شهرام مسلخی کارگردان فیلم سینمایی «یقه سفیدها» بیان کرد که هیات داوران باید تفاوتی میان فیلم‌هایی که در شرایط کرونایی ساخته شده‌اند با دیگر آثار، قائل باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شهرام مسلخی کارگردان سینما که با فیلم «یقه سفیدها» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من پیش از این هم یک بار گفته بودم که در این سال ویژه به جای اینکه مخاطب عام داشته باشیم فیلم‌ها برای اصحاب رسانه، صاحبان اثر و منتقدان اکران، نشست‌ها و جلسات و نقد و بررسی‌ها به صورت آنلاین پخش شود و اصحاب رسانه اخبار آثار را به گوش مردم برسانند و اطلاعات بدهند. همین نقدهایی که در جشنواره برای فیلم‌ها صورت می‌گیرد به آثار کمک می‌کند. شخصاً همیشه بعد از فجر ضمن توجه به نقدها، فیلمم را تدوین مجدد کرده و نسخه جدید ارائه داده‌ام. وقتی مخاطب، منتقدان و اصحاب رسانه در آن مقطع فیلم‌ها را می‌بینند، نظرات آنها برای آن اثر مفید واقع و فیلم برای اکران عمومی آماده می‌شود؛ این بزرگترین ویژگی جشنواره فیلم فجر جدای از بحث جایزه است. ضمن اینکه ما فیلم را در کنار مخاطبان، می‌بینیم و اولین مواجه ما با آنها به همین ترتیب صورت می‌گیرد از همین رو متوجه می‌شویم که آیا مخاطب آنچه را که مد نظر ما بوده، دریافته است یا نه. این ویژگی جشنواره همیشه به کار من کمک کرده است.

مسلخی اظهار کرد: جشنواره همیشه یک بعد تبلیغاتی بزرگ دارد، حتی برای فیلم‌هایی که نقدهای منفی درباره آنها نوشته می‌شود، این ویژگی را دارد و در فروش آنها تأثیر می‌گذارد چون اصلاً مردم از وجود آن فیلم مطلع و نسبت به کمیت و کیفیت آثار آگاه می‌شوند. در حال حاضر افراد در رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها با فاصله کمی از هم، حضور دارند، قرار نیست ما در سینما این همه به هم نزدیک باشیم، با هم تماس فیزیکی داشته باشیم و… بنابراین حتی این امکان با فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند برای آن مخاطب حرفه‌ای که هر سال پیگیر جشنواره بوده است، اتفاق بیفتد چون جشنواره برای این دسته از مخاطبان اهمیت زیادی دارد.

این کارگردان با اشاره به اینکه امسال فیلمسازان و فیلم‌های خوبی در این رویداد حضور دارند، توضیح داد: به نظرم داوران باید تفاوتی بین فیلم‌هایی که در این شرایط ساخت شده‌اند، قائل باشند کسی که در این شرایط سخت کرونایی سرمایه گذاری کرده، آن بازیگری که بی پروا بدون ماسک جلوی دوربین آمده و آن عواملی که بدون ترس پشت صحنه فعالیت کرده‌اند، همه کارشان قابل ستایش بوده است. برای آثاری که در چنین شرایطی تولید شدند، بیم آن می‌رفت که هر لحظه روند تولیدشان متوقف شود و پول تهیه کننده به هدر برود اما گروه‌های فیلمسازی با این استرس و شرایط ساخت فیلم ساختند که سینما همچنان زنده و کارش ادامه داشته باشد. بنابراین فکر می‌کنم حقشان این است که اکرانی در جشنواره داشته باشند.

مسلخی بیان کرد: فیلمبرداری «یقه سفیدها» در پیک کرونا آغاز شد البته پیش‌بینی می‌کردیم که ممکن است اتفاقاتی رخ دهد یعنی پروژه تعطیل شود یا عوامل دچار بیمار شوند به همین ترتیب ما یک تیم پزشکی در روند تولید داشتیم و چیزی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان برای این منظور خرج کردیم که البته پشیمان هم نیستم. ما از روز اول از دوستان تست کرونا گرفتیم و تا آخرین روز فیلمبرداری این تست‌ها را تکرار کردیم باید بگویم در جریان همین تست‌ها متوجه شدیم که چهار نفر از عوامل ما مبتلا شده‌اند که آنها را از گروه جدا کردیم و جلوی یک اتفاق بزرگی را که می‌توانست باعث توقف پروژه شود، گرفتیم. خوشحالیم که این هزینه را کردیم چون توانستیم سلامتی گروه را حفظ کنیم و پروژه را بدون دردسر در ۲۷ جلسه به اتمام برسانیم.

وی در پایان گفت: من انتظار دارم هیأت داوران این شرایط کرونایی و این تلاش گروه‌های فیلمساز را در نظر بگیرند. سال‌های قبل ما به این موضوع فکر می‌کردیم که اگر فیلم به جشنواره راه پیدا نکند، دو ماه بعد در اکران عمومی دیده می‌شود ولی حالا شرایط به گونه‌ای دیگر است. بچه‌هایی که با این شرایط سخت سرمایه‌گذاری کرده و چراغ سینمای را روشن نگه داشته‌اند، با جان و مال خود پیش آمده‌اند اما حالا بلاتکلیف هستند. حالا جشنواره فیلم فجر تنها جایی است که زحمات گروه‌ها دیده می‌شود. من می‌دانم که قطعاً فیلم‌هایی هستند که شرایط بهتری دارند اما انتظار دارم شرایط به گونه‌ای نشود که بقیه فیلم‌ها دیده نشوند و فراموش شوند. جشنواره فیلم فجر که می‌تواند باعث دیده شدن آثار شود می‌تواند با کنار گذاشتن فیلم‌ها، معکوس هم عمل کند.