آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور معاون علمی و فناوری انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در این مراسم دو واکسن دام و طیور در استان البرز، بزرگ ترین سایت پرتو دهی گاما در چهارمحال و بختیاری و دو کارخانه نوآوری در مشهد و شیراز به بهره برداری رسید. برای تکمیل این طرح ها 452 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و برای 7هزار و 150 نفر اشتغال ایجاد شده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: معاونت علمی و فناوری از سالهای گذشته برنامه گسترده‌ای را برای تغییر نگرش و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در کشور آغاز کرد.  میدانیم بودجه کشور سه پایه اصلی دارد که برای آموزش، بهداشت و دفاع است. کشور در حوزه آموزش کم خرج نمی‌کند و اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید نتیجه آن را در اقتصاد مشاهده کنیم.

ستاری ادامه داد: اگر این اتفاق نمی افتد پس مشکلی وجود دارد. کمتر کشوری مثل ما در حوزه آموزش خرج می‌کند. هدف از آموزش این است که مردم زندگی و اقتصاد بهتری را تجربه کنند.

همکاری گسترده‌ای با وزارت کشاورزی شکل گرفت

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: معاونت علمی سعی کرد در این سال‌ها این فرهنگسازی وتغییر نگرش  را در تمام دستگاه ها به وجود آورد. نمونه آن همکاری ما با وزارت کشاورزی است. همکاری گسترده‌ای را با این وزارتخانه در حوزه امنیت غذایی آغاز کردیم. برای تولید تمام نهاده های کشاورزی (بذر، کود و سم) برنامه‌ریزی شد. تعداد زیادی شرکت خصوصی در حوزه تولید واکسن دام طیور و آبزیان توسعه یافته اند و باعث تحول جدی شده است.

طرح خط تولید واکسن تب برفکی (دامی) با ظرفیت تولید سالانه 30 میلیون دوز واکسن، طرح تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد (پرندگان) با ظرفیت تولید 300 میلیون دوز واکسن در سال در استان البرز رونمایی شد. همچنین سامانه پرتودهی صنعتی چندمنظوره گاما برای استریل کردن تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی در شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسید.

15 واکسن تا پایان دولت تولید می شود

به گفته وی، تا پایان دولت ۱۵ واکسن را تحویل می‌دهیم. در حال حاضر ۵ واکسن تولید انبوه رسیده است. امروز دو واکسن تب برفکی و آنفولانزای فوق حاد طیور که هردو بزرگترین واردات سه ما در حوزه واکسن است رونمایی می‌شوند. ایران سالی بیش از ۲۰۰ میلیون یورو واردات واکسن دامی دارد تا پایان دولت بیشتر اقلام واردات را پوشش می‌دهیم.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری افزود: همچنین تفاهم جدیدی با وزارت کشاورزی داریم این مرکز یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های پژوهشی را دارد. هزاران هکتار زمین در حوزه معاونت پژوهشی این وزارتخانه وجود دارد. همچنین اعضای هیئت علمی فعال که قرار است شرکت ها بیایند و این مرکز منتور آنها باشند. حرکتی جدی برای داخلی سازی و وارد کردن دانش در حوزه کشاورزی است.

کارخانه‌های نوآوری در استان‌های خراسان رضوی با ظرفیت استقرار 350 واحد استارت‌آپ‌ها شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها و شرکتهای خلاق فارس با ظرفیت استقرار 500 واحد استارت‌آپ‌ها شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها نیز طرح ملی دیگری است که از طریق ویدئو کنفرانس و به دستور رئیس جمهوری، بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز شد.

مشهد در هوشمندسازی پیشرو است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: همچنین امروز بزرگترین سایت پرتودهی گاما به بهره برداری می رسد که بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در آن مشاهده می کنیم. در حوزه کرونا در استان در استریل کردن تجهیزات مصرفی بیمارستانی این سایت به وزارت بهداشت کمک کرد.

ستاری درباره افتتاح کارخانه های نوآوری نیز گفت: اقدام دیگر افتتاح کارخانه‌های نوآوری است که شخص شما کمک بسیاری کردید و دستورات جدی برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها در هر استان دادید. بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند تا این کارخانه‌ها خانه‌ای برای استارتاپ ها باشد. امروز شاهد افتتاح کارخانه های نوآوری در مشهد و شیراز هستیم. مشهد شهری نوآور است و بسیاری از امکانات هوشمند سازی شهری را دارد. تهران به عنوان ۴۳ سومین شهر نوآور دنیاست. معتقدم مشهد در بسیاری زمینه‌ها از تهران پیشروتر است.