رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: نورگیری رصدخانه ملی ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به اتمام می رسد.

محمدجواد لاریجانی امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار دامنه اینترنتی «نقطه ایران» با اشاره به اقداماتی که در حوزه تحقیقات علوم پایه در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی انجام شده است، اظهار داشت: این مرکز در عمر ۳۲ ساله خود در حوزه‌های مختلف علوم پایه از جمله بایو، فیزیک نظری، علوم شناختی، علوم محاسباتی و علوم اکسپریمنتال تحقیقات گسترده ای انجام داده که منجر به راه اندازی پروژه‌هایی در سطح ملی شده و هم اکنون نیز یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در حال ساخت است، گفت: این رصدخانه به عنوان اولین رصدخانه حرفه ای کشور پس از رصدخانه یادگار خواجه نصیرالدین طوسی محسوب می‌شود که در جنوب کاشان تأسیس شده و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به مرحله اولین نور می‌رسد و کار نورگیری آن تمام می‌شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اجرای طرح شتابگر ملی را یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور در حوزه انرژی اتمی عنوان کرد که توسط این پژوهشگاه در قزوین در حال اجرا است و بهره برداری از آن حدود ۸ سال زمان می‌برد.

لاریجانی از پروژه ملی گرید محاسباتی (HPC ) به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های در دست انجام پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نام برد و گفت: این پروژه به عنوان سیستم محاسباتی کلان داده یکی از ۵ سوپرکامپیوتر کشور محسوب می‌شود که امکان پردازش دیتا را از طریق فناوری کلاود محاسباتی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امکانات این پروژه در آینده نزدیک برای ایجاد تحرک جدی در شبکه ملی اطلاعات و شبکه علمی کشور عرضه خواهد شد، تاکید کرد: در حوزه اینترنت نیز فعالیت‌های خوبی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در حال انجام است. ما نود بین المللی شبکه علمی کشور را در اختیار داریم و هم اکنون بیش از ۷۰ دانشگاه از ما سرویس می‌گیرند.

لاریجانی با اظهار امیدواری از اینکه به همت دوستان وزارت ارتباطات، شبکه علمی کشور راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: بحث دامنه‌های اینترنتی یکی از مباحث حیثیتی و امنیتی هر کشوری محسوب می‌شود و با توجه به شیطنت‌هایی که توسط کشورها در این فضا انجام می‌شود، برای مصون سازی نیازمند ایجاد دامنه اینترنتی به زبان فارسی بودیم.

وی با اشاره به تاکید دکتر حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی مبنی بر توسعه دامنه اینترنتی به زبان فارسی و نیز حمایت دکتر فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی از این پروژه، گفت: این پروژه هم اکنون آماده سرویس دهی است و نهادهای حکومتی می‌توانند نام دامنه خود را به صورت فارسی و با پسوند (.ایران) ثبت کنند. در همین حال امکان ثبت نام دامنه نقطه ایران برای عموم مردم از اردیبهشت ۱۴۰۰ فراهم است.

لاریجانی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای در مرکز ملی فضای مجازی برای نظارت بر مقررات و مسائل حقوقی مربوط به ثبت دامنه «نقطه ایران» تشکیل شود.

در این مراسم علیرضا صالح مدیر دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز با اشاره به تلاش چندین ساله ایران برای اخذ موافقت از آیکان برای ثبت دامنه به زبان فارسی گفت: دامنه‌های اینترنت چندزبانه هم اکنون در ۴۳ کشور فعال است و ایران نیز یکی از کشورهایی است که با خط و زبان فارسی، می‌تواند آدرس اینترنتی ثبت کند.

وی گفت: ثبت نام‌دامنه به زبان فارسی و یا به خط و زبان هر کشور این امکان را فراهم می‌کند که افراد بتوانند به جز زبان انگلیسی، با سایر زبان‌ها نیز به آدرس‌های اینترنتی دسترسی داشته باشند.

صالح تاکید کرد: از مهر سال ۸۹ که آیکان درخواست ایران را برای ثبت دامنه فارسی «. ایران» پذیرفت، تاکنون استانداردسازی‌های idn و نیز انطباق آن با مقررات ثبت دامنه انجام شده است و هم اکنون امکان ارائه این سرویس به متقاضیان وجود دارد.