5 طرح‌ ملی دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح 5 طرح‌ ملی دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: می‌بینیم یک آدم ناسالم می‌آید و قدرت را در دست می‌گیرد، روابط آمریکا را با کل دنیا دچار مشکل کرد و چه ضربه‌های بزرگی به کشور خودش، به منطقه ما و فلسطین، سوریه، یمن و همه مناطق جهان می زند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم این درس عبرت برای همه دنیا و برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد که دو هفته دیگر قدرت را در دست می گیرند تا بیایند و جبران کنند و کشورشان را به آن جایگاهی که باید ملت بزرگ آمریکا داشته باشد،  برگردانند. این جایگاه، عقل، قانون و تعهد است و بازگشت به این جایگاه به نفع خودشان و جهان است.

دکتر روحانی گفت: امیدواریم شر آدم‌های کم‌سوادی که در اداره کشور، دنبال منافع خانوادگی و فردی خودشان هستند، از سر این کشور و دنیا کم شود و ان‌شاء الله شاهد یک شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

هیچ ندیدم که شهید سلیمانی جناحی و حزبی فکر کند

رئیس جمهوری با بیان اینکه "اینها نشان می‌دهد که چه مقدار اخلاق و اعتدال و به فکر مردم بودن مهم است" ، گفت: می‌خواهم یک بار دیگر از شهید عزیز؛ شهید سلیمانی یاد کنم، هیچ ندیدم جناحی و حزبی فکر کند و همیشه به فکر مردم بود نه تنها به فکر مردم خودمان، حتی به فکر مسلمان‌ها و منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه و مردم کرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم، حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که به تمام ملت و همه مردم با هر سلیقه، ایده و قومیتی خدمت و نسبت به همه آنها تواضع کنیم.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری در چهلمین پنج‌شنبه افتتاح طرح‌های کلان ملی کشور، گفت: امروز شاهد افتتاح طرح تولید 2 نوع واکسن مهم در کشور بودیم که از نظر امنیت غذایی و اقتصادی برای کشور بسیار مهم است و صرفه‌جویی ارزی که با تولید این واکسن‌ها در داخل کشور ایجاد می‌شود بسیار ارزشمند خواهد بود و امیدواریم با توسعه کار بعد از تأمین نیاز داخل، به مرحله صادرات این واکسن‌ها برسیم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به افتتاح کارخانه‌های نوآوری در استان‌های خراسان رضوی و فارس، گفت: پارک‌های فناوری و کارخانه‌های نوآوری فضای کشور را علمی می‌کند و باعث می‌شود که سلسله حرکت دانشگاهی در کشور قطع نشود. امروز با وجود این کارخانه‌های نوآوری تحصیل، پژوهش و تحقیقات ادامه می‌یابد و به اقتصاد پاک و پربار در کشور می‌رسیم که می‌تواند قدرت علمی را که پس از ایمان به عنوان قدرت فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، تقویت کند.

رئیس جمهوری افزود: قدرت علمی در همه زمینه‌ها اعم از دفاع، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه و آسایش مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را می‌زند و امیدواریم تا پایان دولت شاهد افتتاح کارخانه‌های نوآوری بیشتری در استان‌های مختلف کشور باشیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نکته مهم در افتتاح‌های امروز این است که نشان می‌دهد که قدرت اقتصادی دیگر در اختیار معادن، نفت، فولاد و... نیست. البته آنها جایگاه خود را دارند، اما امروز فکر و ایده و فناوری به جای معدن نشسته است.

امروز بزرگترین شرکت‌های دنیا، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو هستند

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایده و فکر در شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری تبدیل به رفاه مردم و خودکفایی کشور، اشتغال جوانان و درآمدزایی می‌شود، گفت: امروز بزرگترین شرکت‌های دنیا، نه شرکت‌های نفتی و معدنی، بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو هستند.

