تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لیپار» از فیلم‌های راه‌یافته به سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، شرایط داوری فیلم‌های اول در کنار آثار فیلمسازان باسابقه را یک رقابت نابرابر توصیف کرد.

سعید خانی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی که یکی از فیلم‌اولی‌های حاضر در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است، گفت: برگزار شدن این مدل از جشنواره فیلم فجر نمی‌تواند ایده آل همه باشد، البته معتقدم با توجه به شرایط کرونا برگزار شدن جشنواره بهتر از برگزار نشدن آن است.

وی بیان کرد: طبیعتاً وقتی این جشنواره با شیوه جدید یعنی بدون حضور هیأت انتخاب و در قالب داوری همه فیلم‌ها در کنار هم برگزار می‌شود، می‌تواند نواقصی را به همراه داشته باشد، معتقدم اینکه فیلم‌های اول با دیگر آثار سینمایی در یک رده داوری شوند، یک رقابت نابرابری است که باید به آن توجه کرد. البته ما نیز با همین شرایط قبول کرده‌ایم که جشنواره برگزار شود و امیدوارم فیلم‌های اول نیز این قدر قابلیت و توانایی را داشته باشند که با دیگر فیلم‌ها رقابت کنند.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: امیدوارم برگزارکنندگان جشنواره، همه تلاش خود را بکنند، تا آثاری که انتخاب می‌شوند، توسط اصحاب رسانه و مخاطبان دیده شود، چرا که برگزاری جشنواره‌ای که بدون نمایش فیلم باشد، جذابیتی ندارد، متأسفانه در شرایط فعلی عادت سینما رفتن از بین رفته است و باید شرایطی فراهم شود تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مخاطبان برای دیدن فیلم‌ها به سینماها بیایند.

وی بیان کرد: همچنین امیدوارم جلسات پرسش و پاسخ برای فیلم‌ها در طول جشنواره، برگزار شود تا فیلم‌ها بهتر دیده شود.

خانی گفت: تجربه فیلمساز اول نسبت به کارگردانانی که چندین فیلم ساخته‌اند، کمتر است، به همین دلیل باید هیأت داوران در این زمینه دقت ویژه‌ای داشته باشند، اگر داوران در این دوره برای فیلم‌های اول یک جایزه ویژه در نظر بگیرند، می‌توان به بهتر دیده شدن فیلم‌های اول کمک کرد تا دلگرمی برای آن‌ها باشد.

وی توضیح داد: معتقدم چندان اسم مهم نیست، اگر فیلم خوب باشد و پتانسیل سینمایی داشته باشد به خوبی دیده می‌شود و توجه داوران را به خود جلب می‌کند.

خانی در پایان گفت: اگر هیأت انتخاب وجود داشت و فیلم اولی‌ها در کنار هم رقابت و داوری می‌شدند، برای فیلم‌های اول بهتر بود، اما به هر حال ما با دانستن شرایط متفاوت این دوره از جشنواره، برای حضور در جشنواره فیلم فجر اقدام کرده‌ایم.