توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری مشترک میان ایران و افغانستان بررسی و زمینه‌های لازم برای آغاز فرآیند‌ همکاری‌های مشترک فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین نشست  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و عبدالظاهر شکیب رییس آکادمی علوم افغانستان برگزار شد تا توسعه زیست‌بوم نوآوری مشترک دو کشور  بررسی شود. در این نشست محورها و سرفصل‌های برای شکل گیری همکاری و تعامل بر فناورانه بر اساس تفاهم‌نامه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
مهم‌ترین هدف این تفاهم‌نامه‌ دوجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم افغانستان که در مرحله نهایی قرار دارد، توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، انتقال تجربه‌ها و زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌ها کمک‌های توسعه‌ای در حوزه علم و فناوری است.
 
ظرفیت‌های فرهنگی و زبانی مشترک زمینه‌ای برای توسعه زیست‌بوم نوآوری
 
در این نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دربرگیرندگی زبان فارسی در فضای مجازی و افزایش روزافزون نفوذ این زبان را فرصتی برای پیشرفت فناورانه یاد کرد و افزود: زبان فارسی، نهمین زبان اینترنت است که نسبت به جمعیت جهانی، نفوذ و دربرگیری قابل توجهی است. اکنون نیز استارتاپ‌های فارسی زبان جزو برترین‌های فضای وب هستند و این زبان می‌تواند زمینه مشترک همکاری‌های دو کشور برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قرار بگیرد.
 
ستاری، با اشاره به ایجاد زیست‌بوم نوآوری مشترک میان ایران و افغانستان گفت: مدل‌ها و الگوهای موفقی که در رونق زیست‌بوم نوآوری ایران پیاده سازی شد، بر مبنای یک همکاری مشترک، قابلیت تعمیم و توسعه در کشور افعانستان را دارد. 
 
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که ایران در بومی سازی الگوهای نوآورانه و فناورانه موفق بوده است و می‌تواند این الگو را به کشور همسایه خود نیز انتقال دهد، ادامه داد: الگوهای موفق بسیاری در ایران پیاده شده است و توانسته است راه را برای پیشرفت دانشی، فناورانه و نوآورانه ایران هموار کند.
 
الگوی موفق و قابل پیاده‌سازی در رونق زیست‌بوم نوآوری
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر ایجاد پارک علم و فناوری مشترک ایران و افغانستان به عنوان فصلی تازه میان همکاری‌های فناورانه دو کشور گفت: الگوی موفق پیاده سازی زیست بومی منطبق با بوم و ویژگی های کشورمان، زمینه ساز رونق بیش از 5هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان و هزاران شرکت خلاق و نوآور شده است. همچنین بیش از 50 پارک علم و فناوری در ایران، با اهداف توسعه‌ای مشترک، سازگار با محیط بومی در استان‌های مختلف بستری را برای خلق ارزش افزوده و اشتغال از ایده‌های نوآورانه و فناورانه فراهم می‌کنند. این الگو بر بستر یک پارک علم و فناوری مشترک قابل اجرایی شدن است.
 
ستاری از نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق دو کشور در افزایش تعامل‌های دو کشور گفت و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که در توسعه فناوری‌ها و خدمات عمومی فعالیت می‌کنند می‌توانند یکی از زمینه‌های انتقال دستاورد و تجربه‌های موفق ایران به کشور افغانستان باشند، همچنین در دیگر حوزه‌های دانشی و فناورانه که ایران در آن‌ها سرآمد است، فصل مشترک تازه‌ای در همکاری و تعامل دو کشور خواهد بود.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همکاری میان مراکز دانشی، پژوهشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را از دیگر محورهای مهم همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان دو کشور دانست و گفت: دولت‌ها در این مسیر باید پلی ارتباطی میان فعالان بخش‌های گوناگون زیست‌بوم نوآوری ایجاد کنند و بدون ایجاد خللی در مسیرشان، تعاملات این حوزه را گسترش دهند.
 
همبستگی‌های فرهنگی و تاریخی محور همکاری‌های دو کشور است
در ادامه این نشست، عبدالظاهر شکیب رییس آکادمی علوم افغانستان با اشاره به ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور گفت: آکادمی علوم افغانستان آماده است تا از تجربه‌های علمی ایران بهره ببرد. در این مسیر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزشمند بوده و این همکاری را برای توسعه تعامل میان مراکز علمی دو کشور ادامه می‌دهیم.
 
وی همچنین وجود فصل‌های مشترک تاریخی و فرهنگی فراوان میان ایران و افغانستان را زمینه‌ای برای همکاری‌های علمی و فناورانه دانست و گفت: این دو کشور در زمینه‌های گوناگون تعاملی عمیق و غنی دارند و با استفاده از ابزار زبان مشترک، می‌توانیم روابط علمی و فناورانه دو کشور را بسط دهیم.
 
رونق همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و افغانستان
در بخش دیگری از این نشست، مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، با اشاره به آمادگی برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و انتقال تجربه‌های ایران گفت: با گفت‌وگوها و تعامل‌های صورت‌ گرفته، اکنون فرصت تازه‌ای در حوزه تعاملات علمی و فناورانه به وجود آمده است؛ برای توسعه زیرساخت‌هاو همکاری‌های توسعه‌ای حوزه علم و فناوری، ظرفیت‌های لازم ایجاد شده است و به زودی در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک، عملیاتی خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که بر بسترحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم افغانستان، بستری نوآورانه برای تعامل میان بخش‌های گوناگون زنجیره علم تا ثروت دو کشور فراهم می‌شود، بیان کرد: در این تفاهم‌نامه توسعه زیرساخت‌های علمی و فناورانه و همچنین انتقال تجربه های فناورانه ایران مد نظر قرار گرفته شده است تا بستری برای همکاری‌های فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری دو کشور، فراهم شود.