دکتر روحانی تغییر فضا در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را کار بزرگ این دولت در این حوزه عنوان کرد و گفت: امروز با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از علم و دانش کسب شده توسط دانش‌آموختگان و متخصصان برای خودکفایی کشور استفاده می‌شود و شاهدیم که در برخی زمینه‌ها  در توسعه علم و موفقیت‌های علمی فاصله زیادی با دنیا نداریم در فناوری نانو چهارم دنیا هستیم و شانه به شانه بزرگان این فناوری حرکت می‌کنیم و در زیست فناوری نیز کارهای بزرگی در کشور در حال انجام است، ضمن اینکه در داروسازی و تولید واکسن، قدم‌های نهایی را برمی‌داریم و می‌توانیم در واکسن دامی و انسانی خودکفا باشیم.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در زمینه تأمین تجهیزات و تولید کمپرسورهای عظیم در صنعت نفت و گاز نیز موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه وجود یک یا چند کارخانه نوآوری در چند استان و همکاری و همفکری آنها برای پیشرفت کشور بسیار مهم و ارزشمند است، گفت: کارخانه نوآوری در واقع زنجیره‌ای است که از دانشگاه آغاز و به صنعت مراکز تولید محصولات و در نهایت به بازار متصل می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: کارخانه‌های نوآوری که متکی بر فکر و ایده‌اند، می‌تواند برای کشور خلق ثروت کند و از همه دست‌اندرکاران فعال در این بخش برای تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: مرحوم هاشمی برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات زیادی کشید، در دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی کشور و همچنین در حوزه فرهنگی و توسعه فرهنگی کشور کارهای ارزنده‌ای کرد که باید همیشه قدردانش باشیم و عملکرد او الگوی ما باشد.

رئیس جمهور همچنین با یادآوری 19 دی 56 و قیام مردم قم در این روز با گرامیداشت یاد شهدای این روز، گفت: 19 دی یک حرکت بازگشت ناپذیر در مسیر پیروزی انقلاب بود که ثمره روشن آن را با فرار شاه در دی‌ماه 57 و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه مشاهده کردیم.

دکتر روحانی همچنین به سالروز سقوط هواپیمای اکراینی اشاره و با آرزوی صبر برای کسانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند، گفت: این حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورناکردنی از اشتباه یک فرد، و از بی‌تدبیری یک جمع از روی سهو و خطا نشأت گرفت که حادثه خونبار و دردناکی بود که جمعی از نخبگان کشور در میان جانباختگان این حادثه جان به جان آفرین تسلیم کردند.

رئیس جمهور تأکید کرد: حتماً در دادگاهی دقیق این حادثه بررسی می‌ شود و نتیجه دادگاه می‌تواند جبران‌کننده لطمه‌ای باشد که به جایگاه هوانوردی کشور ایجاد شد.

 

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشحالیم که امروز چهلمین پنج‌شنبه افتتاح‌های بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص پیدا کرد که امروز در زمینه تولید واکسن شاهد افتتاح 2 نوع واکسن مهم بودیم و همچنین تولید واکسن‌های دیگری که ان‌شاء الله در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 برای ما هم از لحاظ امنیت غذایی و اقتصادی و هم از نظر ارزی که در این زمینه مصرف می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. اشاره کردند که برای تهیه این واکسن‌ها باید 200 میلیون یورو در سال خریداری کنیم و اگر مشکلات دیگری وجود نداشته باشد و این افتخاری است که روی پای خود بایستیم و خودمان تولید کنیم و ان‌شاء الله صادر کنیم و همه واکسن‌های تولیدی می‌توانند به اندازه نیاز داخلی تولید شوند، توسعه پیدا کنند و نیازهای برخی از کشورهای منطقه را هم حل کند.

همچنین کارخانه‌های نوآوری بسیار حائز اهمیت است و در واقع فضای کشور را علمی می‌کند. می‌خواهم تعبیری کنم و آن اینکه این کارخانه‌های نوآوری و همچنین پارک‌های فناوری باعث می‌شود که سلسله حرکت دانشگاهی ما قطع نشود چراکه در سابق کسی درس می‌خواند و حداکثر تا مراحل تحصیلات تکمیلی تا دکترا ادامه می‌داد و قطع می‌شد ولی امروز با این کارخانه‌های نوآوری تحصیل، تحقیقات و پژوهش های ما ادامه پیدا می‌کند و  به یک اقتصاد پربار و پاک می‌رسیم که  می‌تواند کشور را از لحاظ علمی و فناوری و قدرت علمی بی‌نیاز کند.

