برگزیدگان فراخوان ملی شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تقدیر شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ ؛ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این فراخوان را منتشر کرد تا مطالعه ای دقیق در حوزه اثر شرایط کرونا بر دینامیک رفتاری، نگرش و گفتمان جامعه باشد.

در این مراسم سید کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری در حوزه علوم شناختی، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق و مجید نیلی احمد آبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.

پرویز کرمی مشاور  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم از اصحاب رسانه برای حضور پررنگ و موثر پوشش برنامه‌های حوزه علم و فناوری قدردانی کرد و گفت: اهالی رسانه مشوقی برای گسترش فعالیت ها در حوزه علم و فناوری هستند، چرا که اگر نویسندگان این حوزه نبودند این موضوع همه گیر و برجسته نمی شد. از حضور این افراد در این برنامه نیز قدردانی می کنم.

ورود مدل های شناختی به دنیای تحلیل دادگان

در ادامه  مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: اکنون در دورانی به سر می بریم که دادگان عظیمی از فضای مجازی در دسترس محققان قرار دارد. تا کنون این داده ها صرفاً با استفاده از هوش مصنوعی و علوم داده تحلیل و ویژگی های انسان کمتر مد نظر قرار می گرفت. اما در حال حاضر با ورود مدل های شناختی و با استفاده از روش های تلفیقی می توان این دادگان را برای درک بهتر ذهنیت جامعه  به این حوزه نو «داده کاوی هوشمند به توان شناختی » گوییم.

 نیلی با بیان اینکه داده کاوی هوشمند به توان شناختی به عنوان فناوری جدیدی در حال ظهور است، ادامه داد: پس می توان گفت که ما در حال ورود به دوران پسا AI و فرا هوش مصنوعی هستیم. دورانی که ما را به سمت درک عمیق تر و معنایابی از تحلیل گفتمان ذهنیت افراد جامعه سوق می دهد. هدف ستاد توسعه نظام نوآوری مناسب در این دوران جدید است.  با این فراخوان و برنامه نیز در نظر داشتیم تا صدای خود را به جمعیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه ها برسانیم تا فعالیت های خود در این حوزه را افزایش دهند. توسعه این زیست بوم و تشکیل شرکت های دانش بنیان  نیز گام بعدی ستاد در این حوزه است تا سرویس های این حوزه به جامعه داده شود.

وی همچنین بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه اموزش ابزارها و فضای مجازی در حال توسعه هستند، اگر داده کاوی هوشمند به توان شناختی را به بلوغ برسانیم درک مخاطب و اثر بخشی آموزش روی مخاطب را می توان اندازه گیری کرد. یعنی در یک حلقه بسته می توان اثر بخشی آموزش را افزایش داد. در حوزه های مختلف همچون برندینگ و بازار یابی، آموزش، مدیریت منابع انسانی و حمکرانی نیز این موضوع صدق می کند. آنچه آینده را می سازد تحلیل شناختی مخاطب در حلقه است.
 

تقدیر از 5 تیم برگزیده

در ادامه هر یک از تیم های برگزیده توضیحی از پروژه خود ارائه دادند. برآورد قدرت سیاست‌مداران، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها، اپوزیسیون و مردم در گفتمان سازی موضوعات مرتبط با کرونا با رویکردی شناختی،رهیافتی محاسباتی به فرایندهای گفتمانی در جامعه ایران: شیوع ویروس کرونا در توئیتر و اینستاگرام،  بررسی دینامیک باورهای ارزشی در شرایط بحران: مولفه های اساسی اخلاق، پیش بینی نفوذ پیام بر اساس محتوای معنایی آن و سوابق فعالیت دریافت کننده و ارسال کننده و تشخیص و تبیین مدل تمایل به تبعیت از توصیه های بهداشتی بر اساس تحلیل احساسات کاربران شبکه های اجتماعی به ترتیب موضوعات تیم های برگزیده این رویداد بودند.

همچنین شناخت گفتمان سازهای جامعه در بحران کرونا، شناسایی فضاهای گفتمانی و گفتمان های مسلط کلان و خرد جامعه ایرانی در بحران کرونا، بررسی دینامیک احساسات جامعه ایرانی در بحران کرونا و به دست آوردن مولفه های تاثیرگذاری پیام ها ئ اخبار در بحران کرونا برخی از دستاوردهای قابل توجه تیم ها در این فراخوان است.

مجموعه دادگان مورد استفاده در این فراخوان بالغ بر 25 میلیون پست و خبر منتشر شده در فضای مجازی با محوریت کرونا است. این مطالب از کانال های عمومی تلگرام، صفحات عمومی اینستاگرام و توئیتر و همچنین اخبار منتشر شده به صورت آنلاین از اول بهمن ماه سال 98 در حال استخراج است.