معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس سازمان زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی کشور در راستای توسعه نوآوری و کسب‌وکارهای خلاق و نوآور تفاهم کردند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ قرارداد همکاری بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق میان معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به امضا رسید تا ظرفیت‌های نهفته نوآورانه در این حوزه شکوفا شود.
بر اساس این قرارداد همکاری، از ایجاد خانه‌های خلاق و صنایع فرهنگی با هدف استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه توسط سازمان زندان‌ها حمایت خواهد شد.
برای تحقق مفاد این تفاهم‌نامه کارگروه تخصصی با حضور کارشناسانی از سازمان زندان‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه‌های همکاری مشترک را پیگیری می کنند.


شکوفایی ظرفیت نهفته نیروی انسانی زندان‌ها با توسعه زیست‌بوم نوآوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی برای تحول کشور گفت:  بخشی از جامعه و دارای ظرفیت‌های تاثیرگذار برای کشور، زندانیان هستند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با وارد کردن فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، زمینه را برای یاری‌رسانی به اقدامات فرهنگی تربیتی، شکوفایی خلاقیت‌ها و ایجاد کسب و کارهای خلاق و نوآور فراهم کند.

ستاری، رویکرد نوآورانه و نگاه جدید و تحول یافته در حوزه زندان‌ها و اقدامات تربیتی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: نیروی انسانی به مثابه ستون مستحکم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است و باید کاری کنیم تا این ظرفیت دوباره به جامعه بازگردد.

وی، فناوری ها و نوآوری های بهره گرفته شده در حوزه خدمات قضایی و زندان را در ارتقای جامعه اثربخش دانست و افزود:  فناوری ها و روش های نوآورانه بسیار زیادی وجود دارد که می تواند ضمن کاهش حجم تراکم زندانان به استفاده و بهره مندی از توانمندی فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق کمک کند.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به تامین نیازهای دستگاه‌ها و سازمان‌ها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: همکاری های مشابهی با ستاد مبارزه با مواد مخدر در استفاده از فناوری دانش‌بنیان‌ها صورت گرفت؛ تجربیات ارزنده در شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می تواند به تحول در حوزه‌های گوناگون بیانجامد و به ویژه در حوزه زندان، افرادی داشته باشیم که پس از پایان محکومیت خود، حرفه جدید آموخته باشند و در مسیر کسب و کارهای نوآورانه گام بردارند.


حرکت در مسیر تحول زندان‌ها
در ادامه همچنین محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور پویایی و آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گسترش نوآوری در حوزه زندان‌ها اثربخش دانست و گفت: این سازمان در سند تحول خود بر فرهنگ سازی، اشتغال هدفمند و توسعه فناوری ها تاکید دارد و با حمایت و همکاری معاونت علمی شرط لازم یعنی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات محقق می شود؛ با انعقاد این تفاهم نانه، سازمان زندان ها وارد فاز جدید و دانش محور فعالیت ها پا می‌گذارد.


به گفته حاج محمدی، به واسطه این تفاهم نامه طرح پایلوت زندان هوشمند و همچنین کسب‌وکارهای خلاق با ایجاد خانه های خلاق و نوآوری سازمان زندان‌ها محقق می شود و توسعه نوآوری این حوزه به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و شتابدهنده‌ها، سرعت می‌گیرد.

تعامل معاونت علمی و فناوری و قوه قضاییه برای هوشمندسازی خدمات
همچنین سیدمحمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه با اشاره به تعامل و همکاری این قوا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از فناوری‌های نو و توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قضا گفت: سند تحول قضایی بر مبنای تحول‌های فناوری تنظیم و ابلاغ شد تا زمینه تعامل متقابل میان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و قوه قضاییه صورت بگیرد.


وی از نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و خلاق در تحول ارائه خدمات قضایی گفت و ادامه داد: این ظرفیت همچنین می‌تواند سازمان بزرگ زندان‌ها را در ارائه خدمات فناوری‌محور روش های نوآورانه یاری کند و به اعتلای جامعه منجر شود.


معاون راهبردی قوه قضایه با اشاره به حرکت این دستگاه به سوی هوشمندی بیان کرد: با برگزاری رویدادهای فناورانه از جمله عرضه و تقاضای نیازهای حوزه پزشکی قانونی، همچنین تعامل با سازمان ثبت اسناد و املاک و دیگر رویدادها سعی داریم این تعامل و پیوند برقرار شود.

پیوند نوآوری زیست‌بوم فناوری و حوزه زندان‌ها
همچنین اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با اشاره به ایجاد زیست‌بومی برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در تحول حوزه زندان ‌ها و اقدامات تربیتی کشور عنوان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه که همزمان به انعقاد قرارداد نیز منجر شده است، فصل تازه‌ای از همکاری‌های مشترک برای ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به یکی از حوزه‌های ظرفیت‌دار کشور یعنی سازمان زندان‌ها فراهم شود.


رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ایجاد خانه های خلاق و نوآوری، شتابدهنده‌ها یا خانه های خلاقی که بتوانند زمینه استفاده از نوآوری ها و فناوری را در حوزه زندان‌ها رقم بزنند و ظرفیت‌های نوآورانه موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در این مسیر کارآمد کنند، از محورهای اساسی این تفاهم‌نامه همکاری است.

قادری‌فر، تحول در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات الکترونیک را یکی از محورهای این قرارداد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق عنوان کرد و افزود: با همکاری شرکت دانش‌بنیان رایانش ابری پیشرو که خدمات زیرساخت ابری فعال است با همکاری یک استارتاپ در حوزه کیف پول الکترونیکی، خدمات فناورانه را ارائه می کند.

وی با اشاره به ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های لازم برای ورود نوآوری‌های دانش‌بنیان و خلاق به بخش‌های گوناگون کشور بیان کرد: شیوه حمایتی معاونت علمی و فناوری این است که ضمن حمایت مالی و معنوی از اقدامات فناورانه‌ای که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، حمایت‌های فرادستگاهی، تسهیل گری و توسعه‌ای را از فعالیت های خلاق و نوآور صورت می‌دهد.


بازدید از کارگاه‌های تولیدی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین با حضور در کارگاه‌های تولیدی و بازدید از دستاوردها، با فعالان این کارگاه‌ها به گفت‌وگو نشست و آمادگی معاونت علمی و فناوری را  برای حمایت و  توسعه کسب‌وکارهای خلاق اعلام کرد.