می‌توانم بگویم بعد از ایمان که  بالاترین قدرت و قدرت فرهنگی است، شاید هیچ قدرتی بالاتر از قدرت علمی و فناوری نباشد. این قدرت فناوری‌ها می‌تواند در همه زمینه‌ها از جمله دفاع و اقتصاد برای توانمندسازی کشور و رفاه مردم  نقش اساسی داشته باشد و حرف اول را در کشور ما بزند و خوشحالم که امروز افتتاح ما در این زمینه بود و باز هم ان‌شاء الله تا پایان دولت فرصت‌هایی داریم که در شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری و فناوری و همچنین در زمینه واکسن و گاما افتتاح‌های بیشتری داشته باشیم.

امروز از طرف دیگر روزی است که برای ما ایام سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. می‌خواهم این را بگویم که شاید بدون استثناء در طول ریاست جمهوری هر جایی که افتتاح مهمی داشتم، در دل یاد از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کردم و وقتی که زنده بودند هم از ایشان یاد می‌کردم و ایشان یک چهره‌ای بود که برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات بسیار زیادی کشید.

یاد، خاطره، نام و کارهای بلند او را گرامی می‌داریم و برای ما ارزشمند است و این راه را باید طی کنیم و باید ایشان الگو باشد که در انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و در زمینه فرهنگ که نمونه‌ آن دانشگاه آزاد بود، کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

تقریباً روز رحلت ایشان همزمان با شهادت امیرکبیر بود که آن هم بزرگترین سردار سازندگی تاریخ ایران در قرن قبل بود و امیرکبیر توانست علم و فناوری و تمدن نوین در کشور را پایه‌گذاری کند که نگذاشتند زنده بماند و او را به شهادت رساندند. برای ما بسیار مهم است که از این الگوهای فداکاری، خدمت، صبر و تحمل الگوبرداری کنیم و الگوهای همت بلند بودند.

می‌خواهم تأکید کنم که وقتی اینها فراجناحی می‌شوند و زندگی آنان با اعتدال و اخلاق توأم می‌شود، زیبایی خاصی پیدا می‌کند. جناح و حزب سرجای خودش خوب است منتها برای موقت و اینها اموری است که وقتی دائم می‌شود می‌تواند تأثیرگذار باشد و تأثیرناسالم در فعالیت و همکاری به جا بگذارد.

یک حزب خوب است که فعال باشد و در انتخابات پیروز شود ولی وقتی پیروز شد از همه شایسته‌ها و نه فقط از حزب خودش استفاده کند و آن یکی حزب را کنار بگذارد که می‌بینیم وقتی این رقابت‌ها افراطی می‌شود، چه وضعی پیش می‌آید و آنچه دیشب و امروز در آمریکا شاهد بودیم، نشان داد که دمکراسی غربی چقدر فشل و سست است و بنیان آن قوی‌ نیست و دیدیم که در این کشورها متأسفانه علیرغم اینکه علم و صنعت پیشرفت کرده است، چه مقدار عوام‌گرایی زمینه دارد و یک آدم پوپولیسم چه بلایی در این 4 سال بر سر کشور خودش آورد و آبرو و حیثیت کشور خود را خدشه‌دار و روابط آمریکا  با کل دنیا را دچار مشکل کرد.

