مرکز ملی نوآوری خلاقیت اشراق با هدف توسعه صنایع نرم و شرکت‌های خلاق در حوزه علوم انسانی و دینی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، همزمان با افتتاح این مرکز نوآوری، به طور همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خانه های نوآوری و خلاقیت در مشهد و شیراز افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در این مراسم حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بارور ساختن علوم انسانی برای ایجاد شرکت‌های خلاق گفت و بیان کرد: نقش و جایگاه واقعی علوم اسلامی و انسانی در پیشرفت کشور هنوز محقق نشده است و حمایت از راه اندازی این مرکز نوآوری گامی اثربخش در مسیر کاربردی سازی این ظرفیت نهفته است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیه قم با بیان این‌که مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق همین هدف را دنبال می‌کند ادامه داد: توسعه توان طلاب و مبلغان دینی در راستای تبدیل ایده‌های این حوزه به خدمت یا محصولاتی است که نیازی از جامعه را برطرف کنند.

وی افزود: حوزه های عفاف و حجاب، آموزه‌های دینی و قرآنی، گردشگری مذهبی و اقلام دینی همه از حوزه‌هایی هستند که در حال توسعه بوده و به مدد ایده های خلاق جوانان حوزوی به یاری جامعه می آیند.

در مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق ایده‌های خلاق و نوآورانه که قابلیت ترویج ارزش‌های فرهنگی برخوردار باشند، پذیرش شده و از طریق حمایت‌های مادی و معنوی به بلوغ رسیده و زمینه‌ساز شکل‌گیری شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی خواهند شد.

این مرکز ملی نوآوری در عرصه‌های دیجیتال‌محور شامل فضای مجازی و کسب‌وکارهای دیجیتال، فیزیک‌محور شامل محصولات فرهنگی و الزامات کمک‌آموزشی، خدمت‌محور شامل خدمات فرهنگی و آموزشی و دانش‌محور شامل دستاوردهای مبتنی بر دانش و علوم اسلامی-انسانی از ایده‌ها برای ورود به عرصه شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی حمایت می‌کند.

در حال حاضر ۱۲ تیم فناور در این مرکز نوآوری مستقر هستند.ظرفیت این مرکز در ابعاد ملی پیش بینی شده است و زیرساختی را به وجود آورده تا افراد از هر نقطه کشور بتوانند خدمات مورد نیاز برای تبدیل ایده نوآورانه خود به شرکت خلاق و فرهنگی را دریافت کنند.

گام جدی برای توسعه صنایع خلاق و فرهنگی

همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان این‌ که تحول در جامعه نیازمند توسعه شرکت‌های خلاق و فرهنگی است گفت: توسعه یک مفهوم فرهنگی است و خلاقیت آن را می سازد. اگر این فرهنگ اصلاح شود و به چنین دیدگاهی در حوزه توسعه برسیم قطعا توسعه پایدار محقق خواهد شد.
ستاری با بیان این‌که بخش قابل توجهی از بودجه در حوزه آموزش صرفا توسط دولت هزینه می‌شود افزود: اگر نقش آموزش در اقتصاد و بهبود زندگی مردم نمایان نشود، باید به شناخت کاستی‌ها بپردازیم و ساختارهای پیشین را اصلاح کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی در راستا توسعه نقش علوم انسانی در متن زندگی مردم گفت: در معاونت علمی و فناوری تلاش کردیم با ایجاد زیرساخت ها و حمایت از توسعه زیست بوم نوآوری، کاری کنیم تا این دانش نهفته به محصول یا خدمتی تبدیل شود که نیازی از جامعه را تامین کنیم.

وی با تاکید بر این که دامنه اثربخش علوم انسانی فراتر از حد تصور و حائز یک جایگاه راهبردی است بیان کرد: این که در انتقال مفاهیم و بایسته ها به جامعه دچار ضعف هستیم بدین معنا است که باید به کاربردی سازی علوم انسانی با نگاهی نو و روشی نوآورانه بیاندیشیم و این علوم را در عرصه عمل پیاده سازی کنیم. البته این فرآیند پر فراز و نشیب و زمان‌بر است و در این راه به هم‌دلی و تغییر رفتارها و دیدگاه‌ها نیاز داریم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت اثرگذاری حوزه علوم انسانی در اشتغال گفت: جوانان مستعد در حوزه علوم انسانی هستند که باری از روی دوش جامعه برمی دارند و با تبدیل دانشی که آموخته،  ارزش افزوده ایجاد می کنند. این تحول اکنون آغاز شده و فضای قابل توجهی در کشور ایجاد شده است که بتوانیم برتری علوم انسانی و فرهنگ غنی خود را به نمایش بگذاریم.

روشن شدن فانوس توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مدرسه آنلاین فانوس رونمایی شد. این نرم‌افزار بستری را برای تامین همه نیازهای آموزشی با هدف هدایت و راهبری مخاطبان در مسیر تبدیل ایده به محصول یا خدمت و قوت گرفتن شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی فراهم کرده است.

هدف اصلی این مدرسه فناوری، مرجعیت در یادگیری و توسعه توان در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی است به گونه‌ای که از حجره تا غرفه، افراد ایده پرداز و خلاق بتوانند نیازهای دانشی و مهارتی خود را فرا بگیرند.

روش آموزش در مدرسه فناوری فانوس، آموزش بر پایه صوت و تصویر در قالب ویدئو، پادکست، موشن و رسانه‌های مشابه است و ظرفیتی برای فراگیری بیست و چهار ساعته فراهم می‌کند.