کتاب،کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی، فروشگاه‌های کتاب الکترونیک وغیره هم روش‌هایی هستند که به یاری توسعه نوآورانه این عرصه آمده‌اند.

ارائه آمارنامه صنعت نشر و پی‌نما و مقایسه تطبیقی آمارها هم دو فصل دیگر این کتاب منتشر شده هستند. آمارهایی که تلاش می‌کنند تصویری درست از وضعیت صنایع فرهنگی و خلاق ارائه کند. آمارهایی برای مقایسه تطبیقی وضعیت این صنعت در کشورهای مختلف و ایران هم در این کتاب آمده است. همچنین جدول‌ها و نمودارهایی از وضعیت حوزه نشر و پی‌نمای استان‌های مختلف هم به تفکیک ارائه شده است.

کتاب آمار اقتصادی نشر و پی‌نمایی که با تلاش موسسه خدمات فرهنگی رسا و با همکاری و حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فناوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در 147 صفحه و به قلم روح‌الله ابوجعفری عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، علی افضلی و مجتبی نصراللهی‌نسب منتشر شده است.