چه ضربه‌های بزرگی به منطقه ما، فلسطین، سوریه، یمن و همه مناطق جهان زد و می‌بینیم وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می‌گیرد چه مشکلاتی برای کشور خودش و دنیا بوجود می‌آورد و امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد و  آنهایی که 2 هفته دیگر قدرت را در دست می‌گیرند، جبران کنند و به آن جایگاهی که باید ملت آمریکا داشته باشند، برگردانند که ملت بزرگی است و به شرایطی که روابط جهانی و بین‌المللی با هم داشته باشد و به عقل، قانون و تعهد برگردند چراکه به نفع خودشان و جهان است و امیدواریم شر آدم‌هایی که کم‌سواد هستند در اداره کشور و دنبال منافع خانوادگی و فردی خودشان هستنداز سر کشور و دنیا کم شود و ان‌شاء الله شاهد یک شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

اینها نشان می‌دهد که چه مقدار اخلاق و اعتدال و چه مقدار در یک جامعه به فکر مردم بودن برای ما مهم است. می‌خواهم یاد کنم یک بار دیگر از شهید عزیز، شهید سلیمانی که هیچ گاه ندیدم جناحی و حزبی فکر کند و همیشه به فکر مردم بود و نه به فکر خودمان حتی به فکر مسلمان‌ها و منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه و مردم کرد.

ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم و حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که نسبت به تمام ملت و همه مردم دارای هر سلیقه، ایده و قومیت خدمت کنیم و نسبت به همه آنها تواضع کنیم و این روزها، روزهایی است که باید یاد کنیم از 19 دی شهدای بزرگ قم که آنها یک حرکت بازگشت ناپذیر در تاریخ ایجاد کردند و در تاریخ ما حرکت برای نهضت، انقلاب و تحول در مقاطع مختلف وجود داشت اما  بعد از یک مدتی متوقف می‌شد اما حرکت 19 دی مردم قم یک حرکت بازگشت‌ناپذیری ایجاد کرد.

حرکتی که چهله به چهله در شهرهای بزرگ در یک زمان کوتاه بود و ثمره روشن یک حرکتی که در دی‌ماه آغاز شد را در دی‌ماه سال 57 با فرار شاه دیدیم و ثمره نهایی آن را در بهمن‌ماه مشاهده کردیم که با پیروزی انقلاب اسلامی همراه شد و به روان پاک همه شهدای عزیز 19 دی قم و همه شهدایی که در طول تاریخ انقلاب و بعد در جنگ تحمیلی جان خودشان را فدا کردند درود سلام می‌فرستیم.

همچنین آرزوی صبر می‌کنیم برای عزیزانی که متاسفانه یاران، اقوام و فرزندان خودشان را در هواپیمای اوکراینی در همین 18 دی سال گذشته از دست دادند و برای مقام‌ عزیزانشان که آن جهان هستند، دعا می‌کنیم  و برای خودشان صبر و مقاومت‌ مسالت داریم که حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورناکردنی بود.

از اشتباه یک فرد و آن اشتباه هم از بی‌تدبیری یک جمع نشأت گرفت. همه اینها روی سهو و خطا بود که صورت گرفت اما حادثه خونبار و دردناکی بوجود آورد و مخصوصاً در این هواپیما که یک عده نخبگان بودند و جان به جان آفرین تسلیم کردند و ان‌شاء الله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در دادگاهی پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند و نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش‌بخش واقعی خانواده‌ها و همچنین جبران‌کننده آن لطمه‌ای باشد که برای جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد و ان‌شاء الله این دادگاه همه آنها را جبران خواهد کرد.

امروز در افتتاح‌های چهلمین پنج‌شنبه به یک نکته بسیار مهم توجه کنیم و اینکه در دنیای امروز دیگر قدرت اقتصادی در اختیار معادن، نفت و فولاد نیست که البته آنها هم سر جای خودشان جایگاهی دارند اما امروز فناوری و نوآوری است و فکر به جای معدن نشسته است.

یک ایده یک فرد تحصیلکرده هم به خودکفایی تبدیل می‌شود که ما را بی‌نیاز می‌کند و همچنین به رفاه مردم تبدیل می‌شود و برای اشتغال یک عده‌ای تحصیل‌کرده و هم درآمد بزرگ برای خودش بوجود می‌آورد امروز بزرگترین شرکت‌های اقتصادی دنیا شرکت‌های نفتی و معدنی نیستند بلکه شرکت‌هایی هستند که مربوط به فناوری‌های نو هستند و باید نسل جوان‌ را در این زمینه تشویق کنیم.

