رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی، گفت: واکسن «رازی کوو پارس» جهش‌های ویروس کرونا را پوشش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از مؤسسه واکسن سازی رازی، دکتر علی اسحاقی در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای متعلق به مؤسسه رازی گفت: این واکسن پروتئین نوترکیب اسپایک ویروس کووید ۱۹ است و مطالعات آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به دریافت مجوز کمیته ملی اخلاق برای تست روی انسان افزود: یک بچ از واکسن نیز تولید شده و باید به تأیید سازمان غذا و دارو برسد تا مجوز آزمایش انسانی برای ما صادر شود. به محض دریافت مجوز ثبت نام از داوطلبان در سایت مؤسسه آغاز خواهد شد و طبق معیارهایی که مؤسسه رازی هیچ دخالتی در آن ندارد، تیم کارآزمایی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران تعیین و کارآزمایی بالینی در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) با راهبری این دانشگاه دو یا سه هفته آتی آغاز می‌شود.

اسحاقی تصریح کرد: تا امروز تلاش کردیم به دور از هیاهو و فضاهای سیاسی و رسانه‌ای، کار را کاملاً علمی پیش ببریم تا بتوانیم واکسنی مفید برای مردم بسازیم.

رئیس مؤسسه رازی ساخت این واکسن را کاری بزرگ خواند و گفت: این کار دانش فنی ارزشمندی را به کشور در حوزه واکسن سازی اضافه کرد و امیدواریم بستری برای توسعه صنعت واکسن کشورمان باشد.

اسحاقی با اشاره به استقلال کامل مؤسسه رازی در ساخت این واکسن گفت: پروژه ساخت واکسن رازی کوو پارس به صورت مستقل و صرفاً توسط محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شده و امید است نتیجه بخش باشد.

رئیس مؤسسه رازی درباره اثر این واکسن بر روی جهش‌های ویروس کرونا تصریح کرد: بخشی از ویروس که به عنوان کاندید واکسن انتخاب شده جهش پیدا نمی‌کند و در بخش‌های دیگر نیز چنانچه جهش پیدا کند مشکلی پیش نخواهد آمد و آن را پوشش می‌دهد.

در ادامه دکتر جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران مفتخر است در فاز آزمایش انسانی واکسن کرونای مؤسسه رازی با این مؤسسه معتبر و ارزشمند کشورمان همکاری کند.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران به طور کامل توسط محققان و بیمارستان‌ها و خدمات سلامتی که در اختیار داریم در بخش‌های مورد نیاز در کنار مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خواهیم بود.

کوهپایه زاده با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم آزمایشات انسانی فازهای اول و دوم این واکسن به سرعت انجام و وارد فاز سوم تست انسانی شویم، افزود: امید است بتوانیم هر چه سریع‌تر با گسترده‌ای بیشتر این واکسن ارزشمند که محققان مؤسسه رازی به صورت کاملاً بومی ساخته‌اند را در قالب همکاری مشترک بین ساختارهای تولید و تزریق پیش ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، یادآور شد: آزمایشات انسانی این واکسن طبق پروتکلی خاص بوده و پایه آن داوطلبانه است گرچه ملاحظاتی نیز وجود دارد که در نشست خبری پیش از آغاز کار اعلام خواهد شد.