دانشجویان بین المللی فعلی و پیشین، خواستار تغییر در قوانین مهاجرتی کانادا شدند زیرا آن‌ها را با چالش در اشتغال و حضور در بازار کار مواجه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  دانشجویان مقابل پله‌های ورودی دانشگاه رایرسون در تورنتو جمع شدند تا نسبت به قوانین مهاجرتی و ضرورت تغییر آن، اقدام شود.

دانشجویان بین المللی فعلی و پیشین، خواستار تغییر در قوانین مهاجرتی کانادا شدند زیرا آن‌ها را با چالش در اشتغال و حضور در بازار کار مواجه می‌کند. ده‌ها تظاهرکننده در اولین رویداد مقابل دفتر معاون نخست وزیر در تورنتو جمع شدند. دانشجویان می گویند که شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم در کانادا برای فارغ التحصیلان بسیار سختگیرانه است و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و این شرایط، عملا زندگی را غیرممکن کرده است.

یک سازمان در اتحادیه کارگران مهاجر  که رهبری اعتراض‌های دانشجویان مهاجر را بر عهده دارد، اعلام کرد که همه‌گیری برای فارغ التحصیلان بین‌المللی هنگام ورود به بازار کار در کانادا مشکلاتی ایجاد کرده است. در طول بحران COVID-19 ، میلیون ها نفر در کانادا کار و دستمزد خود را از دست داده اند که دانشجویان بین‌المللی از همین قشر هستند. دانشجویان بین‌المللی بدون داشتن شغل نمی‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی در حال حاضر قابل تمدید نیستند و این امر باعث می شود فارغ التحصیلانی که در طول بیماری همه گیر از کار بیکار شده اند و یا قادر به یافتن کار نیستند ، در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

فارغ التحصیلانی که بیکاری را تجربه می کنند در صورتی که کار مداوم و با دستمزد بالا را قبل از انقضا مجوز خود انجام ندهند ، با خطر اخراج روبرو می شوند.

در یک دادخواست آنلاین که از دولت فدرال خواسته شده تا به موضوعاتی که دانشجویان بین المللی با آن روبرو هستند توجه و رسیدگی کند، بیش از 18000 امضا جلب شده است. این دادخواست به مطالبات اصلی دانشجویان بین‌المللی از جمله قابلیت تمدید مجوزهای کار تاکید می‌کند.

در این دادخواست آمده است: ما از دولت فدرال می خواهیم که در جریان واقعیت جهانی جدیدی که در آن قرار داریم، تغییرات فوری را برای حمایت از دانشجویان اعمال کند.

این دادخواست همچنین می گوید خانواده‌های دانشجویان بین المللی باید بتوانند مجوز کار دریافت کنند، هزینه شهریه‌ها کاهش یابد و هم تراز با نرخ دانشجویان بومی باشد و نیز همه مهاجران باید در وضعیت با ثباتی قرار بگیرند.

بازگشت به خانه برای بسیاری از فارغ التحصیلان که از کشورهایی می آیند که در اثر ویرانی های اقتصادی و بحران های دیگر در طی همه گیر شدن بی ثبات شده اند ، گزینه ای نیست. تأخیر در زمان پردازش مهاجرت همچنین دانشجویان بین المللی فعلی را در مجوز تحصیل بدون شماره بیمه اجتماعی قرار داده و آنها را در یافتن کار ناتوان می‌کند.

این مشکلات به سادگی می‌تواند برطرف شود اگر یک راه حل ساده مانند تجدید اجازه مجوز کار، و حتی ساده تر از آن روشن وضعیت اقامتی برای همه مهاجران وجود داشته باشد.

منبع: سایت خبری globalnews