دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه دومین نشست تجاری و فناوری میان 40 شرکت ایرانی و مجموعه های فناور سوری، با اشاره به اتفاقات رخ داده در ایران در طی 6 سال اخیر، گفت: همه شما ایران را به واسطه ذخائر عظیم نفت و گاز می شناسید. ما بزرگ‌ترین ذخیره هیدروکربنی دنیا را داریم. ولی اتفاقی که در این چند سال شکل گرفته ظهور و بروز ظرفیت نیروی انسانی متخصص و شکل گیری اقتصاد جدیدی در کنار اقتصاد سنتی نفت و گاز است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: امروز بیش از 40 شرکت دانش بنیان در این همایش حضور دارند و این گوشه کوچکی از اتفاقات رخ داده در ایران در حوزه فناوری است. ایران امروز بزرگ‌ترین استارتاپ‌های منطقه را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو، زیست‌فناوری، هوافضا، سلول‌های بنیادی و دیگر فناوری‌های پیشرفته دارد.

آینده اقتصاد ایران در گروی استفاده از توانمندی جوانان

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نسل جدید شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق توسط نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده در ایران توسعه یافته است، بیان کرد: این جوانان و شرکت های پیشرفته، آینده اقتصاد ایران هستند. آنها سد مقاوم ما در مقابل تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی محسوب می شوند. این نسل جدید شرکت ها در حال یادگیری نحوه و چگونگی صادرات محصولات خود در بازارهای بین‌المللی هستند.

ستاری در ادامه گفت: فروش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است. این اقتصاد خود را به بازارهای موجود و سنتی در ایران رسانده است. اقتصاد نفت، گاز و پتروشیمی که برشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. امیدوارم جلسات امروز ارتباط درستی بین دو طرف ایرانی و سوری شکل دهد تا تبادلات فناورانه و دانشی میان دو کشور بیشتر شود. ایران هیچ محدودیتی برای تبادل تجاری و فناوری با سوریه ندارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به افتتاح خانه نوآوری و فناوری ایران در سوریه، تاکید کرد: این خانه ها را در چین و  کنیا  هم ایجاد کرده‌ایم و فردا سومین مرکز در سوریه افتتاح می شود. امیدواریم این دفتر کمک کند تا تبادلات تجاری و فناوری بین دو کشور در حوزه‌های دانش‌بنیان توسعه یابد.

دولت‌ها پل ارتباطی میان فناوران

ستاری همچنین بیان کرد: وظیفه دولت ها ایجاد پل ارتباطی میان اساتید، دانشجویان، شرکت های فناور، تجار  و صنعتگران است تا بتوانند یکدیگر را در کشورهای مختلف پیدا کنند و با هم تبادلات فناورانه و دانشی داشته باشند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به دنبال توسعه دیپلماسی فناوری است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه مفهوم دیپلماسی فناوری در واقع شکل جدید دیپلماسی است، گفت: این مفهوم را به واسطه پشتوانه‌های فناورانه خود در دنیا ایجاد کرده ایم و امیدوار هستیم که  این همایش اتفاقات خوبی میان فناوران ایرانی و سوری شکل دهد. از همه شما دعوت می کنم به ایران بیایید و از شرکت های دانش بنیان و تاریخ قوی ایران بازدید کنید.

برگزاری دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه

دومین نشست شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و مجموعه‌های فناور سوری با هدف ایجاد فضایی برای ارائه محصولات ایرانی در این کشور برگزار شد. نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی همراه این هیات، در روز اول حضور خود در سوریه برای آشنایی بهتر با فضای کسب‌وکار این کشور در نشست‌های رودررو با مجموعه‌های فناور سوری شرکت کردند. این نشست‌ها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

شرکت های ایرانی و سوری در این نشست ها دستاوردها و توانمندی های خود را به طرف مقابل معرفی کردند تا بتوانند بازاری صادراتی برای خود بیابند.

نخستین نشست رودررو میان ۴۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایرانی، تیرماه سال گذشته هم زمان با نمایشگاه بازسازی سوریه برگزار شد و 15 شرکت در پایون ملی شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور داشتند.

در این سفر مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از حوزه‌های مختلف، هیات ایرانی را همراهی می‌کنند. شرکت‌های توانمند صادراتی در حوزه‌های مختلفی همچون «تجهیزات پزشکی»، «دارو»، «برق و الکترونیک»، «مواد پیشرفته»، «تجهیزات پزشکی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته»، «فناوری زیستی، کشاورزی» و «خدمات تجاری‌سازی» در این سفر با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو  خواهند کرد.