سورنا ستاری، مستعدان‌برتر را مبارزان فرهنگ دانش‌بنیان توصیف کرد و گفت: در کشورهایی که بر مبنای منابع زیرزمینی اداره می‌شوند، غالباً دولت‌ها چاق، بروکراسی‌ها پیچیده و قوانین متعدد و مازاد هستند. مبارزه با چنین فرهنگی، امری سخت و دشوار است اما باید دانست هیچ تغییری بدون هزینه نیست.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ نشست معارفه بنیاد ملی نخبگان ویژه مستعدان برتر نوورود سال تحصیلی 1399-1400با حضور معاون علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، سورنا ستاری با اشاره به لزوم تغییر زیست‌بوم نفتی کشور، گفت: در هفت سال گذشته مبارزه مداومی برای نهادینه‌کردن زیست‌بوم دانش‌بنیان در کشور آغاز شده که تا امروز نیز ادامه دارد.

فرهنگ نفتی؛ مانعی بزرگ برای شکوفایی استعدادها

وی افزود: کشور بیش از 100 سال تحت سلطه فرهنگ نفتی بود و این فرهنگ از مردم عادی تا بروکراسی اداری، جامعه را تحت‌تأثیر خود قرار داد و مانعی بزرگ برای دیده شدن خلاقیت و نوآوری و البته استعدادهای ذاتی بود. در واقع درطول 100 سال گذشته، کشور بیش از نفت، از فرهنگ نفت آسب دیده است.

ستاری مستعدان‌برتر را مبارزان فرهنگ دانش‌بنیان توصیف کرد و ادامه داد: در کشورهایی که بر مبنای منابع زیرزمینی اداره می‌شوند، غالباً دولت‌ها چاق، بروکراسی‌ها پیچیده و قوانین متعدد و مازاد هستند. مبارزه با چنین فرهنگی، امری سخت و دشوار است اما باید دانست هیچ تغییری بدون هزینه نیست.


بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد/ افراد تحت پوشش بنیاد بیشتر مستعدان برترهستند و نه نخبگان

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه این بنیاد یک مرکز رفاهی نیست و بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد، ادامه داد: این بنیاد تلاش می‌کند امکانات و ابزار لازم برای موفقیت مستعدان‌برتر در مسیر اقتصاد و فرهنگ دانش‌بنیان، نخبگی، کارآفرینی و اثرگذاری را در قالب ارائه تسهیلات، به آنان اعطا کند و افراد تحت پوشش بیشتر مستعد برتر هستند و نه نخبه.

وی تصریح کرد: در فرهنگ دانش‌بنیان، سرمایه افراد در مغزشان است و نه در جیب‌شان؛ این مهم یکی از اصول زیست‌بوم دانش‌بنیان است.

دانشگاه باید مبدأ اقتصاد و فرهنگ باشد

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در گذشته به دلیل اینکه مفاهیم پیش از ورود به فرهنگ ایرانی، بومی‌سازی نشده بودند، چالش‌ها و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بودند. ایجاد دانشگاه در کشور امری بسیار پسندیده و ضروری بود که توسط افرادی دلسوز و خبره انجام شده اما باید مفهوم دانشگاه بومی می‌شد. ایران کشوری با 5 هزار سال تاریخ علم و تجارت و کسب‌وکار است و نیاز دارد مفاهیمی مانند دانشگاه و صنعت را با توجه به فرهنگ غنی اسلامی و ملی، بومی‌سازی کند.

ستاری اضافه کرد: وظیفه و رسالت دانشگاه صرف آموزش نیست بلکه دانشگاه باید محل تحول مثبت جامعه باشد و اثرات خود را در زندگی روزمره مردم بر جا بگذارد؛ دانشگاه باید به عنوان مبدأ اقتصاد و فرهنگ و دیگر شئون جامعه، نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

نخبه و دانشگاه مهمترین رکن برای تولید صنعت هستند

رییس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در زیست‌بوم نفتی و منبع‌محور، خط تولید وارد و سپس یک شبکۀ مونتاژ محصولات ایجاد می‌شود؛ در این زیست‌بوم نه صنعت، بلکه کارخانه تولید می‌شود و کارخانه نیز به نخبه و دانشگاه نیازی ندارد اما در زیست‌بوم دانش‌بنیان، نخبه و دانشگاه مهمترین رکن برای تولید صنعت هستند چراکه صنعت تنها با نوآوری و خلاقیت و دانش تولید می‌شود و این موارد همگی در حوزۀ دانشگاه و فرهنگ دانش‌بنیان محقق می‌شوند.

کسب رتبه‌برتر کنکور آغاز راه نخبگی

ستاری کسب رتبه‌برتر کنکور سراسری و یا المپیادهای علمی را اقدامی نخبگانی دانست و تصریح کرد: رسیدن به این موفقیت‌ها گرچه ارزشمند است اما پایان کار نیست. مستعدبرتر فردی است که باید بتواند در آینده کشور را تحت‌تأثیر دانش و خلاقیت خود قرار دهد و در مسیر پیشرفت، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان اثرگذاری داشته باشد؛ به همین دلیل در فرهنگ نخبگی، نه‌تنها سهم‌خواهی و طلبکاری از کشور و جامعه وجود ندارد بلکه افراد باید مسئولیت اجتماعی بیشتری را احساس کنند؛ در این مسیر بنیاد ملی نخبگان نیز امکانات و تسهیلات لازم را برای رسیدن مستعدبرتر به نخبگی، به او اعطا می‌کند.

نخبه ایرانی در هر زمان و هرمکانی به کشور وفادار است

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: همۀ افراد اجتماع نخبگانی باید در هر زمان و هر مکانی خود را مدیون جامعه بدانند وتحت هر شرایطی به کشور وفادار باشند؛ وفاداری به کشور یکی از اصول اساسی فرهنگ نخبگی است و فرد چه در ایران حضور داشته باشد و چه در خارج از ایران، حتی در زندگی روزمره‌اش نیز باید بر اصالت خود استوار بماند.

ستاری تأکید کرد: ایران کشوری است که در طول تاریخ علی‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها، توانسته به حیات خود ادامه دهد و خود را به عنوان مهد علم و دانش و تجارت و کارآفرینی مطرح کند پس چنین کشوری به افراد وابسته نیست بلکه این افراد هستند که باید خود را مدیون، نیازمند و بدهکار کشور بدانند. یک نخبه ایرانی در هر شرایطی به کشور و اصالت خود افتخار می کند.

بالیدن به اصالت ایرانی، اصل نخبگی است

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بالیدن به اصالت ایرانی، یک اصل است، افزود: خودبزرگ‌بینی و حس سهم‌خواهی یکی از شاخصه‌های نخبه نفتی است در حالیکه نخبه در زیست‌بوم دانش‌بنیان همواره خود را مسئولیت‌پذیر می‌داند و از همه امکانات موجود در کشور برای اثرگذاری مثبت و تحول در جامعه استفاده می‌کند و در این راه از هیچ ایثاری دریغ نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان طرح‌ها و تسهیلات متنوعی به مستعدان‌برتر ارائه می‌دهد که افراد با استفاده از آنها توان و مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند تا در آینده بتوانند نخبگانی اثرگذار در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور باشند.

حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی؛ مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان و کوچک‌زاده؛ رییس بنیاد نخبگان استان تهران نیز در این نشست حضور داشتند.