3 محصول فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این محصولات با حمایت پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری به تولید رسید تا نیازهای صنعت نفت در کشور را رفع کند. هر 3 محصول داراری فناوری پیشرفته هستند و تولید ایران‌ساخت آنها به میزان قابل توجهی از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

آنالایزور لیزری اکسیژن، سامانه کنترل توربین تقویت فشار منطبق با فناوری CCC و سیستم کامل کنترل توربین این محصولات فناورانه هستند.

تغییر فرهنگ نفتی و وارداتی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم بر حمایت از توسعه فن‌بازارها در کشور تاکید کرد و گفت: هنوز در این حوزه با جایگاه مطلوب فاصله داریم اما با حمایت‌های حداکثری این فاصله را کاهش می‌دهیم.

ستاری در بخش بعدی سخنان خود به تغییر فرهنگ نفتی و وارداتی اشاره کرد و افزود: همه باید بدانیم که برای تغییر نگرش و فرهنگ نفتی در یک جبهه قرار داریم. مبارزه‌ای که باید برای تغییر تحول رخ دهد تا فرهنگ نفتی تغییر کند.

 رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در فرهنگ جدید سرمایه گذاری روی جوانان است. جوانانی که با خلاقیت و نوآوری اقتصاد دانش‌بنیان را رونق می‌دهند. با اتکا به همین نیروی انسانی موفق به داخلی سازی  واگن مترو تا 85 درصد شدیم. واگن‌هایی که با هزینه چند میلیارد دلاری به کشور وارد می شد اما اکنون همین جوانان آن را ایران‌ساخت کردند. این مسیر را ادامه می دهیم و برای تمامی حوزه ها آن را گسترش می دهیم.

 ستاری همچنین بیان کرد: با قانون گذاری نمی توان این فرهنگ جدید را در کشور ایجاد کرد بلکه همه ما از مسئولان دولتی، بخش خصوصی، مردم عادی باید بخواهیم و تلاش کنیم تا فرهنگسازی و تغییر نگرش رخ دهد.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به حوزه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: برای گسترش بازارهای محصولات دانش بنیان و خلاق شبکه صادرات را در معاونت علمی ایجاد کردیم. همچنین راه اندازی خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشورها با کمک بخش خصوصی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق از دیپلماسی فناوری سخن گفت و ادامه داد: این بحث را آغاز کردیم تا از طریق تعامل با سایر کشورها بازار محصولات دانش بنیان را گسترش دهیم و راهی برای معرفی محصولات باشد.

ستاری همچنین گفت: جهش خوبدر فن بازارها از نظر فروش محصولات اتفاق افتاده است اما نسبت به کل فروش دانش‌بنیان ها باید این رقم افزایش یابد.

رفع نیازهای صنعت نفت با دستاورد دانش بنیان ها

آنالایزور لیزری اکسیژن از محصولات رونمایی شده در این برنامه است. جدیدترین فناوری حوزه لیزر در این محصول به کار رفته است. این دستگاه غلظت گازها را اندازه گیری می‌کند. این گازها می تواند گازهای آلاینده محیط زیست باشد که از دودکش کارخانجات خارج می شود. مشاهده گازهای خطرناک در صنایع از کاربردهای این محصول است و در تمام صنایع بزرگ مثل نفت و گاز یا پتروشیمی کاربرد دارد.

سامانه کنترل توربین تقویت فشار منطبق با فناوری CCC از دیگر محصولات رونمایی شده نیز کاربردهایی در تقویت فشار خروجی پالایشگاه های گاز، سکوهای تولید و انتقال گاز و ایستگاه های تقویت فشار مناطق عملیاتی انتقال گاز دارد.  توربین‌های تقویت فشار برای تقویت فشار گازها در انتقال گاز در خطوط انتقال استفاده می شود.

اما سیستم کامل کنترل توربین محصول ایران ساخت دیگر در صنایع نفت و گاز و نیروگاهی کاربرد دارد. این محصول شامل 27 کارت کنترلی است و وضیفه کنترل و پایش ادوات دوار را دارد. کار کلی کنترل دوربین و ادوات دوار از 2 مگا وات تا 200 مگاوات است.
 

 بیش از 300 میلیارد تومان هم رسانی عرضه و تقاضا

در ادامه این مراسم مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری نیز با بیان اینکه 150 میلیارد تومان هم رسانی عرضه و تقاضا سال گذشته به بالای 300 میلیارد تومان رسیده است گفت: برای بازاریابی محصولات دانش بنیان و خلاق برنامه ای رو به جلو داریم. بیش از 50 مجموعه کارگزار با پارک همکاری دارند تا قراردادها را اجرایی کنند.

وی همچنین بیان کرد: بروکرهای فناوری نیز با کمک مجموعه پارک توسعه خوبی را تجربه کردند. شاید تا چند سال گذشته بروکرهای فناوری برای هم رسانی عرضه و تقاضا نداشتیم اما با فعالیت پارک فناوری پردیس معاونت علمی این حوزه اعتبار و هویت پیدا کرده است.  این جریان به راه افتاده است و با حمایت های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری سال آینده جهش های بزرگتری را تجربه می کنیم.

 اکبر قنبرپور معاون نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز در این مراسم از فعالیت های فن بازارهای منطقه ای سخن گفت  و بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق توانمندی های زیادی برای رفع نیاز صنایع دارند. اما در این مسیر چالش هایی وجود دارد. عدم اطلاع از این نیازها یا توانمندی شرکت ها از این موارد است. پس برای رفع چالش های عرضه و تقاضای فناوری در فرآیند هم رسانی اقدام کردیم. پارک نیز واسطی بین صنایع و شرکت های دانش بنیان و خلاق شد تا چالش ها رفع شود.

به گفته وی، بیش از 100 نیاز صنعت توسط شرکت های دانش بنیان و با همکاری پارک بومی سازی شده است.

 همچنین امضای 5 قرارداد فناوری میان بروکرها و صنایع از دیگر بخش های این مراسم بود.

۱۳۶ قرارداد در طرح جهش تجارت فناوری با حجم مالی بیش از ۳۰۴ میلیارد تومان منعقد شده است. در این مراسم 5 قرارداد به صورت نمادین به نماینگی از 136 قرارداد امضا شد. مواد پلی آمید، فرو کروم کم کربن برخی از موضوعات این قراردادها است.