سالاریه گفت: طرح شهید بابایی، در راستای تحول رویکرد و نگاه بنیاد ملی نخبگان از جایزه‌محوری به  مساله محوری و دغدغه‌مند کردن دانشگاهیان، نسبت به مسایل مهم جامعه و صنعت ایجاد شده است. با ترغیب دانشگاه‌ها و دانشجویان، طرح‌های تحقیقاتی خوبی به سرانجام می‌رسد و نیاز شرکت‌های دانش بنیان نیز پاسخ گفته می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،    رویداد «ره‌نشان» به عنوان یکی از بزرگ­ترین رویدادهای مساله محور ذیل طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان با حمایت معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان، به مرحله شناخت برگزیدگان رسید.

این مسابقات با هدف شناسایی افراد و تیم‌های مستعد، دانشجویان و فناوران برای توانمندسازی در حل مسایل و نیازهای صنعت کشور، در ۵ حوزه زیست فناوری، حمل و نقل، آب و محیط زیست، انرژی و هوشمندسازی میزبان ۳۸ شرکت دانش بنیان و ۵۶ پروژه بود.

شرکت‌ها ضمن تعریف پروژه‌های راهبردی، نیازهایشان را مطرح کردند و با فعالیتی ۵ ماهه که از مهرماه آغاز شده  است و تا دهم اسفند سال جاری ادامه یافت. این طرح ها با استقبال ۴۵۱۰ نفر از شرکت کنندگان، به مرحله اجرا رسید.

پس از ۷ مرحله ارزیابی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع، نشست‌های تیم سازی و مربی‌گری با هدف پیشبرد پروژه‌ها، بهترین­ ها به مرحله نهایی راه یافتند که منجر به شناسایی حدود 600 مستعد برتر در قالب چند ده تیم موفق دانشجویی شد.

در بخشی از آیین اختتامیه مسابقات ره‌نشان، حسن سالاریه معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد بستری برای حل مسایل صنعتی به کمک نوآوران دانشگاهی در قالب رویدادهای مساله محور، ادامه داد: طرح شهید بابایی، در راستای تحول رویکرد و نگاه بنیاد ملی نخبگان از جایزه‌محوری به  مساله محوری و دغدغه‌مند کردن دانشگاهیان، نسبت به مسایل مهم جامعه و صنعت ایجاد شده است. با ترغیب دانشگاه ها و دانشجویان، طرح های تحقیقاتی خوبی به سرانجام میرسد و نیاز شرکت‌های دانش بنیان نیز پاسخ گفته می شود.

سالاریه با بیان این‌که تلاش کردیم  ظرفیت نهفته و مغفول دانشگاه‌ها در حل مسایل کشور اجرایی شود، افزود: به زعم بنده آنچه که در رشد علمی و صنعتی در داخل کشور می بینیم تنها کم تر از ده درصد از ظرفیت واقعی دانشگاه های ما است.  برهمین اساس بنیاد ملی نخبگان فضای جدیدی را در تسهیلات و حمایت ها انجام داد طرح شهید احمدی روشن نیز که 4 دوره موفق را پشت سر گذاشته، و هم اکنون در میانه دوره پنجمآن قرار داریم و همچنین طرح شهید بابایی در همین راستا پیاده سازی شد تا دانشجویان بهتر به شناخت و سپس حل مسائل بپردازند و فرهنگ دغدغه مندی نسبت به مسایل فناورانه کشور در آنان تقویت شود.

 معاونت علمی و فناوری و دیگر نهادها هم از این عرصه حمایت میکنند و با ورود شرکتهای دانش بنیان به این حوزه ما نیز طبعا بودجه حمایتی این بخش را برای ایجاد اشتیاق در دانشجویان وبرای دغدغه مندی و حل مسایل کشور وارد کنیم.

وی با بیان این‌که بیش از ۴۵۰۰ نفر از بهترین دانشجویان مقاطع مختلف بهترین دانشگاه های کشور در این رویداد مشارکت کردند، ادامه داد: رویداد پیچ خط مشی در حوزه علوم انسانی و سیاستگذاری ویژه مناطق آسیب پذیر، رقابت ایده نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، رویداد ربات های هوشمند صوتی ورویداد ملی فرصت از طراحی و ساخت محصول که در ۵ حوزه مختلف برگزار می شود و تا کنون ۱۰۰ تیم در آن ثبت نام کرده اند، بخشی از رویدادهای رقابتی مساله محور ذیل طرح شهید بابایی هستند.