معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با استقبال مسئولان استانی وارد خراسان رضوی شد تا با افتتاح مراکز نوآوری، فعالیت‌های فناورانه شتابدهی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با استقبال مسئولان استانی وارد خراسان رضوی شد تا با افتتاح مراکز نوآوری، فعالیت‌های فناورانه شتابدهی شود.

ابتدای سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای تولید داخل در حوزه حمل و نقل شرکت قطار شهری مشهد همراه است.
پس از آن ستاری به شهرک صنعتی طوس می‌رود و در این شهرک از دستاوردهای شرکت فناور احیا درمان پیشرفته در خصوص بومی سازی قطعات بخش سی تی اسکن بازدید می‌کند. رونمایی از دستگاه ونتیلاتور بخش دیگر برنامه ها در این بخش است.
 

از دو محصول فناورانه رونمایی می‌شود

پارک علم و فناوری خراسان رضوی مقصد بعدی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری است. در این پارک از دو محصول فناورانه که در قالب طرح کلان ملی از تولید آنها حمایت شده است رونمایی می‌شود. یکی از این محصولات دستگاه ضد عفونی کننده سطوح و محیط بخار آب اکسیژنه پلاسمایی است که با آن اجسام، محیط و تجهیزات پزشکی ضدعفونی می‌شود. فناوری آن پیشرفته است و با این اقدام نام ایران پس از امریکا به عنوان دومین کشور دارنده فناوری ثبت شد. پمپ فشار قوی اب شیرین کن دریا محصول دیگری است که رونمایی از آن انجام می‌شود.

همچنین در این پارک مجتمع کارگاهی شهید ستاری گشایش می یابد تا محلی برای استقرار شرکت های در حال رشد باشد. در حال حاضر 10 شرکت در این مجموعه مستقر هستند و 12 کارگاه نیز در حال ساخت است. افتتاح ساختمان فناوری های نوین شرکت طاها قالب توس برنامه دیگری است که در پارک انجام می شود. در این مجموعه فناوری لیزر برای تولید صفحات مبدل حرارتی توسعه می یابد و نیاز تمام صنایع را رفع می کند.
افتتاح آزمایشگاه هوشمندسازی دیسپاچینگ و رونمایی از توربین بادی 250 کیلووات نیز از دیگر برنامه های این سفر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است.

کارخانه نوآوری مشهد میزبان ایده‌پردازان می‌شود

ستاری در این سفر از کارخانه نوآوری مشهد نیز بازدید می‌کند. کارخانه ای که قرار است محلی برای حمایت از ایده‌پردازان استان باشد و از دل آن محصولات فناورانه وارد بازار شود. این کارخانه دارای مساحت 10 هزار متر مربع است. مرکز رصد شهری با مساحت 300 متر مربع یکی از بخش های آن است که شرکت ها و استارتاپ های فعال در حوزه داده های شهری در آن مستقر می شوند. فضای کار اشتراکی یا ظرفیت 100 نفر یکی دیگر از بخش های این کارخانه نوآوری است. همچنین 23 دفتر کار برای واگذاری به شرکت ها در آن وجود دارد. اتاق گفتگو و 4 اتاق جلسه نیز از بخش های این کارخانه است.

همچنین در این سفر مرکز نوآوری و شتابدهی کالومین افتتاح می شود. مرکزی که در حوزه صنعت و خدمات فعالیت می کند و در حال حاضر بیش از 10 استارتاپ در آن مستقر هستند. افتتاح مرکز شتابدهی شتاب ایده نیز بخش دیگری از برنامه های این سفر است. مرکزی که از استارتاپ ها و ایده پردازان در حوزه انرژی، ساختمان و معماری حمایت می کند تا محصول خود را روانه بازار کنند. 12 استارتاپ در این مرکز مستقر هستند. در این سفر مرکز نوآوری جواهرات و گوهر سنگ ها نیز افتتاح می شود.