سامانه چند منظوره پرتودهی گاما در حوزه انرژی هسته‌ای با فرمان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور معاون علمی و فناوری از طریق ویدئو کنفرانس کار خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ گسترده‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه انرژی هسته‌ای برای «طرح کلان ملی فناوری سامانه پرتودهی گاما» اتفاق افتاد. طرحی که باعث اشتغالزایی مستقیم 60 نفر و غیر مستقیم حدود 3 هزار و 500 نفر نیروی انسانی شده است. همچنین ایجاد این سایت به کاهش ارزبری 10 میلیون دلاری انجامید.

این طرح در سایت شهید دکتر مجید شهریاری، در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری با تلاشی دانش‌بنیان به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری راه‌اندازی شد. طرحی که به تامین امنیت غذا، اقدامات درمانی و ذخایر راهبردی و مورد نیاز کشور می‌انجامد.

همچنین در دوران شیوع ویروس کرونا، این سایت توانسته است با پرتودهی و استریل عام المنفعه بیش از سه میلیون قطعه ماسک، شان و گان بیمارستانی، اهمیت خود را بیش از پیش نمایان کند.

تامین غذای مورد نیاز مردم سرعت گرفت

با توجه به افزایش جمعیت، تامین غذای مورد نیاز مردم، انبار و نگه‌داری صحیح و بدون ضایعات این مواد، افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز عفونت در بدن افراد سالم به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بدل شده است. این هدف مهم در ایران هم با تلاشی دانش‌بنیان و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت پرتودهی گاما میسر شد.

ایــن سایت از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در تحقق بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه «تامین امنیت غذا و درمان» و «ایجاد ذخائر راهبردی برای افزایش کمی و کیفی تولید» به حساب می‌آید.

ایــن مرکــز تحت نظارت مرکــز نظــام ایمنــی هســته ای کشــور و بــا حمایــت معاونــت علمــی و فنــاوری ریاســت جمهــوری احــداث شده اســت. همچنین در مسیر احداث این طرح کلان ملی، 3,500,000 دلار منابع ارزی و همچنین مبلغ 24 میلیارد تومان منابع ریالی صرف شده است.

آسیب‌های حوزه عفونت‌های بیمارستانی کمتر می‌شود

سیستم پرتودهی گاما با قابلیت چند منظوره بودن آن، با توان، ظرفیت و سرعت بالا در زمینه‌های زیر به طور موثر کاربرد دارد:

1-استریل کردن تجهیزات یکبار مصرف بیمارستانی و جراحی و ملزومات اتاق عمل و کاهش آسیب‌های وارده درحوزه عفونتهای بیمارستانی.

2-استریل کردن مواد غذایی و افزایش زمان نگهداری و ماندگاری: این روش در کنترل میکروارگانیسم‌های امل فساد با منشاء غذائی موثر بوده و مواد غذائی را عاری از وجود باکتری‌های بیماریزا، مخمر‌ها، کپک‌ها و حشرات می کند. در نتیجه رسیدگی، پیری و جوانه زنی میوه‌ها و سبزی‌های تازه را کنترل و ترکیب مواد غذائی را در جهت بهبود کیفیت تغییر می دهد.

3-صنایع پلیمر ،کامپوزیت وکارخانه جات تولید قطعات پایه پلیمری و کامپوزیتی مربوط به صنعت خودرو، نظیر باک بنزین و تجهیزات پلیمری نسوز در راستای بهبود خواص نهایی فیزیکی، مکانیکی و حتی بیولوژیکی با ایجاد تغییراتی در ساختار شیمیایی آنها

مجموعه دانش‌بنیان«شارپرتوایرانیان» با استفاده از توان داخلی این سایت را ایجاد کرد تا امنیت و ظرفیت تولید مواد غذایی در کشور افزایش یابد. شرکت فناوری که عضو مجمع جهانی پرتودهی دنیا، است. این شرکت با هدف ســرمایه‌گذاری در فنــاوری‌هــای روز دنیــا که منجر به ارتقــای ســطح ســلامت و ایجــاد یــک زنجیــره ایمــن غذایــی می‌شود، ایجاد شد.

این شرکت، در تلاش است تا از تولید ضایعــات بــی رویــه و فــراوان محصــولات کشــاورزی در کشــور پیشگیری کند. شرکت شارپرتوایرانیان با تلاشی فناورانه توانست در مدت کوتاهی اقدام به راه‌اندازی نخستین و بزرگ‌ترین سایت پرتودهی گامای کشور در استان چهارحال و بختیاری کند.
 

مصرف سموم شیمیایی کاهش می یابد

 این مجموعه فناور با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های هندوستانی، روسیه‌ای و مجارستانی و با همت کارشناسان و متخصصان خود به عنوان تنها دارنده دانش فنی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی گاما در بخش خصوصی کشور معرفی شده است.

این سامانه مصرف سموم شیمیایی که برای ماندگاری و استریل مواد غذایی استفاده می‌شود را کاهش می‌دهد و زیرساخت مهمی برای افزایش ماندگاری این مواد است. همچنین تلاش این شرکت در کاهش مصرف آب و ضایعات پس از تولید در حوزه کشاورزی و مواد غذایی هم اثرگذار است.

 این شرکت یکی از مجموعه هایی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به ایجاد این سایت شده است تا گامی بزرگ در راستای خودکفایی کشور برداشته شود.