سرپرست بانک سلول‌های انسانی-جانوری مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت:از منظر نگهداری تعداد نمونه‌های ذخیره شده، رعایت استانداردهای جمع آوری، تعیین هویت، ذخیره سازی، در منطقه اول هستیم.‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر عبدالرضا دانشور آملی اظهار کرد: این بانک تولید کیت‌های تشخیص سریع ویروس کرونا را در پیش گرفته تا بتوانیم به واسطه این کیت‌ها طی نیم ساعت فرد آلوده به کرونا را شناسایی کنیم.

به گفته سرپرست بانک سلول‌های انسانی-جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در صورت تأمین اعتبارات لازم این طرح، تا دو ماه دیگر این کیت‌ها برای اخذ مجوزها و تاییدیه های لازم، آماده خواهند شد.

جایگاه اول در منطقه در نگهداری نمونه انسانی-جانوری

سرپرست بانک سلول‌های انسانی-جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: به صورت کلی و از منظر نگهداری تعداد نمونه‌های ذخیره شده، رعایت استانداردهای جمع آوری، تعیین هویت، ذخیره سازی، تکثیر و توزیع نمونه‌های زیستی، در منطقه اول هستیم.

وی ادامه داد: همچنین از نظر تنوع نمونه‌ها یک مجموعه منحصر به فرد هستیم که همزمان با ارائه نمونه‌های زیستی، مجموعه‌ای از خدمات و توانمندی‌ها را در حوزه علوم سلولی و زیست فناوری ایجاد کرده است. دستاوردهای این مرکز منجر به تأمین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور شده و بستری را برای ارتباط و تعامل علمی با مراکز و بانک‌های مرتبط و معتبر بین المللی ایجاد کرده است.

دانشور آملی در خصوص بودجه بانک سلول‌های انسانی-جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی افزود: اکنون میزان بودجه در همه جای کشور محدود است و بودجه مرکز هم از این قاعده استثنا نیست اما اگر در قالب طرح و پروژه‌ای بخواهیم فعالیت کنیم بودجه به ما تعلق پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این بودجه کفاف مرکز را نمی‌دهد، بیان کرد: اغلب این مرکز از درآمدهای ارائه خدمات و فروش رده سلولی درآمدزایی می‌کند بودجه فعلی برای این مرکز که در ۴ بخش به ذخیره و نگهداری نمونه‌های زیستی می‌پردازد کافی نیست.