محققان توانسته اند در آزمایشگاه و با استفاده از سلول های بنیادی مغزهای مینیاتوری کوچکی پرورش دهند که قادر به رشد فراتر از مرحله جنینی هستند و می توان از آنها برای مطالعه آلزایمر استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از دیلی میل، محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی در ظرف آزمایشگاهی ارگانوئید مغزی توسعه داده‌اند که مانند مغز انسان است. چنین دستاوردی به محققان کمک می‌کند درباره بیماری‌های مختلف مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

ارگانوئیدها نسخه‌های ساده و مینیاتوری از اعضای واقعی بدن انسان هستند که با استفاده از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه توسعه می‌یابند.

در این پژوهش، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس انجام تحلیل‌های ژنتیک گسترده روی ارگانویید ها را انجام داده اند و توانستند به طور آزمایشی مغزهایی را تا ۲۰ ماه پرورش دهند.

آنها دریافتند مغزهای مینیاتوری و مصنوعی مانند نمونه‌های واقعی و براساس یک زمانبندی درونی رشد می‌کنند. فرایند این ساعت درونی مشابه رشد مغز نوزادان است.

به طور دقیق‌تر نتایج این پژوهش نشان می‌دهد برخلاف تصورات پیشین، ارگانوئیدها می‌توانند فراتر از مرحله جنینی رشد کنند. با توجه به این امر، ارگانوئیدهای مغزی می‌توانند به حدی بالغ شوند که از آنها برای تحقیق درباره ظهور بیماری‌هایی مانند فراموشی در بزرگسالان استفاده کرد.

دانیل گشویند محقق ارشد پژوهش می‌گوید: تاکنون هیچ گاه ارگانوئیدهایی با این ویژگی‌ها و برای مدتی چنین طولانی پرورش نیافته بود. این گامی مهم در تحقیقات است. ما نشان دادیم ارگانوئیدهای مذکور می‌توانند بالغ شوند و وجوهی از رشد طبیعی انسان را تقلید کنند. به همین دلیل مدل‌های خوبی برای مطالعه درباره بیماری‌های انسانی در آزمایشگاه هستند.

یافته‌های این پژوهش به طور کامل در ژورنال «نیچر نوروساینس» منتشر شده است.