مسابقه طراحی و ساخت منظومه IoT ماهواره مکعبی در قالب یک طرح شتابدهی فناوری در سطح سامانه و زیرسامانه به صورت مناقصه واگذار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از سازمان فضایی ایران، هادی جلیلی سرپرست اداره کل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در این باره گفت: مسابقه طراحی و ساخت منظومه IoT ماهواره مکعبی در قالب یک طرح شتابدهی فناوری در سطح سامانه و زیرسامانه هفته جاری روی سامانه مناقصات قرار می‌گیرد.

وی گفت: از متقاضیانی که توانایی و علاقه‌مندی اجرا و راهبری این طرح شتابدهی را دارند دعوت می‌شود در این مناقصه شرکت کنند.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران افزود: در این طرح شتابدهی که با دوره آموزشی طراحی و ساخت منظومه IoT ماهواره مکعبی آغاز می‌شود، نفرات یا تیم‌های شرکت‌کننده در این طرح، تحت هدایت و مشاوره مجری طرح و با نظارت سازمان فضایی ایران، مراحل طراحی مأموریت تا ساخت ماهواره مکعبی را طی می‌کنند و هزینه‌های خرید، ساخت و تست بر اساس امتیازات کسب شده، برای تیم‌ها تأمین می‌شود.

جلیلی شناسایی و ساماندهی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای شکل گرفته در حوزه فناوری‌های ماهواره (سطح سامانه و زیرسامانه) را یکی از اهداف مهم این طرح دانست.

وی گفت: هر یک از تیم‌ها باید طراحی و ساخت دو یا سه ماهواره مکعبی را با هدف اثبات فناوری «ارتباط بین ماهواره‌ای» انجام دهند. با عنایت به اینکه موضوع کاربرد یک منظومه ساده IoT (اینترنت اشیا) نیز بخشی از مسابقه است از علاقه‌مندان دعوت می‌شود تحقیقات و بررسی‌های خود را آغاز کنند.

سرپرست اداره کل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه ادامه داد: به منظور حمایت از تعداد بیشتر تیم‌ها، مجری طرح با هماهنگی و نظارت سازمان فضایی ایران اقدام به جلب حامی مالی و یا سرمایه‌گذار خواهد کرد. با جلب حامی مالی و سرمایه‌گذار، ضمن ارائه جوایز به نفرات برتر تیم‌ها در سطح سامانه و زیرسامانه، امکان جلب سرمایه‌گذار برای این تیم‌ها نیز مهیا می‌شود.

وی نزدیک شدن به شرایط تجاری شدن این حوزه را یکی از نتایج برگزاری این مسابقه عنوان کرد و ادامه داد: این مسابقه دوره‌ای بسیار سودمند برای آشنایی علاقه‌مندان و ترغیب آنها به فعالیت در حوزه فناوری‌های ماهواره‌ای (سطح سامانه و زیرسامانه) خواهد بود.