از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان یک کار بزرگی انجام داد و همانطور که آقای دکتر ستاری گفتند کاری که این دولت کرد فقط این بود که فضا را عوض کرد و این خیلی مهم است که فضا یک وقتی به فضای درس‌خواندن، مدرک گرفتن و منتظر این نشستن که کدام اداره صدایش کند و پشت کدام میزی بنشیند، تبدیل می‌شود اما یک وقتی ما فضا را عوض می‌کنیم و می‌گوییم که وقتی دانشگاه تمام شد تازه اول کار است و این است که از آن دانش و علم برای جامعه و خودکفایی استفاده و بهره‌برداری کنیم.

واقعاً جوانان ارزشمند و دانشمندان ما امروز در بخش‌های مختلف که کار و فعالیت می‌کنند، می‌بینند نتیجه کار آنها گاهی وقت‌ها در بعضی از زمینه‌ها هم‌پای کشورهای صنعتی است و در بعضی از زمینه‌ها و علم‌ها و نوآوری‌ها خیلی فاصله نداریم مثلاً در نانو، دهم و هشتم نیستم بلکه در دنیا چهارم هستیم بنابراین شانه به شانه بزرگان علم در نانو کار و تلاش می‌کنیم.

در زیست فناوری، این واکسن‌هایی که امروز افتتاح شد کار بسیار بزرگ و عظیمی امروز انجام می‌گیرد و امروز در داروسازی و واکسن قدم‌های نهایی را برمی‌داریم و یک مقدار تلاش کنیم در واکسن دامی و انسانی می‌توانیم خودکفا شویم و روی پای خودمان بایستیم و در همه تجهیزات مدرن و پیچیده‌ای که امروز نیازمند هستیم می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

دیدیم یک مشت جوان در یک شرکت دانش‌‌بنیان که کمپرسورهای عظیم نفت و گاز را در داخل کشور تولید می‌کنند که در همه اینها نیازمند به خارج بودیم. پس بسیار مهم است که این فضا و اکوسیستم در کشور ما ایجاد شود و در هر استانی یک یا چند کارخانه نوآوری داشته باشیم.

وقتی همه با هم در سالنی جمع می‌شوند همدیگر را می‌شناسند، از همدیگر کمک می‌گیرند، همدیگر را یاری و همفکری می‌کنند و از نکات مثبت همدیگر درس می‌آموزند، شتاب‌دهنده‌ها در کنار آنها هستند و کار آنها را تسهیل می‌کنند و خودبه خود عده‌ای که بازار را در دست دارند به اینها وصل می‌شوند برای اینکه محصول آنان را صنعتی و وارد بازار کنند که اینها همه ارزشمند است.

 در واقع این کارخانه نوآوری یک زنجیری است که از دانشگاه شروع می‌شود و به این کارخانه و بعد از این کارخانه به صنعت و به مراکزی که محصولات را تولید کند و بعد به بازار وصل می شوند که این کارخانه زنجیره بسیار مهمی است که در استان‌های ما تشکیل می‌شود و می‌تواند تحول عظیم و بزرگی را در کشور ما ایجاد و خلق ثروت برای ما کند و  متکی بر فکر، ایده و فناوری است که برای ما بسیار ارزشمند است.

از همه عزیزانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، همه استاندارانی که برای کارخانه نوآوری و تأسیس آنها فعالیت انجام می‌دهند و همچنین از همه آنهایی که در زمینه مسایل حقوقی و مالکیت فکری تلاش می کنند تا این مقررات را تثبیت می‌کنند که اعتماد بیشتری به جوان‌های ما بدهند، سپاسگزارم و ان‌شاء الله شاهد تحولات بسیار مثبتی در زمینه علم، دانش و فناوری در کشور عزیزمان ایران خواهیم بود.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته