بیش از 30 شرکت ایرانی به ارمنستان سفر کردند تا با زیرساخت‌های فناورانه این کشور آشنا و از تسهیلات موجود در این مراکز بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، روز دوم سفر شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و خلاق ایرانی با بازدید از «مرکز نوآوری ایروان» ارمنستان آغاز شد. این مرکز خصوصی، فضای کار اختصاصی و اشتراکی در اختیار شرکت‌های ارمنستانی و خارجی قرار می‌دهد. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش‌بنیان‌ها از این فضای ایجاد شده بهره‌مند خواهند شد.

بازدید از «منطقه آزاد آلیانس» که محیطی مناسب برای استقرار شرکت‌های تولیدی ارمنستانی و خارجی است نیز دیگر برنامه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اعزام شده به ارمنستان بود. ارائه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد فضای تولیدی اشتراکی برای شرکتهای دانش‌بنیان، خلاق و فناور در این منطقه در حال بررسی است. 

استقرار و تولید محصولات دانش‌بنیان‌های ایرانی در این مرکز، بهره‌مندی آنها از معافیت‌های مالیاتی و دیگر تسهیلاتی که به واسطه عضویت ارمنستان در مجمع اقتصادی اوراسیا وجود دارد را میسر می‌کند.

این موضوع با توجه به وجود تحریم‌های اقتصادی ایران و وجود مشکلات متعدد برای ورود محصولات ایرانی به بازارها جهانی کمکی است موثر تا محصولات با برندهای ارمنستانی به بازار جهانی برسد.

بازار ارمنستان ظرفیت بالایی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و خلاق دارد و تبادلات تجاری با این کشور می‌تواند نقشی تاثیرگذار در توسعه روابط دوجانبه داشته باشد. رابطه دیرینه و چندین هزار ساله ایران و ارمنستان، مزیت و فرصتی است که با بهره‌گیری درست از آن می‌توان بازاری پرسود و ارزشمند برای محصولات فناورانه ایرانی ایجاد کرد.

شرکت‌های حاضر در این سفر، در حوزه‌های «نساجی»، «کشاورزی و ماشین‌آلات»، «ساختمان»، «پتروشیمی»، «آرایشی و بهداشتی»، «مواد غذایی ارگانیک» و «دیجیتال» فعالیت می‌کنند.

«برگزاری نشست‌های رودررو میان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ایرانی و شرکت‌های ارمنستانی»، «بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان که به همت کارگزاری صادراتی در ارمنستان راه‌اندازی شده است» و «بازدید از مناطق علم و فناوری این کشور» از جمله برنامه‌های این سفر 4 روزه است. همچنین شرکت‌های ایرانی از مراکز تخصصی و شرکت‌های تولیدی این کشور هم بازدید می‌کنند.