رییس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در این بازدید که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صورت گرفت، اعضای کمیسیون ضمن آشنایی با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک و همچنین ظرفیت‌های پارک فناوری پردیس و دیگر پهنه‌های نوآورانه، درباره حمایت حداکثری از زیست‌بوم نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 
 
پهنه‌های نوآوری با حمایت‌های قانونی گسترش می‌یابد 
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید با بیان اینکه تلاش می‌کنیم توسعه بوم نوآوری و کارآفرینی از طریق حمایت از زیرساخت های فیزیکی و پهنه‌های نوآوری محقق شود، گفت: بخش قابل توجهی از  نیاز  دانش بنیان و فناور و همچنین صنایع خلاق، وجود زیرساخت هایی است که بتوانند بر مبنای آن، ایده‌های نوآورانه خود را به تبدیل کنند. 
 
ستاری  بر همراهی و حمایت‌های قانونی و تسهیل‌گر تاکید کرد و افزود: پارک فناوری پردیس پهنه‌ای نوآورانه است که با رونق و گسترش آن، اکنون صدها شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ رونق گرفته‌اند و ضمن خلق ارزش افزوده و اشتغال، صادرات قابل توجهی دارند. 
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نقش ساختار قانونگذاری در رونق زیست بوم نوآوری گفت:  تلاش کردیم تا در تعامل و همراهی دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های تاثیرگذار و تصمیم‌گیر، از جمله مجلس شورای اسلامی، راه را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باز کنیم و خوشبختانه مجلس نیز در این مسیر همراهی خوبی داشته است. 
 
ستاری، ابراز امیدواری کرد همراهی مجلس شورای اسلامی با زیست‌بوم نوآوری بتواند به رونق فعالان این زیست بوم از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق منجر شود. 
 
مسیری ارزشمند توسط معاونت علمی پیموده شد 
 
همچنین علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش کلیدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، بیان کرد: پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی تابلوی بسیار زیبایی از پیشرفت علمی و فناورانه ایران اسلامی است. به ویژه در سال های اخیر با تلاش ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راهی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها طی کردند با جهشی درخور توجه، پیمودیم.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با تاکید بر توسعه فناوری وک نوآوری به عنوان  یکی از بخش‌های مهم کشور ایران گفت: یکی از محورهای اصلی و اولویت دار مجلس برای کمک به این روند، طرح جهش تولید دانش‌بنیان است که حمایت‌های قانونی و امتیازات و معافیت‌های خوبی را به شرکت‌ها و صنایع خلاق ارائه می‌دهد. اگر این طرح نهایی شود، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قطعا با سرعت بهتری به پیش خواهد رفت. 
 
منادی سفیدان با اشاره به حمایت‌های مالی پیش‌بینی شده در قانون گفت: مجلس یکی از مدافعان جدی توسعه بودجه بخش علم و فناوری است و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز به این حوزه اولویتی بالا داده شده است.
 
بازدید از پهنه‌ نوآورانه ۲۰ هکتاری 
 
نمایندگان مجلس در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، با ظرفیت‌های این پارک فناوری که تمام مسیر برای تبدیل ایده به محصول را پایه ریزی کرده است، آشنا شدند. 
 
پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال 1384 تاسیس شد. تاکنون بیش از 250 واحد فناور و دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده‌اند.
 
پردیس نوآوری،‌ دانش،‌ کارآفرینی و فاز 4 پارک، در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه 1000 هکتاری،‌ «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهند داد.
 
پارک فناوری پردیس دو شعبه در استان تهران راه انداری کرده و مدل کارخانه های نوآوری را در کشور طراحی و پیاده سازی کرده است. 
 
بخش‌های گوناگون پارک در فاز توسعه که در آینده محقق می‌شود، شامل پردیس کارآفرینی با ۳۱ هکتار، استقرار دانشگاه خاتم در فاز 4 به مساحت 20  هکتار و پردیس اقتصاد دیجیتال با وسعت ۳۰ هکتار است.
 
این پارک فناوری، زمینه جذب بیش از ۴ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی و بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان فروش و 27 میلیون یورو  سالانه شرکت های مستقر و نیز اشتغال ۶ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی را فراهم‌کرده است.
 
۵۱۰ رویداد کار آفرینی، 12 فضای کار اشتراکی و 65 شتابدهنده نوآوری، زمینه را برای توسعه کسب و کارهای نوآورانه و تبدیل ایده‌های نو به محصول یا خدمت فراهم کرد.
 
در برنامه پانزده ساله پارک فناوری پردیس، حضور یازده هزار شرکت فناور و نوپا در زیست‌بومی هزار هکتاری و همچنین ۱۵۵ هزار میلیارد تومان هدفگذاری فروش به کمک نخبگان و بازگشتگان به کشور پیش بینی شده است.
 
از کل پارک‌های فناوری کشور، 31 درصد سهم صادرات و ۸۵ درصد سهم فروش کل پارک های علم و فناوری کشور، به این پارک فناوری اختصاص دارد.
 
پارک های فناوری به مثابه زایشگاه های تبدیل نوآوری به محصول هستند و چتر حمایتی کاملی را از ضمانت‌ها تا سرمایه گذار در اختیار فناوران قرار می دهند.در حال حاضر در فاز توسعه قرار دارد و دو شعبه پارک در استان تهران راه انداری شده است و مدل کارخانه های نوآوری در کشور پیاده سازی شده است. این موضوع ظرفیت پارک فناوری را تا ۱۰۰۰ هکتار گسترش می دهد. 
 
بخش‌های گوناگون پارک فناوری پردیس در فاز توسعه که در آینده محقق می‌شود، شامل پردیس نوآوری با ۳۱ هکتار، پردیس دانش با ۱۸ هکتار و پردیس اقتصاد دیجیتال با ۳۰ هکتار است.
 
این پارک فناوری، زمینه جذب بیش از ۴هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی و بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان فروش شرکت های مستقر و نیز اشتغال ۶هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی را فراهم‌کرده است. 
 
۵۱۰ رویداد کار آفرینی، ۱۳ فضای کار اشتراکی و ۱۷ مرکز نوآوری زمینه را برای توسعه کسب و کارهای نوآورانه و تبدیل ایده‌های نو به محصول یا خدمت فراهم کرد.
 
در برنامه بیست ساله پارک فناوری پردیس، حضور هزار شرکت در زیست‌بومی هزار هکتاری و همچنین. ۱۵۵ هزار میلیارد تومان هدفگذاری فروش به کمک نخبگان و بازگشتگان به کشور پیش بینی شده است. 
 
از کل پارک های فناوری کشور، ۳۰ درصد سهم صادرات و ۸۵ درصد سهم فروش کل پارک های علم و فناوری کشور، به این پارک فناوری اختصاص دارد.
 
پارک های علم و فناوری به مثابه زایشگاه های تبدیل نوآوری به محصول هستند و چتر حمایتی کاملی را از ضمانت‌ها تا سرمایه گذار در اختیار فناوران قرار می دهند.