با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مرکز خلاق ریز ازدیادی با هدف توسعه کشت بافت گیاهان دارویی، زینتی و تزیینی افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفرهای استانی خود که با هدف بررسی روند پیشرفت طرح‌های فناورانه کشور صورت می‌گیرد به استان کهگیلویه و بویراحمد رفت تا ضمن افتتاح مراکز نوآوری، از آخرین دستاوردهای دانش‌بنیان‌های این استان دیدن کند.

این سفر یک روزه با حضور در پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز می‌شود. بازدید از نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، بازدید از پیشرفت پروژه مجتمع نوآوری و افتتاح مجازی مرکز رشد دهدشت از برنامه‌های ستاری در پارک این استان است. مرکز رشد دهدشت در 500 متر مربع مساحت راه‌اندازی شده و میزبان 40 واحد فناور در حوزه‌های مختلف فناورانه‌ای چون نفت، گاز، گیاهان دارویی، آی‌تی، آی‌سی‌تی، صنایع دستی، گردشگری و غیره است.

سپس معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج می‌رود تا مرکز خلاق ریزازدیادی کشت بافت گیاهان دارویی، زینتی و تزیینی این دانشگاه را افتتاح کند. مرکزی که با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی امکان تکثیر گیاهان در محیط آزمایشگاهی و انتقال آن به گلخانه را فراهم می‌کند. در این مرکز هر نوع گیاه زینتی و ثمرده امکان رشد و تکثیر دارد. بازدید از پردیس دانشگاه و واحدهای مستقر در مرکز رشد از دیگر برنامه‌های دیگر حضور در دانشگاه آزاد اسلامی است.

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با افتتاح سیستم برق خورشیدی خود میزبان بعدی ستاری در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است. سیستمی که یک نیروگاه کوچک 30 کیلواتی است که در مرکز رشد این دانشگاه ایجاد شده است و برق مورد نیاز این مرکز را تامین می‌کند. سپس معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از واحدهای مستقر در این مرکز رشد دیدن می‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه سفر یک روزه خود به این استان جنوبی کشور که در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و دنا قرار گرفته است به دانشگاه یاسوج می‌رود تا در کنار بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، مرکز نوآوری دانشگاه را افتتاح کند.

این سفر با بازدید از شرکت تولیدی و صنعتی فراسان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کامپوزیتی در ایران، به پایان می‌رسد. لوله‌های نوین کامپوزیتی این مجموعه جایگزین مناسبی برای انواع لوله ها  است. این لوله ها با مقاومت مکانیکی بسیار بالا و مقاومت کامل در برابر خوردگی است.