با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدل مبتنی بر سهام به عنوان روشی برای تامین مالی جمعی توسعه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) یکی از ابزارهای نوین مالی برای تامین سرمایه طرح‌­های نوآورانه از طریق جذب مبالغ خرد مردمی برای توسعه طرح‌ های نوآورانه از طریق جذب مبالغ خرد مردم است. دسترسی آسان از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب، از مزیت­‌های این ابزار است که سرمایه‌گذاران را به کارآفرینان متصل می‌کند.

ابزار تامین مالی جمعی مبتنی بر 4 روش اهدا، پاداش، سهام و وام انجام می‌شود. مدل‌های اهدا و پاداش در دنیا با موضوعات مختلفی در حال اجرا است. اما مدل‌های مبتنی بر سهام و وام نیازمند تنظیم‌گری و مداخلات قانونی و نظارتی است تا از بروز مخاطرات مالی احتمالی جلوگیری شود.

نخستین پلتفرم تامین مالی در دنیا در سال 2003 در حوزه هنر ایجاد شد و در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 پلتفرم تامین مالی جمعی آنلاین در دنیا وجود دارد. طبق آمارهای معتبر جهانی تا سال 2019 بیش از 80 میلیارد دلار تامین مالی از طریق این ابزار در دنیا انجام شده است.

در ایران نیز چند سالی است برای توسعه این ابزار در مدل مبتنی بر سهام برای تامین مالی طرح­های نوآورانه و فناورانه تلاش­هایی صورت گرفته است. اما ورود بدون وجود ابزارهای قانونی برای مردم، با ریسک مالی بالایی همراه است. اگر این کار بدون نظارت و در چارچوب قانون نباشد، احتمال سواستفاده از آن وجود دارد. بنابراین با مشارکت موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بر اساس دستورالعمل مصوب شورای عالی بورس، مدل مبتنی بر سهام در بستر فرابورس عملیاتی شده و در حال توسعه است.