با همکاری متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور 300 شرکت‌ دانش‌بنیان و خلاق راه‌اندازی شد تا شاهد رونق کسب و کارهای فناورانه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور(Connect.isti.ir) ایجاد زمین بازی مناسب برای ایرانیان توانمندی است که قصد بازگشت به کشور را دارند. ظرفیت‌های دانشی و تخصصی که می‌توانند به نیازهای کشور پیوند بخورد و پاسخی باشد برای آنها.

بازگشت نخبگان، فناوران، کارآفرینان و متخصصان ایرانی که در دیگر کشورها زندگی می کنند فرصتی مناسبی برای توسعه کشور در عرصه های علمی است. چون این افراد از دانش و تخصص کافی برای گسترش ابزارهای این کار برخوردارند و به دنبال اثرگذاری در جامعه هستند.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دست به ابتکاری نوین زده است تا مسیری مطمئن و ماندگار برای ترغیب به بازگشت ایرانیان توانمند ایجاد کند تا در ایران کسب و کاری فناورانه و خلاق داشته باشند. این طرح آغاز شد و تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از نخبگان و سرآمدان علمی کشور از یکصد دانشگاه برتر دنیا را به ایران بازگردانده است.

هدف از اجرای آن، بهره مند کردن کشور از توان دانشی و تخصصی ایرانیانی است که روزی از ایران رفته اند ولی امروز می توانند در پیوند با مراکز علمی و صنعتی کشور نقش اثرگذار خود را ایفا کنند.

این کار در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور اجرایی شده و با هدف استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی محققان و متخصصان ایرانی و برقرار ارتباط با مراکز علمی، فناوری و صنعتی منتخب کشور در حال اجرا است.

شکل گیری 300 شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری یکی از دستاوردهای قابل توجه این برنامه است. همچنین با اجرای درست آن تاکنون 550 متخصص ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شده‌اند.

مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که مجری این پروژه است برای اجرای درست آن و بازگرداندن متخصصان و کارآفرینان به کشور برنامه های مختلفی در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به ارائه فرصت مطالعاتی در مقاطع دکتری و پسادکتری، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و دعوت از آنها به عنوان اساتید مدعو اشاره کرد. اما یکی از اقدامات موثری که در این زمینه صورت گرفته، ایجاد شرایط مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه است. کاری که تاکنون به شکل گیری 300 شرکت دانش بنیان و فناور توسط متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور منجر شده است.

هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این برنامه در کشور، جذب و جلب توانمندی ایرانیانی است که توانایی علمی و تخصصی دارند و می توانند نیازی از کشور را در حوزه های توسعه فناوری های نوظهور، ایجاد شرکت هایی در زمینه فناوری های پیشرفته و انتقال مهارت ها و فناوری به کشور برطرف کنند.