هفته گذشته دو مرد ۲۱ و ۲۳ ساله در هلند به جرم سرقت و فروش اطلاعات بیماران مبتلا به ویروس کرونا در تلگرام، اسنپ چت و ویکر دستگیر شدند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از زد دی نت، این افراد متخلف جمعه گذشته توسط پلیس هلند دستگیر شده‌اند. وزارت بهداشت این کشور نیز از پیگیری موضوع خبر داده است.

اولین بار این موضوع زمانی افشا شد که دانیل ورلان خبرنگار شبکه خبری آر تی ال هلند تبلیغات مربوط به فروش این اطلاعات را در اینترنت مشاهده کرد. به گفته وی آگهی‌های یادشده به طور گسترده در اپلیکیشن‌های تلگرام، اسنپ چت و ویکر منتشر شده بودند.

در این تبلیغات عکس‌هایی از فهرست داده‌های یادشده قابل مشاهده بود که از روی یک نمایشگر گرفته شده بود. ظاهراً این اطلاعات از دو سیستم آی تی وزارت بهداشت هلند به نام‌های CoronIT و HPzone Light به سرقت رفته است. این دو سیستم به ترتیب حاوی داده‌هایی از شهروندان هلندی که تست کرونای آنها مثبت شده و اطلاعات تماس آنها موجود است.

فروش این اطلاعات از چند ماه قبل آغاز شده و قیمت فروش اطلاعات مذکور به ازای هر بیمار کرونایی از ۳۰ تا ۵۰ یورو در نوسان است.

از جمله اطلاعات خصوصی کاربران که بدین شیوه فروخته می‌شود می‌توان به آدرس منزل، ایمیل‌ها، شماره‌های تلفن، تاریخ تولد و شماره تأمین اجتماعی افراد اشاره کرد.